Dames, ik heb jullie hulp (weer) nodig... Wij moeten een auto kopen, omdat ik straks op en neer moet naar Utrecht en dan nog op school zit. Met het OV duurt het gewoon veel te lang. We hadden een auto, maar dat was lease en van het werk van mijn vriend en die auto is helaas weg Ons budget is niet ruim, 1750 euro hooguit. We zoeken iets dat goedkoop is om te rijden. Nu vragen we onszelf af op welke brandstof de auto het goedkoopste is? Mijn vriend zegt dat we dan om en nabij de 1000 km per maand rijden (aantal keer op en neer naar Utrecht, en verder dan privé naar familie oid). We hebben gister een LPG-G3 auto bekeken, een hele ruime en mooie auto! Prijs 1750. Het is een Daewoo Tacuma 1.6 uit 2003. Qua belasting zou dat 81 euro per maand zijn. Dat is te doen.. en rijd 1 op 15 ongeveer. Maar ik ben zo bang dat er iets kapot gaat waardoor de auto op benzine moet rijden en we een godsvermogen kwijt zijn want het is een flinke auto! We hebben voor 3/4 jaar terug twee keer een gas auto gehad en beide problemen mee gehad. Oke, het waren wel hele oude auto's... Maar toch ben ik er bang voor. Mijn vriend zegt dat een diesel niet echt goedkoper is. En benzine, pff.. dat lijkt me alleen maar duurder? Vriend gaat in ieder geval niet in een chicechento oid rijden. Veel te smal, en daar heeft hij wel gelijk in. Hij is best groot en breed, dat gaat haast niet. We worden er gek van De ene zegt dit, de ander zegt dat. Wat zeggen jullie? Benzine, Diesel of LPG-G3?
diesel! wel iets duurder in belasting als benzine maar als je zoveel rijd haal je je winst er wel uit!
Wij hebben hetzelfde probleem. Het omslagpunt voor voordeel diesel/benzine is goed te berekenen. Daar zijn meerdere sites voor als je googlet. Lpg weet ik niet zo goed. Volgens mij is daar meestal meer onderhoud voor nodig en niet alle auto's zijn geschikt voor lpg. Dat is wel een overweging. Ik snap best dat je niet een te kleine auto wilt, een C1 of alto wordt het voor ons ook niet, maar een middenmaatje (polo, golf, yaris) is wel nog een optie denk ik. Die zijn qua wegenbelasting toch wat goedkoper wat bij een diesel wel prettig is.
1000 of 10.000? Ik weet dat diesel goedkoop lijkt, maar dat is het niet echt ivm hoge wegenbelasting kosten. Wij hebben gewoon benzine en rijden ruim 28.000 km per jaar. Zelfs voor ons is loont het om benzine te rijden. We hebben speciaal onze diesel bak weg gedaan ( met heel veel pijn) en ingeruild voor een benzine. Met gas heb ik heen ervaringen..
Nou wij hebben jaren G3 gereden, belasting is iets duurder als benzine (maar echt maar weinig) brandstof vele malen goedkoper, wel heeft het meer onderhoud nodig, gaspomp bv kan kapot gaan. diesel rijden we nu, we rijden veel, voor ons kan het met gemak uit, tevens is de betrouwbaarheid ons wat waard, qua onderhoud is onze ervaring dat diesel sterke autos zijn. benzine is gewoon duur, maar als je maar 1000 km per maand rijd dan lijkt mij benzine het goedkoopste. dat is nl maar 12000km per jaar. omslagpunt ligt uit het hoofd ergens rond de 40000 km bij een nieuwe auto, wij rijden iets minder maar voor ons kan het wel uit omdat we een klein dieseltje hebben. peugotje 206 die ook nog eens 1:19 rijdt. voor ons (mij) is het echt de betrouwbaarheid, met de G3 waren we goedkoper uit maar was vaak wat mee. (vooral de gaspomp)
1.000 km per maand is helemaal niet veel. Ik heb momenteel een diesel en rij ook zoiets. Nieuwe wagen is in bestelling en deze keer een benzine. OK het is voor nieuwe wagens, maar als ik de duurdere aankoop voor diesel vergelijk met de winst die ik gemaakt heb op die 42.000km die ik gereden heb, maak ik ruim 2.000 euro verlies. Ook taksen zijn duurder op diesel in verhouding. En bedenk dat diesel trajecten nodig heeft van een paar tiental km om goed op te warmen, anders is het nefast voor de roetfilter en rij je je wagen ook stuk... ("gelukkig" doe ik af en toe een tripje Brussel - Amsterdam voor het werk )
Diesel loont pas vanaf 33000 km per jaar tegenwoordig. Ik zou voor een benzine gaan. Lpg is duurder in belasting en onderhoud.
Ik rijd al jaren op gas (mijn man nog velen jaren meer) is inderdaad iets duurder in belasting, maar als je veel rijd haal je dat er zo uit to benzine en vooral diesel. Diesel is nl in belasting duurder dan lpg in verhouding. Overigens hebben wij nooit iets met de gaspomp of wat dan ook gehad. Mocht er om een of andere reden iets zijn met de gasinstallatie schakelt hij automatisch om op benzine (of dat kun je handmatig doen) Binnenkort willen we gaan kijken voor een andere auto en ook deze willen we weer op gas. Ik vind overigens 1000 pm ook niet veel, dat rij ik rustig in een week Soms zelfs in een weekend
Ik zou zeggen: rekenen. Wij zaten ook te kijken voor een andere auto en bleek dat het verschil voor ons niet zo gek groot is als je kosten voor wegenbelasting, verzekering en onderhoud meerekend. Zowel gas als diesel Scheelde geloof ik iets van 900 euro per jaar met onze huidige benzine auto. Terwijl manlief dagelijks ruim 200 km rijd en we dan mininmaal 7000 euro bij moesten leggen. Voor ons loonde benzine blijven rijden dus het meest, ondanks de vele km.
1000 in de maand is inderdaad nog niet veel, dat rijd mijn man in een week naar zijn werk. Bezine zou dan voor jullie ook goedkoper zijn.
Idd gewoon benzine, plus ik heb ooit 1 deawoo gehad, en heb nog nooit zoveel problemen gehad met een auto als met die!
Als je 1.000 km in de maand rijdt kan diesel echt niet uit. Wij hebben een diesel en wil er graag vanaf omdar t veel te duur is. Vriend kan er alleen geen afstand van doen volgens mij.
Benzine is voor jullie heg voordeligst. Ja je betaald aan de pomp iets meer maar in wegenbelasting (veel) minder. Daarnaast zitten jullie met 1000 km per maand volgens mij niet eens op het omslagpunt dat lpg goedkoper is. 1000 km per maand is behoorlijk weinig. Hier toch als snel 1300 km per week.
Ik zou in ieder geval GEEN diesel pakken. Je betaald veel meer belasting en op vandaag scheelt het hooguit 20 cent per liter, dat is 8 euro op 40 liter en de belasting is echt wel hoger dan 8 euro dan bij een benzine, dus je maakt alleen verlies daarop.
lpg g3 óf benzine. Motoren lpg zijn niet minder! Zijn dezelfde motoren echter een g3 heeft een hogere verbrandingtempratuur waardoor het moterblok warmer word en kleppen e.d. sneller verslijten. Omslag punt naar diesel red je niet met 12000 per jaar. Omslag punt lpg g3 moet je even op google en even een papiertje volschrijven met 2 auto's die je wil aanschaffen. Reken uit wat die per jaar gaan kosten in wegenbelasting en tanken. Lpg verbruikt meer dan benzine. Wij hebben/hadden een zafira lpg g3 liep 1 of 9/10 en op benzine 1/14. Let ook op; meeste lpg's starten op benzine er is dus altied een beetje benzine nodig. Ze zeggen dat een lpg mee onderhoud nodig heeft maar tja elke auto heeft het nodig en je moet geluk hebben. Ook een laguna op lpg gereden, iedereen 1000 problemen, wij nooit iets ergs gehad. Inmiddels rij ik een diesel van 1 jaar oud maar dan zakelijk. Wij rijden er tussen de 2dznd en 3.5dznd per maand, plus het gemak... tellen tellen tellen en je komt erachter.
ik zou gaan voor benzine. Mijn man heeft een smart gekocht 16 euro belasting en 35 euro benzine in de maand. Hij heeft deze echt voor zijn werk gekocht Ik rijd zelf een Mercedes station, die is wel duurder. Maar ik rijd veel minder.
Ik zou ook voor benzine gaan en dan een lekker licht autootje misschien een seat cordoba? Niet duur in de wegenbelasting, zuinig als je gewoon normaal rijdt, en gewoon normaal onderhoud, gas geeft vaak meer onderhoud ook vind ik de gasprijs aardig duur worden bijna een euro. En zoveel rij je niet dus ik zou zeker voor benzine gaan !
Hyundai accent of Excel - redelijke auto's nog qua formaat - maar wel licht, dus betaalbaar qua wegenbelasting. En ik zou dan ook gewoon voor benzine kiezen.