Hoop dat jullie advies kunnen geven İk weet niet of jullie mijn vraag kunnen beantwoorden maar ik probeer het toch. İk ben begonnen met IVF vandaag mijn eerste dag alleen kreeg ik vandaag ook een uitslag van een eerder gedane bloedonderzoek dat aantoond dat ik Hashimoto heb mijn ths waarde is 4.35 en mijn T3 en T4 waarden zijn normaal alleen de anti~TG is 75.87 en mijn anti TPO is 75.90 Morgen ochtend begin ik met slikken van euthyrox 50g ongeveer over 14 dagen worden er 2 embryo´s terug geplaats mijn vraag is of het wel verstandig is of jullie denken dat mijn beiden anti waardes gezakt kunnen zijn. ik heb gehoord dat als ik ermee door ga waneer de anti waardes hoog zijn, ik kans heb op miskraam of geestelijk gehandicapt baby. wat is jullie advies door gaan met ivf of niet İk word behandeld in istanbul en de ivf arts hier zegt dat ik gewoon door kan gaan omdat ik dus nu met medicatie ga beginnen en dat voor de baby de schildklier pas over 11 weken belangrijk is en dat tegen die tijd mijn waardes wel in orde zullen zijn... maar ik wilde toch advies vragen aan de thuis front
Kan je niet een arts bereiken in Nederland? Lijkt me wat zinniger dan aan Zp'ers vragen die niet zo veel achtergrond info hebben. Verder heel veel sterkte/succes komende tijd!
Ik heb geen verstand van schildklierproblemen in combinatie met ivf, maar zonder referentiewaarden is het sowieso lastig om je vraag te beantwoorden... Antistoffen dalen volgens mij niet per definitie van euthyrox? De TSH daalt er wel door.
Referentiewaarden,d us normaalwaarden (daar moet je tussen zitten) tsh: 0,4 tot 4 (zwangeren liefst rond de 1 of lager) ft4: 15-25 (zwangeren lieft rond de 20, niet lager dan 18) Dus tsh graag lager is goed, en ft4 hoger zeg maar, onthoud dat maar. Het middel wat je krijgt kan alleen maar voorkomen dat je kindje tekorten krijgt! Nemen hoor! JE heb een tekort aan schildklierhormoon en je kindje heeft dat nodig om te ontwikkelen, DAAAROM krijg je het. Jij zelf hebt dus een traag werkende schildklier. In de zwangerschap zul je een aantal keren moeten ophogen met de medicijnen. Edit: dacht dat je al zwanger was. Succes! MAg je ook gewoon zeggen hoor dat ik erover heen gelezen heb? Zou natuurlijk (wie wel?) niemand feliciteren met hashimoto, heb het zelf ook.
@Loe: De referentiewaarden kunnen per lab (zeker in het buitenland) verschillen, daarom vraag ik er naar. En volgens de richtlijnen mag de FT4 in de loop van de zwangerschap iets dalen, tot min. 12, geloof ik. Maar sommige (veel?) internisten (alle die ik tot nog toe heb gehad) kijken mbt het zwanger worden alleen naar de TSH.
ontzettend bedankt voor de reacties je hebt gelijk dat de waardes anders zijn per lab mijn free T4 is namelijk 1.26 en t3 is 3.55 en volgens de lab vallen ze binnen de norm... Voordat we de embryo laten terug plaatsen ga ik alle testen opnieuw doen om te kijken of tsh gezakt is. mocht het niet gezakt zijn laten we de embryo invriezen hebben we besloten. İk ben er echt net dus achter dat ik een trage schildklier heb. weet er ook helemaal niks over ik heb een beetje gegoogeld enz maar ik kan niks vinden over wat ik wel en niet mag eten. weet iemand hier iets over ik heb wel gelezen dat je door hasimoto hoger kans op miskraam heb.... dit maakt me erg nerveus... heb een turks toetsen bord vandaar dat ik bijna geen leestekens kan gebruiken... zooo vervelend schrijven iedereen super bedankt voor de reacties groet uit İstanbul
Mbt eten zijn er, voor zo ver ik weet, geen richtlijnen. Maar mbt vitaminepillen valt wel op te merken dat het beter is als ze niet te veel jodium bevatten en als er ijzer in zit, dat je dit dan niet tegelijk met je thyrax (en ik denk dat voor euthyrox hetzelfde geldt, maar dat staat vast wel in de bijsluiter) in moet nemen, omdat ijzer de opname vermindert. Om de antistoffen (TPO - de antistoffen bij Hashimoto) te verminderen zou je selenium kunnen slikken. De aanbevolen dosering weet ik even niet, maar dat kun je vast wel op internet vinden. Succes en sterkte! Hopelijk is het jullie snel gegund dat je zwanger bent!
De labwaarden kunnnen inderdaad verschillen, zijn vast wel op internet te vinden. Tsh is niet het belangrijkst, ft4 is wat er (het woord zegt het al: vrij t4) vrij in je lichaam echt aanwezig is. Mijn internist en vele anderen kijken dan ook naar het ft4. Maar je hebt ook internist die naar mijn idee helaas naar het tsh kijken, je bent dus afhankelijk van welke internist je hebt.