Opnieuw proberen. Ervaringen niertjes.

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Momof2rebels, 7 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Momof2rebels

    Momof2rebels Bekend lid

    21 dec 2018
    776
    385
    63
    Vrouw
    Hoi lieve dames,

    zijn er hier mama’s die ervaring hebben met tijdens de 20 echo hebben gehoord dat de niertjes qua meting iets te klein is ?
    verder zien ze geen afwijking of andere gekke dingen, maar is de meting van de nieren zelf gwn iets te klein.

    Vruchtwater boven gemiddeld goed. Ze heeft gwn elke week een goed gevulde blaas en maag. Groeit zelf ook heel goed en is super actief.

    Kom graag met mama’s in contact om hier over te kletsen om ook mijn ei kwijt te kunnen.
     
  2. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Hier geen ervaring met te kleine nieren, wel met afwijkende niertjes .
    Word je doorverwezen naar een academisch ziekenhuis? Of is dat niet nodig?
     
  3. Momof2rebels

    Momof2rebels Bekend lid

    21 dec 2018
    776
    385
    63
    Vrouw
    Nou het is een kleine gedoe eigenlijk, want ze weten dus niet wat ze er van vinden.
    Tijdens de 20 weken echo alles was goed alkeen twijfelde me VK aan de meting van de niertjes. Ze gaf aan dat de rest eromheen etc er perfect uit ziet alleen de meting aan de kleine kant. En niet zorg wekkend klein, maar wel twijfel. Dus voor de zekerheid door gestuurd naar Erasmus ziekenhuis.

    daar heb ik sinds 20 weken elke week een echo. En daar geven ze aan dat de niertjes wel binnen de marge vallen die ze aan houden, maar dan wel aan de kleine kant. Zij checken elke week nierbekken, vruchtwater, volle blaas en maag. En elke week is dit boven het gemiddelde goed ! Zij gaven zelf aan dat ze dit eigenlijk weinig tegen komen dat de meting iets te klein is dus afwijkend hoe hun dat noemen, maar dat de rest gwn er heel goed uit ziet. Ze groeit verder heel goed en is super actief.

    maar, omdat het protocol is ben ik dus volledig medisch geworden. Als ze geboren is willen ze haar de 1e 24 uur in de gaten houden door haar plas luiers te wegen en na 24 uur bloed prikken om te checken wat er gebeurd met de afval stoffen. En als dat goed is mogen we naar huis.

    zo dus eigenlijk, maar ik lees zulke enge dingen op inet (ik weet moet ik eigenlijk niet doen) niet levensvatbaar etc en ik merk dat ik er onrustig van word. Dus ik dacht miss dat er IEMAND hier ervaring heeft met dit.

    Want hoe zit/zat het bij jou kleintje qua afwijking ?
     
  4. Mer

    Mer Actief lid

    25 mei 2011
    390
    394
    63
    Vrouw
    Mijn oudste dochter had een multicystenier, ontdekt tijdens de 20 weken echo. Wij zijn doorgestuurd naar een academisch ziekenhuis en hadden daar iedere 2-3 weken een echo om het in de gaten te houden. Toen ze geboren is moesten we ook 48 uur blijven om te kijken of ze wel kon plassen.

    Daarna iedere maand op controle bij de kinderarts en dat is uitgebouwd naar 1x per jaar controle. Dan maken ze een echo, bloedprikken en urine checken. Ze is inmiddels bijna 8 en die nier is helemaal verschrompeld. Ze heeft er nu dus nog maar 1 en die functioneert gelukkig prima. Ze heeft nog nooit ergens last van gehad en alle checks zijn altijd goed dus als het destijds bij die echo niet ontdekt was hadden we het waarschijnlijk nooit geweten.

    Ik hou er nu wel enigszins rekening mee dat ze niet te zout eet en zo en als ze tekenen heeft van een blaasontsteking moet ze direct aan de antibiotica zodat die ene nier niet overbelast raakt.
     
  5. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Hier inderdaad ook een cystenier. Maar ik kreeg na de 20 weken echo nog maar 1 extra echo. Was veel spanning en stress maar nu is hij een superleuk gezond jochie. Niks aan te merken!

    Hopelijk valt alles straks mee to!
     

Deel Deze Pagina