Merel is nu bijna 7 maanden oud en ik ben ruim 6 weken zwanger. Ik ging net in bad en er kwamen druppeltjes melk uit mijn borsten. Toen dacht ik ineens........zou ik weer borstvoeding kunnen gaan geven? Merel heeft koemelk allergie......dan zou bv op zich natuurlijk heel goed zijn als ik dingen laat staan. Maar kan dat als je net zwanger bent? Kan het weer op gang komen? Kan het kwaad voor de nieuwe baby? Ik heb een maand bv gegeven, maar door een aantal borstontstekingen gestopt......waar ik heel erg van baalde. Ik ben heel nieuwsgierig of er iemand is die dit heeft gedaan, hoe het ging of dat er iemand iets over kan zeggen....
Ja hoor je kunt gewoon aanleggen. Is natuurlijk de vraag of Merel nog weet hoe het moet en of ze het wil. Ik weet niet of je kolven ziet zitten? Als je verder gewoon gezond eet (even goed op je eiwitten en calcium letten) dan kun je melkproducten laten staan - EN het is natuurlijk niet te zeggen of Merel op koemelk reageert die jij eet, sommige kinderen met een KEA kunnen gewoon moedermelk drinken van een moeder die alles eet. In deze periode in je zwangerschap zijn je tepels natuurlijk wel erg gevoelig, kijk dus wel of je het aankunt.
Dank je voor je antwoord. Merel wil de tepel sowieso niet meer. Maar kolvend zou het kunnen. Ik weet hoe ze reageert op mijn melk (1 maand gegeven) en dat was niet goed. Spugen, uitslag, kramp, veel krampjes) maar als ik zelf de melk enz. laat staan dan zou het misschien kunnen.... Is het dan niet schadelijk van de ongeboren vrucht, krijgt die dan niet tekort, en als die dan geboren is, dan is de melk afgestemd op Merel, of maakt dat niks uit? Stemt zich dat weer opnieuw af? Ik zit zo in dubio....bang dat ik de kleine tekort doe (die nog in mijn buik zit), maar zou Merel wel graag die antistoffen willen geven.......
He (mama van) Merel, super dat je zou willen gaan kolven. Je hoeft je absoluut geen zorgen te maken om je baby hoor. je lichaam zorgt in de eerste plaats voor je ongeboren kindje. De eerste die er iets van zou merken ben jijzelf... Aan het eind van je zwangerschap past de melk zich aan aan je nieuwe baby, colostrum dus. Dus niet aan Merel. Merel zou dan opnieuw colostrum gaan drinken en dat kan prima.
Om de productie weer op gang te krijgen zou je veel moeten aanleggen/kolven, ik denk toch wel om de 2 uur. Snapt Merel nog hoe het moet? Dan zou je haar aan kunnen leggen. Als ze dat niet doet en je meot kolven, is een dubbele electrische kolf heel handig. Zelf heb ik ook met de kolf de productie op gang gebracht. Hiervoor heb ik de Medela Symphony, de ziekenhuiskolf, gebruikt. Deze kan je huren bij een thuiszorgorganisatie. Je moet er dan een kolfsetje bijkopen van rond de 30 euro. Ik heb toen elke 2 uur 10 minuten gekolfd en 's nachts ook een keertje. Maar nog wel even een kanttekening: veel moeders merken dat tijdens de zwangerschap de melk terugloopt. Dus ik zou er rekening mee houden dat het misschien niet helemaal gaat lukken. Aan de andere kant: elke druppel die ze binnenkrijgt is hartstikke goed! Misschien zou je ook een lk kunnen benaderen.
Ik zou ook hulp inroepen van een lk. Die weten toch weer meer tips hoe juist te starten met kolven. Ik vind het in ieder geval super van je dat je dat wil proberen!