Hoi allemaal, Ben van ons eerste kindje zwanger geworden dmv primolut en clomid, had tekenen van pcos, geen menstruatie en geen eisprong. Nu zijn we bezig voor een tweede, ondertussen weer bij gyn geweest en weer tekenen van pcos, volgens bloedtest wel een eisprong gehad ongeveer 6 weken geleden, maar ben ook 6 weken geleden ongesteld geweest (????) Sinds toen dus niet meer en ben ook niet zwanger (paar keer getest en bloedtest) Raar toch dat dan mijn eisprong en menstruatie ongeveer tegelijk zijn geweest en nu al 6 weken niks, geen menstruatie en niet zwanger..... Ben echt in de war! Iemand hier ervaring mee? Liefs Anna
Volgens mij is het onmogelijk om met een bloedtest aan te geven dat je 6 weken geleden een eisprong hebt gehad. Waar baseren ze die waarden op? De waarden stijgen en dalen volgens een vast patroon en binnen ongeveer een vaste tijd. Met 1 bloedtest is het volgens mij niet te zeggen; alleen als de eisprong net is geweest. Als je toen ook ongesteld was, zou ik dat zeggen tegen de arts. Het kan zijn dat je daarna geen eisprong meer hebt gehad en dus ook geen menstruatie.
Die bloedtest is 5,5 week geleden, toen zou ik m net gehad hebben. Daarna dus niet ongesteld geworden en ook niet zwanger. Na iedere eisprong wordt je toch óf ongesteld óf je bent zwanger?
Na een eisprong moet je ongesteld worden, als je niet zwanger bent. De conclusie zou dus zijn dat je toch geen eisprong gehad hebt. Wat was de waarde van het progesteron? Progesteron prik je 5-7 dagen na de vermeende eisprong. Aan die waarde kun je zien of je daadwerkelijk een goede eisprong hebt gehad. Het moet dan minimaal 20-30 zijn. Vlak na de eisprong kun je het volgens mij niet in je bloed zien, alleen aan je progesteron. Je wordt 10-18 dagen na je eisprong ongesteld. Ik denk dus dat de verkeerde conclusie toen getrokken is. Anders had je ongesteld moeten worden of positief moeten testen. En beide is niet het geval. Je menstruatie en een eisprong kunnen ook niet gelijktijdig zijn, tenzij je een hele lange menstruatie hebt van een dag of 10.
De waarde was rond de 31 dus dat was goed. Zoals jij het nu zegt zou ik dus net na mijn eisprong ongesteld zijn geworden, en dan dus ook echt heel kort erna.. en dat zijn dus geen 10-18 dagen... Snap er niks meer van..... Deze week hebben ze dus ook bloed geprikt om te kijken of ik zwanger ben, niet dus. Maar hoe snel kunnen ze dat eigenlijk zien in je bloed?
Even voor de duidelijkheid: 6 nov ongesteld geworden, 14 nov bloed geprikt en de waarde was dus rond de 31
Ik zou het echt niet weten. Als er een eisprong is, moet er een menstruatie volgen. Mijn eerste conclusie was dat je geen eisprong hebt gehad. Maar je schrijft dat je progesteronwaarde 31 was. Waarom heb je geen contact opgenomen met de gyn toen je 2-3 weken daarna niet ongesteld werd? Ze kunnen bloedonderzoek doen en een echo maken. Misschien dat er dan duidelijkheid komt, die kunnen wij je niet geven. En er is blijkbaar iets aan de hand of iets niet volgens planning gegaan. Je schrijft in je openingspost dat je tests gedaan hebt en een bloedtest gehad hebt. Wat was de conclusie van de gyn dan toen de test negatief bleek te zijn en je niet ongesteld geworden was? Wat was het advies?
Ik heb pas net weer een afspraak gehad met de gyn (5,5 week na bloed test) om dus te kijken of ik wel of niet een eisprong had gehad. Haar reactie was dus ook; of je bent ongesteld geworden of je bent zwanger. Nou allebei niet dus. Bij de echo deze week leek t erop alsof er toch weer een eitje aan t groeien is. Ze wist zelf ook niet zo goed hoe het kon, mijn cyclus is helemaal in de war dus. Nu moet ik nog even afwachten of ik nog ongesteld wordt en over ongeveer 2 weekjes nog een zw test doen, mocht dat allebei weer niet t geval zijn dan beginnen met een kuurtje primolut, daarmee hoopt ze dat mijn cyclus weer op gang komt en dan kijken hoe t verder gaat... We zijn gelukkig nog niet zo lang bezig met een tweede kindje maar wordt hier zo onzeker van.... Bedankt voor je reacties in ieder geval
Als er nu een eiblaasje aan het groeien is, dan is je menstruatie nog lang niet in aantocht. Dat gebeurt niet gelijktijdig. Dan zou je eerst moeten wachten op een eisprong en vervolgens zou je 10-18 dagen na de eisprong ongesteld moeten worden. Aangezien je nog niet rond je eisprong zit (want dan had ze dat heel duidelijk op de echo gezien), kun je niet over twee weken een zwangerschapstest doen. Want dan is het je NOD nog helemaal niet en ben je dus veel te vroeg. Het was handig geweest als ze je cyclus nu even zouden volgen de komende 1-2 weken. Dan kunnen ze op de echo precies zien of het inderdaad een follikel is en of er een eisprong aan zit te komen. Vervolgens zouden ze 5-7 dagen na de vermeende eisprong het progesteron weer kunnen prikken. Stel dat het toch geen eiblaasje is, wat je op een echo duidelijk ziet als het niet groeit, dan had je sneller met de Primolut kunnen beginnen. Ik vind de houding van je gyn wel erg aarzelend en afwachtend... Dat had allemaal wat daadkrachtiger gekund. Nu blijf je in onzekerheid zitten, terwijl dat in principe niet had zo had gehoeven. Succes!