Beste verloskundige, Ik ben een jaar terug bevallen van een zoon. Hij was 4545 gr en was erg breed, daarnaast had ik ook extreem veel vruchtwater wat er samen voor zorgde dat mijn buik erg groot en zwaar was. Ik had tijdens mijn vorige zwangerschap geen werk en voelde me tot de laatste dag erg goed. Ik hield wel veel vocht vast en opstaan lukte de laatste weken savonds niet goed meer door pijn in mijn heupen en benen. Doordat ik me overdag zo goed voelde heb ik tot de laatste week heel veel gedaan en gelopen. Toen de bevalling smorgens begon merkte ik dat ik lichamelijk eigenlijk helemaal uitgeput was. Ik had vanaf het begin erge rugweeen en mijn zoontje duwde ook direct al erg met zijn hoofdje mee waardoor bij bijna iedere wee een soort persdrang ontstond. Ik kreeg uiteindelijk aan het einde van de middag weeenstormen en moest vanwege de persdrang en niet vorderende ontsluiting naar het ziekenhuis. Vanaf dat moment kon ik zelf al niet meer lopen en toen ik in het ziekenhuis mocht gaan persen bleek dat ik de kracht niet had om zelf mijn benen op te trekken (gaf een soort verlamt gevoel, ik kreeg er geen beweging in) daarom moest ik bij iedere wee geholpen worden. Na 2,5 uur persen is mijn zoon uiteindelijk met vacuuum gehaald. Na de bevalling heb ik een week bijna niet kunnen lopen en heb zelfs nu nog dat ik mijn heupen en lage rug nog voel aan het einde van de dag of als ik bijv door de stad loop. Op dit moment heb ik wel werk, 4 halve dagen. Maar ik merk nu wel dat de zorg voor mijn zoontje en werk samen erg veel vraagt van mijn lijf. Ik zorg alleen voor mijn zoontje ( vriend heeft eigen bedrijf en werkt 7 d.p.w 10 uur per dag) en hij loopt nog niet. Is er iets wat ik kan doen zodat deze bevalling en eind van de zwangerschap beter zal gaan? Ik ben bang dat ik deze keer weer geen kracht zal hebben of een verlamd gevoel in mijn benen zal krijgen.
Hoi Sarah wat een prestatie zeg! Knap hoor, daar kun je trots op zijn. Het klinkt inderdaad als een heftige bevalling die uitendelijk gelukkig wel goed is afgelopen. Nare klachten heb je er wel aan over gehouden en ondakns dat het nu lang niet zo erg meer is dan vlak na de bevalling, blijft het wel een zwakke plek. Ook met deze nieiuwe zwangerschap zul je dat ervaren en zul je waarschijnlijk wel eerder last krijgen van je rug en bekken. Belangrijk is daarom dat je op tijd aan de bel trekt op je werk. Als je merkt dat je je dagelijkse dingen niet goed meer kunt doen zul je op je werk aanpassingen moeten aanvragen iom de ARBO-arts. Ook wil ik je adviseren en fysio te bellen voor persoonlijke tips en oefeningen. Vroeg beginnn kan je straks met de bevalling en erna voordeel geven. De kans is groot dat je deze keer ook weer een flink kind zal baren, maar 2,5 uur persen zal je deze keer echt niet meer hoeven doen! De vk is nu bedacht op een groot kind en zal hier tijdens de ontsluiting en uitdrijving rekening mee houden en je niet te lang laten liggen en eerder hulp inschakelen en voorzorgsmaatregelen nemen. Dat je kunt bevallen heb je bewezen, dus daar zou ik niet te bang voor zijn en zorg ervoor dat je al je wensen voor tijdens je bevalling kenbaar hebt gemaakt bij je partner en je vk. Schrijf het ook op papier, dan kun je dat van je afschrijven en uit je hoofd zetten. Groetjes Brigitte
Bedankt voor het advies. Ik heb vandaag heel veel last van mijn bekken en ben zelfs wat bang voor bekkeninstabiliteit. Ik heb er natuurlijk geen verstand van, maar na wat googlen bleek dat de symptomen exact hetzelfde zijn. Ik ga daarom deze week nog langs bij de vk om te bespreken hoe nu verder. Want met 15 weken zwangerschap al moeite hebben met tillen, opstaan en vanuit ligpositie in beweging komen, lijkt me geen goed vooruitzicht. Bedankt voor uw adviezen.