Hyperlactatie

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Niqi86, 15 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niqi86

Niqi86 Bekend lid

24 aug 2014
    663
    291
    63
    Hallo,

Ik moet even mij ei kwijt... Ik heb een zoontje van 12 weken. Hij is geboren toen ik 34 weken zwanger was en heeft nog 11 dagen in het ziekenhuis gelegen. Bij de geboorte was hij 'goed aan de maat' en woog al 2740 gram :) (wat zou dat geworden zijn als ik het tot 40 weken uitgedragen had hihi)
    Mijn zoontje was helemaal gezond, maar wel nog klein waardoor hij nog niet sterk genoeg was om bij mij aan de borst te drinken. Wij begonnen dus met vingervoeden en hij kreeg afgekolfde moedermelk. In het ziekenhuis kreeg ik het advies om elke drie uur de 'gemiste' voeding te kolven. Al na een paar dagen had ik steeds last van enorme stuwing en dat werd alleen maar erger. De productie liep op totdat ik per keer halve liters kolfde! Toen mijn zoontje drie weken was dronk hij bijna volledig aan de borst en heb ik vanwege de grote hoeveelheid melk de lactatiekundige ingeschakeld. Intussen had mijn zoontje krampjes, groeide enorm hard en had reflux. Tot op de dag van vandaag is mijn melkproductie niet goed afgestemd op mijn kleintje. Ik heb nog steeds veel te veel melk. Blokvoeden, ondersteuning van homeopatische druppels, gesprekken met lactatiekundige... Alles al geprobeerd. Ik krijg het niet onder controle. Steeds vaker spookt door mijn hoofd om over te gaan op flesvoeding. Ik kan moeilijk ergens heen omdat ik nog steeds niet gewoon kan voeden zonder eerst allemaal hulpmiddelen uit de kast te trekken. Voor kolven heb ik angst (en vriezer ligt al vol). Ben alleen bang dat flesvoeding voor mijn kleintje weer nieuwe krampjes enzo gaat veroorzaken. Ook is mijn zoontje gecorrigeerd pas 6 weken oud... Dus extra belangrijk om hem het 'beste' te geven.

Om een lang verhaal kort te maken. Hebben meer dames hier ervaring met een niet onder controle te krijgen hyperlactatie? Wat hebben jullie gedaan en hoe hebben jullie dit volgehouden? (Of niet...)

Alvast bedankt voor jullie reacties!

2. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.084
    1.075
    113
    Je kunt proberen om elke dag een kop saliethee te drinken, dat remt je productie op een natuurlijke manier. En je kunt de hoeveelheid ook zelf aanpassen (beetje voorzichtig zijn natuurlijk...) naar wat je denkt dat nodig is. Hielp bij mij wel!

3. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Ik heb zelf geen tips maar kijk anders een op borstvoeding.com voor tips of stel je vraag op het borstvoedingsforum.nl. Daar lezen ervaringsdeskundigen en professionals mee voor tips.
    Heb op beide plekken veel info gehaald. Had zelf erg makkelijk stuwing en heb wel iets meer melk dan nodig maar lang niet zo erg als jij nl.

En supergoed dat je bent blijven doorzetten met de bv!
    Ik snap dat stoppen regelmatig door je hoofd spookt maar je geeft idd het allerbeste wat er is! Zeker voor een te vroeg geboren kindje.
    Spreek met jezelf anders een termijn af en kijk t tot dan aan. Iedere dag is meegenomen nu, je hebt al zoveel gedaan. Nu overstappen zou zeker kunnen voor je ventje hoor! Hij heeft uiteindeljk t meest aan een blije mama!!!

Ik merk zelf wel dat toen ik de eerste 3 maanden voorbij waren t makkelijker werd. Baby kon beter drinken, reflux nam af, stuwing ontstond minder snel etc. En nu na 6 mnd is het helemaal makkelijk.
    Hoop dat t bij jou nu ook beter kan gaan lopen! Succes meid

4. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Op borstvoeding.com staat een goed stuk over hyperlactatie. Je schijnt je borsten te kunnen 'resetten' door ze in de ochtend eerst helemaal leeg te kolver en daarna direct je baby aan te leggen. De rest van de dag dan gewoon voeden. Zoek het maar eens op.

Heel veel succes.

5. Niqi86

Niqi86 Bekend lid

24 aug 2014
    663
    291
    63
    Bedankt voor jullie reacties! Heel fijn. Het artikel van borstvoeding.com ken ik inmiddels uit mijn hoofd en blokvoeden, resetten door kolven, voeden in alle mogelijke houdingen, homeopatisch middel... (Behalve de salie thee, die ga ik nog proberen) Allemaal geprobeerd. Dat helpt dan voor twee dagen (maximaal) en dan loopt het weer op. Mijn zoontje krijgt dan één borst niet eens leeg gedronken.
    Het ging allemaal iets beter totdat die kleine erachter kwam dat je niet doodgaat als je langer dan drie uur niet eet :D
    Super fijn dat hij om minder voedingen vraagt (5-6) maar dan word ik toch telkens wakker van de stuwing en kan ik echt niet aanleggen zonder weg te laten lopen of kolven.
    Ik denk dat mijn vraag meer heeft te maken met het zoeken naar 'lotgenoten'. Meestal krijg ik namelijk de reactie: 'wat fijn zoveel melk! Wat een luxe, zo'n vriezer vol.' Uhm.... Thanks super fijn :( Praktische tips en oplossingen zijn natuurlijk welkom... Altijd!

6. floppie888

floppie888 Bekend lid

3 sep 2014
    793
    549
    93
    Ik heb ook hyperlactatie gehad en bij hielp blokvoeden wel. Mijn dochtertje is nu 14 weken en nog steeds heb ik soms last van stuwing, omdat ze bij de meeste voedingen genoeg heeft aan 1 borst, waardoor de andere vol blijft.

Wat je echt niet moet doen is steeds de gestuwde borst leegkolven, dan krijgt het lichaam het signaal dat die extra melk nodig is. Je kan beter alleen aan de borst laten drinken en dan de ergste stuwing verhelpen door met de hand een beetje melk weg te laten lopen.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hier ook flinke overproductie gehad. Gelukkig had ik nog een peuter rondlopen die meedronk :)
    Hier hielp het resetten na een paar keer wel. En let heel goed op, juist als je in het begin zo'n overvloed hebt kan het rond de 4 maanden opeens te weinig zijn en loop je opeens flink te regelen!

Sterkte, ik weet hoe het voelt, twee watermeloenen met fonteinneigingen :D

8. MammieVanSammie

MammieVanSammie Actief lid

30 nov 2012
    395
    2
    18
    Noord Holland
    Ik zou ook zeggen blokboeken. Dus bv 3 uur lang maar 1 borst geven.
    Heeft je lk dit niet geadviseerd? Je moet hierbij wel oppassen voor stuwing/borstontsteking in t begin, dus wees voorzichtig.

9. Niqi86

Niqi86 Bekend lid

24 aug 2014
    663
    291
    63
    Meiden, nogmaals bedankt voor de reacties. Inmiddels gaat het iets beter, maar nog steeds elke dag stuwing. Ik heb echter geaccepteerd dat ik de ideale situatie niet gaat bereiken. Kwam erachter dat mijn moeder, tantes en nichtje ook allemaal heel veel melk hadden. Zal ook wel in de familie zitten dan...
    De tip die mij het meest rust heeft gegeven is een einddatum in gedachten houden. Dat is voor mij de leeftijd dat mijn zoontje gecorrigeerd 3 maanden is. In werkelijkheid is hij dan 4,5 maand. De vriezer ligt nog vol, dus over een paar weken gaat mijn kleintje langzaam de overstap maken naar kunstvoeding. Ik heb er vrede mee. Heb alles geprobeerd en wil nu zelf ook langzaam weer wat meer bewegingsvrijheid :)
    Ondanks het feit dat het geven van borstvoeding voor mij best een grote opgave is geweest, heb ik het straks 4,5 maand gegeven en daar ben ik super trots op!

Deel Deze Pagina