Verschilt per gemeente wat je betaalt, want sommige gemeentes geven subsidies enzo. Hier is het vanaf 2 jaar
Verschilt per pzs. Onze zoon start als hij 22 mnd is. Er is plek na de herfst en bij de kennismaking laatst merkten ze al dat hij wat voorliep. En anders zou hij kort op de kerstvakantie starten, is okk niet handig. Bij ons kost t geloof ik 200/230 euro en we krijgen iets van 100-130 euro terug (beetje afh of je 1 dag (7u) of 2 ochtenden doet (2x4u)
Dat is niet te zeggen. De ene PSZ valt onder de kinderopvang regeling en dus ook kinderopvang toeslag (mits je beide werkt) en de andere gaan met subsidie via de gemeente. Onze PSZ ging via gemeente en kreeg je dus subsidie. Ik betaalde 23 euro per maand voor 2 halve dagdelen. Met 2.5 jaar kon je (gratis) nog 2 halve dagdelen erbij kiezen.
Peuterspeelzaal is toch nooit een hele dag? Of is dat anders bij PSZ die onder de kinderopvang regeling vallen. Ik dacht dat het altijd van 08.30 tot 11.30 was en dan 's middags van 12.30 tot 14.30 ofzo.
In Nederland betaalden wij 75 euro pm voor 2 ochtenden van 9.15 tm 11.30 uur. Nu in Duitsland betalen we voor de kindergarten 75 euro per. Maand voor 5 dgn per week van 7.45 tm 12.45 uur. Wij vinden de service hier beter, de zorg, de hulp, de begeleiding, hun visie, er wordt meer ondernomen en er hier meer tijd voor het kind... Nu is elke psz anders maar in vergelijking met onze psz in nl, kan ik nu zeggen dat ik die zeer prijzig vond.
Wij betalen 80 euro voor 2 dagdelen, van 08.00 tot 13.00. Alleen zit zij ook in het VVe traject waardoor ze een gratis derde ochtend krijgt per week
Hier was het zo'n 75,- per maand voor een ochtend (8.30-11.30) en een middag (13.30-15.30) per week. Met VVE indicatie was dat 4 dagdelen voor 20,-. Voor ons mede een reden te kiezen voor het kinderdagverblijf in de straat, waar wij uiteindelijk 80,- per maand kwijt zijn na teruggave van de belastingdienst voor twee ochtenden van maximaal 7.00 tot 13.15 (meestal 8-13), waarbij er zo gewisseld kan worden van dag, er meer ondernomen wordt, ook gewerkt wordt met een programma e.d.