Ik hoor het anders dagelijks in het nieuws, de kranten staan er bomvol mee, dus je hoort er wel degelijk iets van. Maar, en ik bedoel het niet respectloos en wil het niet minder erg maken dan het is, het gaat jarenlang zo in die landen dat het bijna niet meer schokkend te noemen is (hoe erg het ook is!). Zouden wij bijvoorbeeld een aanslag hebben gehad dan zou de wereld daar ook heel ff bij stil staan, gewoon omdat het praktisch bijna nooit voorkomt hier.
Nee natuurlijk maakt dat het niet minder erg, maar denk dat ze meer bedoeld dat als het in Amerika gebeurd het wel 10 erger lijkt door alle nieuwsberichten. Terwijl het in andere landen ook erg is, maar dat dat soms 'vergeten' lijkt te worden
Je snapt het verschil zelf toch ook wel mag ik hopen? Het een is niet erger dan het ander, het is allebei verschrikkelijk. De VS oefent in Afghanistan, Pakistan, Irak etc. dagelijks zware terreur uit. We raken naar mijn mening hard afgestompt. Terwijl Obama het ene laffe drone-bombardement na het andere uitvoert, illegaal zijn vijanden executeert en zich er van bewust is dat hij steeds opnieuw ook kinderen, vrouwen, gezinnen uit elkaar rukt. Ik vind Boston zeer tragisch maar laten we wel wezen: het is slechts een schim van wat Obama en zijn en militaire personeel elders op de wereld aanricht. Ik heb niet de indruk dat wij en de media daar ook zo geschokt op reageren maar wellicht is dit niet het juiste platform daarover te discussiëren.
Ja en dat is mijn punt. Het is gewoon een gewoonte geworden dat in Irak en weet ik het waar mensen dood gaan. Dat is toch erg? En de nieuws paginas staan er mee vol, heel de wereld is in rep en roer. Ik zeg niet dat dit minder erg is, dit is minstens net zo erg. Maar ik kan er gewoon niet tegen dat heel de wereld zogenaamd in rep en roer is, terwijl deze dingen dagelijks gebeuren. En elke dode in een ander land net zoveel ellende achterlaat in zijn/haar familie en net zo belangrijk is. Maarja ik kan dan ook slecht tegen die grootheidswaanzin van Amerika terwijl ZIJ dagelijks heel veel ellende is zulke landen op hun geweten hebben. Maarja ik kan er maar verder niet op in gaan, moest het even kwijt.
En nederland blijft zich maar bezig houden met alle festiviteiten. Verbaast me niets dat er in amsterdam hetzelfde gebeurd als in boston.
Helaas hebben mensen dat...verschikkelijk eigenlijk Maar...in Amerika gebeuren juist wel vaak van deze dingen...ze knallen zichzelf af met hun eigen wapens ( kleuters die andere kinderen doodschieten of hun moeder) en de dreiging van terreur is daar dus echt vrij normaal Ik sta dus niet te kijken dat dit gebeurt... Wat ik erg vind is dat de "gewone" burger altijd wordt getroffen en de mensen die eigenlijk verantwoordelijk zijn heel goed worden beschermd door bodyguards. Daar gebeurt niks mee Ik kan daar ook gewoon kwaad om worden...politieke figuren doen en laten maar...maar nemen dus geen verantwoordelijkheid en brengen de burgers door hun beslissingen in gevaar.
Ik snap je punt hoor en ben het helemaal met je eens. Maar de meeste zullen eerder geschokt zijn door iets wat 'nieuw' is dan door iets wat bijna een gewoonte lijkt te zijn. Ik denk dat de mens nu eenmaal zo in elkaar steekt en dat is inderdaad niet iets om trots op te zijn.
Die grootheidswaanzin heeft ons wel gered in de tweede wereld oorlog. Waren hun de Engeland Canada en zo er niet geweest dan waren we nu nog misschien wel in oorlog of erger communistisch. Ik denk zo te lezen anders dan andere maar. Ik snap dat ze zelf veel leed veroorzaken nu en in het verleden maar ben ergens ook bij dat er een land is die andere sterke landen ook aan kan. Ben op gegroeid in de jaren 80 en toen was het ijzeren gordijn dagelijks nieuws. Vergeet niet dat we jaren geleefd hebben tussen gescheiden Duitsland. Mijn opa.s en oma.s zijn Canada Amerika en Engeland dankbaar dat ze er waren toen het echt nodig was. Veel leed veroorzaakt maar ook veel leed voorkomen. Denk maar eens aan Japan dat op de knieën is gebracht en zo de tweede wereld oorlog ten einde was.
Twitter viseert 'mysterieuze man op het dak' - Het Nieuwsblad Op deze foto zie je duidelijk een persoon op het dak https://twitter.com/Fraank_Oceaan/status/323915519323426816/photo/1
Dat is voor een deel natuurlijk zo Maar vergeet niet dat het natuurlijk ook eigenbelang was en als ze Hitler zijn gang hadden laten gaan zijzelf dus ook te maken hadden gehad met zijn terreur. Natuurlijk hebben ze ons "gered" maar ja....
Nee hoor knap, ik ben het ook met jou eens. Wij zijn van dezelfde leeftijd, misschien kijken we er daarom toch anders tegen aan. Uiteraard is het vreselijk wanneer er burgers geraakt worden, maar het doel is nu eenmaal om bepaalde regeringen om zeep te helpen, die, als het er op aan komt een bedreiging zijn voor eigen land of andere landen in de wereld. En ja, ik ben ook wel eens van mening dat Amerika zich met dingen bemoeien waar ze zich niet altijd mee te bemoeien hebben (zoals dat Nederland weer militairen naar Afganistan moest sturen) Maar aan de andere kant: gebeurd die bemoeizucht niet overal? Moest je Turkije laatst eens horen over dat pleegkindje bij die lesbische moeders? Bemoeizucht ten top! Hoe je het ook wend of keert, het is en blijft tragisch dat geweld met geweld wordt beantwoord, maar zo is de mensheid altijd al geweest.
Dat is ook zo. Maar Japan was ook op oorlog.s pad dat vergeten er een hoop. Die is ook op de knieën gebracht uit eindelijk.( waar mee dat gebeurde vind ik verschrikkelijk en ndat mag ook nooit meer gebeuren een atoombom) Dat vind ook raar eigenlijk hun mogen wel kernwapens hebben maar andere landen weer niet? Omdat ze er van geleerd hebben? Denk het niet ze willen denk idd de ( baas blijven) Ze hebben deze rol op zich genomen en willen die ook te kosten van alles denk ik behouden. De baas van de wereld ben blij dat we maar een klein landje zijn.
En ja hoor, de plaatjes met bloed, slachtoffers e.d. vliegen me weer om de oren op FB. Gatverdamme, alsof het nog niet erg genoeg is. Sensatiezucht ten top! En brrr, die foto's van iemand op het dak. Scherpschutters nemen niet de houdingen aan waarin deze persoon op het dak staat/loopt.
Ik heb net even wat beelden gezien... Maar die Amerikanen zijn gewoon nooit meer veilig ergens... Ik ben in 2003 naar NY geweest ( toevallig vloog ik op de dag dat ze de oorlog aan Irak verklaarden 19 maart) en ik kwam daar op het vliegveld en waande me gelijk in een film Overal grote brede mannen met machine geweren. Mensen werden gefiltert op afkomst. Nederlanders konden gelijk doorlopen...maar andere mensen moesten apart aansluiten...
Ik vind wat er in Syrië en andere landen gebeurd ook verschrikkelijk! Zoveel onschuldige mensen bah! Maar zoals eerder al aangegeven werd het is zo veel in het nieuws ed dat mensen het als "normaal" gaan zien ( wat eigenlijk ook absurd is want zoiets is NIET normaal!) Maar snap het aan de ene kant wel. Wat er nu in Amerika gebeurd zal er ook wel vaker gebeuren maar dan hoor je er weinig tot niks over. Behalve de moorden kinderen die elkaar vermoorden is dit toch iets heel anders natuurlijk. Nu hoor je er veel over en is het indd breaking news.