Ik ben ondertussen 14 weken zwanger en vorige week van mijn verloskundige gehoord dat zij mij toch niet verder gaan begeleiden ivm mijn lichamelijke aandoening. A.s. donderdag heb ik dus een afspraak bij de gynaecoloog. Hij/Zij zal mij verder gaan begeleiden tijdens de zwangerschap. De verloskundige en Gynaecoloog werken met hetzelfde systeem, dus in principe zou een nieuwe intake niet nodig hoeven te zijn. Toch ben ik erg benieuwd wat ik nu kan/moet verwachten. Want nu heb ik dus a.s. donderdag al een afspraak met de gynaecoloog, terwijl ik met mijn verloskundige pas een afspraak had staan rond de 20 weken echo. Zit er een verschil in verloskundige en Gynaecoloog? Wat zijn jullie ervaringen? en die nu 'eerste afspraak, wat kan ik daarvan verwachten? want ik heb echt geen idee wat de bedoeling is van deze eerste afspraak. Ik maak me verder niet druk oud, maar het voelt zo vreemd, dat ik een afspraak heb, maar eigenlijk geen idee heb wat te verwachten. (ik hou van duidelijkheid, dat lijkt me duidelijk ) Geen idee ook wat ik met dit topic wil bereiken hoor overigens..
Ik liep bij mijn eerste bij de verloskundige en ivm chronische ziekte loop ik nu de hele zwangerschap bij de gynaecoloog. Er is niet erg veel anders, ik krijg nu wel elke controle een echo. In het ziekenhuis wegen ze trouwens bij mij niet en mijn buik wordt tot nu toe ook niet opgemeten. Het is wel wat klinischer en minder persoonlijk, al luisteren ze goed naar me maar het is toch wel anders. Wat fijn is is dat de lijntjes naar andere afdelingen kort zijn!
Ik loop nu ook bij de gynaecoloog. De vorige zwangerschap ben ik rond de 30 weken overgenomen vanwege hoge bloeddruk. Het verschil is dat ik inderdaad ook bij elke controle een echo krijg. Dit was bij de verloskundige niet zo. Tevens krijg ik vanaf 28 weken elke 2 weken een groeiecho maar dat heeft meer te maken met PE in de vorige zwangerschap.
Ik ben 39 weken nu en loop al vanaf 28 weken bij de gynaecoloog vanwege achterlopende groei. Ik vind het veel medischer, echo's gaan heel snel en einig tijd voor het kletspraatje dat je met de verloskundige wel hebt. En inderdaad mijn buik word niet opgemeten. Wel wegen en bloeddruk iedere controle. En vaker groei echo's maar dat is ook de reden dat ik naar de gynaecoloog moest.
Ik vond de gynaecoloog veel persoonlijker, ik had een vaste arts en kreeg alle ruimte om mijn vragen te stellen. Je kunt zeer waarschijnlijk op de website van je ziekenhuis een patientenfolder vinden over hoe zwangeren in jouw ziekenhuis begeleidt worden.
Ik ben nu bij beide zwangerschappen overgenomen. De eerste met 25 weken en nu net 28 weken. Beide door afwijkende groei. Bij de eerste was ik nog in een ander ziekenhuis, dus ook daarin de dubbele ervaring meegekregen. Ik vind het ziekenhuis iets afstandelijker en korter van stof. Mijn eerste vaste gyn was heel lief, maar ik had haar niet standaard. Nu moet ik nog even afwachten of ik een vaste gyn krijg. Nu heb ik echt het gevoel, zij dien de controle en doei. Ik moest zelf echt tijd opeisen voor vragen. Dus mocht dat bij jou het geval zijn, zorg voor jezelf. Dat stukje hoort er voor hun ook gewoon bij. Stel duidelijk vragen als je het niet begrijpt waarom ze bepaalde dingen willen of wat het betekent. De drempel ligt voor mij toch hoger om ze te contacten dan bij de VK. Je kunt dingen maar beter zeker weten, ja toch!
Hier had ik bij de gyn wel weer een soort intake, maar resultaten van bloedonderzoek etc werden natuurlijk wel gewoon meegenomen. Verder vond ik de begeleiding bij de gyn echt heel erg fijn. Een hele fijne man die echt telkens alle tijd nam, iedere afspraak een echo en ook daar werd alle tijd voor genomen - hij keek niet alleen naar het medisch noodzakelijke, maar ook écht naar het kindje om gewoon te kijken zeg maar. Dat had ik vooraf niet verwacht. Ik voelde me heel prettig bij hem, hij liet ons ook echt meedenken met het behandelplan. Hij heeft me ook op het hart gedrukt dat ik áltijd moest bellen als ik dat wilde, bij enige twijfel over de baby kon ik direct bellen voor een ctg bijvoorbeeld. Ook om 3u ‘s nachts.
Ik ben bij mijn vorige zwangerschap ook bij de gyn beland met 34 weken ivm zwangerschapscholestase. Kreeg meerdere groei echo’s en er werd ook ècht naar hrt kindje gekeken. Ook alle ruimte en tijd voor vragen en een hele lieve mannelijke gynaecoloog gehad. Een beetje hetzelfde als fuddey. Ik heb het ala erg prettig ervaren.
Bedankt voor alle reacties. Ben iig blij dat de meewten het niet als te klinisch hebben ervaren. We gaan het zien donderdag, zal jullie hier ook nog even op de hoogte houden
Grootste verschil: lang wachten haha! Mijn (vaste) gyn loopt standaard uit, maar neemt elke keer voor ons alle tijd, zelfs als ze flink uitloopt dus ik vind het niet erg. Ik ervaar het verder zelf niet als heel anders. Idd elke een keer een echo, de ene keer wat uitgebreider dan de andere keer (maar ik kom wekelijks). Ik kan er met al m'n vragen terecht en kan altijd bellen. Wel herken ik dat je idd de eerstelijns verloskundige sneller belt voor wat 'kleinere' (niet spoedeisende) dingen. Denk verder dat het nogal per ziekenhuis/gynaecoloog verschilt wat ze precies doen! Succes donderdag
Hier niet echt veel verschil! Bij beide zwangerschappen halverwege overgenomen. Bij de eerste zwangerschap ging mijn voorkeur uit naar de vk. Veel persoonlijker maar deze zwangerschap eigenlijk ook heel tevreden over de gyn. Ligt eraan natuurlijk waarvoor je loopt ik heb wel meer controle’s Vanaf 20 wekelijks en vanaf 28 weken groeiecho’s maar dat had ik vorige keer dan weer niet. Dus dat ligt aan je persoonlijke situatie
Geen ervaring met verloskundige In Belgie loop je standaard bij de gynaecoloog in het ziekenhuis. Kan maar 1 ding zeggen; heer-lijk. Zóveel echo’s❤️ Ben nu 21weken en heb al 7 echo’s gehad (vanaf 4 weken).
Vanmorgen de afspraak gehad bij de gyn. Was inderdaad niet heel anders als bij de VK. Aardige mensen (gyn en een stagiair, of hoe noem je dat?) We hebben vandaag besproken welke extra risico's ik loop. Ik krijg 2 extra echo's. Verder volg ik het normale 'circuit' . Verder heb je toch wel meer afspraken. Volgende keer bijvoorbeeld een afspraak om kennis te maken met se klinisch verloskundige. En later ook een afspraak met de anesthesist. Maar verder is het inderdaad niet heel anders dan bij de VK. en kreeg ik ook echt wel het gevoel dat ook zij stil staan bij praktische en mentale zaken... Fijne ervaring (tot nu toe dan iig) dus