BAH! Personeelsbeleidergernissen kinderdagverblijf

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Amethist, 16 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amethist

Amethist Niet meer actief

BAH! dus...

Vanmiddag te horen gekregen dat er wéér een vaste leidster op de groep waar mijn zoontje zit weg moet omdat ze aan de limiet van haar tijdelijke contracten zit en ze haar geen vast contract willen geven. Dat is al de 3e... Dus dat betekent ook wéér een nieuwe leidster op de groep, want anders hebben ze een te kleine bezetting.

Ik vind het zo klote. Echt niet fijn voor de kindjes. Sukkels!

2. amy24

amy24 Actief lid

9 nov 2011
    138
    6
    18
    Dat gebeurt bij ons kinderdagverblijf ook. Het is inderdaad heel vervelend voor de kinderen. Maar de meeste kinderdagverblijven kunnen momenteel niet anders. De kindaantallen lopen drastisch terug, waardoor ze geen vaste contracten meer kunnen aanbieden. Echt balen, maar het is niet anders.

3. tazzie

tazzie Fanatiek lid

28 okt 2010
    3.442
    0
    36
    Het is helaas zo'n beetje overal hetzelfde :( Bij het kinderdagverblijf keten waar mijn zoontje zit (meerdere panden in de omgeving) is er vandaag ook weer een ontslagronde :(

4. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Hier ook. Steeds meer groepen die samen worden gevoegd en leidsters die ontslagen worden. Het aantal kindjes loopt ook enorm terug. Ik vrees dat het ergste nog niet voorbij is.

5. lydia1986

lydia1986 VIP lid

16 aug 2009
    22.737
    2
    38
    Vrouw
    pm'er kinderdagverblijf
    uden -> NB
    indd heel vervelend voor de ouders ( en ook voor het personeel ... ) kinderopvang loopt zo terug ( overal ) en zullen vast nog veel reorganisaties komen..

6. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Hier is het kinderdagverblijf failliet gegaan dus tja...

7. Amethist

Amethist Niet meer actief

Tja, ik heb vandaag weer begrepen dat er op andere vestigingen medewerkers met vaste contracten die daar eigenlijk boventallig zijn worden over geplaatst naar de plekken die ontstaan als medewerkers met een tijdelijk contract dat afloopt geen vast contract krijgen.

Het ligt dus allemaal wel wat genuanceerder dan in mijn openingspost, maar ik blijf er van balen :(. Mijn zoontje is eindelijk helemaal weg van haar en dan moet hij straks weer aan een nieuw iemand wennen...

8. Bri

Bri Niet meer actief

Gebeurt hier ook. Ik heb het al een paar keer bij de directie aangegeven dat ik het echt niet vind kunnen.
    Geef tijdelijke contracten aan de leidsters die je redelijk vindt, en geef gewoon een vaste aanstelling aan de leidsters die TOP zijn. Iedereen weet wel wie dat zijn, doe dan ook niet zo moeilijk.

Het is alleen maar in het (financiële) belang van de organisatie, al die tijdelijke contracten. Niet in het belang van de leidsters (slechte zaak) en zeker niet in het belang van de kinderen (onacceptabel, wat mij betreft).

Ik vind het echt onverantwoord, dat personeelsbeleid. En maak me er ook erg boos over. Ben blij dat de favoriete leidster van mijn dochter een vaste aanstelling heeft gekregen...

9. Yvke86

Yvke86 Fanatiek lid

11 apr 2013
    1.696
    295
    83
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Limburg
    Ik werk ook in de kinderopvang.
    En ook wij hebben heel wat moeten wisselen vanwege collega's die werden ontslagen.
    Super vervelend voor de ouders en kinderen, maar ook super vervelend voor de organisatie hoor.
    MAAR, wij zorgen er ALTIJD voor dat er sowieso minimaal 1 vast gezicht op de groep blijft staan en vooral op de baby en peutergroepen.

Ik sta nu ook op een nieuwe bso groep en de kids en ouders vinden het nu geweldig :) Ze zijn super tevreden en hun zijn achteraf blij met de verandering, Kijk dat hoor ik graag :)

10. Kaat2000

Kaat2000 Fanatiek lid

22 dec 2008
    1.129
    0
    0
    In de buurt van Utre
    Heel herkenbaar! Mijn dochter heeft binnen een half jaar 5 leidsters zien vertrekken. Dat was veel te veel voor haar, het was heel verwarrend en ze had het daar echt niet meer naar haar zin.
    Na lang nadenken zijn we naar een ander kinderdagverblijf gegaan, deze is wat groter en drukker.
    Wat zijn wij blij dat we dat hebben gedaan, ze vind het daar super leuk.

11. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Oeps, dan kom ik aan met ons kinderdagverblijf die vol zit en wachtlijsten heeft.
    Ze moeten nu echt gaan aanbieden, dat trekt blijkbaar toch..
    Leidsters allemaal al jaren op dezelfde groepen, 3 vaste invalkrachten.
    Heel af en toe een vast bso leidster die komt invallen in nood (zit in ander pand)

Zijn we dan ook zo blij mee. Vriendinnetje heeft veel mensen zien gaan. Ook tijdelijke contracten eruit en vaste krachten op die plekken.. Allemaal halve groepen en samengestelde groepen. Zou er ook helemaal niet blij van worden... De jongste van mij zou er denk ik ook niet tegen kunnen.

12. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0

Wat een onzin! Ik werk op het hoofdkantoor en ben tevens ook klant dus zie beide kanten. De meeste leidsters die oké functioneren hebben al een vast contract, kun je dus moeilijk omzetten. Hier komt helaas reorganisatie ronde 2 eraan en dan ben je met een vast contract ook niet zeker. Natuurlijk is het financieel belang, anders is er straks geen kinderdagverblijf meer. Erg vervelend en de vaste leidsters van me zoontje moet ook weg, nou geloof me dat het pure noodzaak is.

13. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hihi, zo zitten wij ook bij de jongste. Op een aantal dagen zitten hier gewoon de volle 21 kindjes die het kinderdagverblijf mag hebben. Ben alleen benieuwd hoe het dit jaar gaat als er weer een aardig stel richting basisschool gaat, maar aan de andere kant heeft ons kinderdagverblijf een goede naam en krijgt veel kindjes via mond op mondreclame.
    De oudste zit op een BSO van Humanitas. Afgelopen najaar al een reorganisatie en de volgende komt er deze zomer weer aan hoorde ik vanmorgen.
    Lijkt wel of de grote organisaties het nu harder voelen dan de kleintjes. Hier twee kleinde kinderdagverblijf in het dorp, maar daar hoor je toch minder problemen over aantallen dan bij de grote.

14. singa

singa Niet meer actief

Hier helaas hetzelfde probleem. Het laatste jaar zijn ze al 3x van lokaal gewisseld. Nu hebben ze 2 locaties samengevoegd en krijgt ze weer allemaal andere mensen. Ze zou nu wel die vaste mensen krijgen.
    Vanochtend bracht ik haar zit er weer een andere leidster op de groep die ik niet ken. Wordt er wel een beetje moe van. Ik snap dat het kinderdagverblijf het moeilijk heeft maar doe geen beloftes die je niet kan waarmaken.

15. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    3x al?
    Heb je een kindje die daar goed mee omgaat?!
    Mijn kinderen zijn toch best wel gehecht aan de vaste leidsters..
    Pfff.. Lastig zeg!

16. Bri

Bri Niet meer actief

Fijn dat het bij jullie zo werkt dat de meeste leidsters die oké functioneren een vast contract hebben (hoewel: als je iedereen een vast contract geeft maakt het inderdaad alsnog geen donder uit op het moment dat je moet inkrimpen). Hier is het helaas géén onzin dat superleidsters na 3 jaarcontracten alsnog de laan uitvliegen.

Ik snap echt wel dat er een financieel belang is (ben al 15+ jaar consultant en heb zelf ook in het managementteam van een grote organisatie gezeten, ik durf haast te zeggen dat ik bijna alles weet van financiële belangen van organisaties), maar er zijn dus in een veel eerder stadium keuzes gemaakt die totaal niet in het belang van de kinderen zijn.

Alternatief dat mij voor de kinderen én de leidsters beter lijkt: maak onderscheid. Geef een nieuw jaarcontract aan de leidsters die je oké vindt (en zet ze na 3 jaar aan de kant, als dat dan per se moet), en geef zo snel als mogelijk een vast contract aan de leidsters die echt opvallend beter zijn dan de rest. Dan beloon je kwaliteit, en dan laat je zien dat je echt denkt aan de kinderen. Op deze manier kun je namelijk volkomen legaal onderscheid maken tussen de leidsters die een dikke voldoende scoren, en de uitmuntende leidsters en hoef je bij een reorganisatie in eerste instantie alleen de 'voldoende' leidsters te laten gaan, niet de 'uitmuntende'. Zó ontzettend zonde dat organisaties dat niet durven, in elk geval de onze niet.

17. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0

Bedoel meer dat de leidster die oké functioneren al langer in dienst zijn (de goede tijd dus nog) en dus al een vast contract hebben. Paar jaar geleden hadden we namelijk veel mensen nodig dus vast contract had je zo. Nu is het beleid dat iedereen een bepaalde tijd contract krijgt, meestal zijn dit helaas de nieuwe goede medewerkers. De mensen die oké functioneren kan je eenmaal niet snel eruit gooien.

Wij hebben ook moeten reorganiseren en wordt niet gekeken naar functioneren helaas. Er werd gehandeld middels het afspiegelings principe. Jammer dat er dan wel goede leidsters weg moeten

18. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.779
    1.131
    113
    Vrouw
    Wij zitten ook midden in een reorganisatie! Het is een drama!!

Vanaf 1 juni komen er 50 vd 190 mensen op straat te staan! En daardoor wordt ook ons hele rooster weer door elkaar gegooid! Gelukkig gaan de meeste kids er goed mee om, omdat we al vaak op elkaars groepen invallen. Maar leuk is het zeker niet, voor niemand!

19. toekomstigemam

toekomstigemam Fanatiek lid

7 mrt 2011
    1.792
    0
    0
    overijssel
    Hier in overijssel las ik vanmorgen ook weer een kinderdagverblijf die failliet is, een organisatie die 84 werknemers moet ontslaan, ander organisatie moeten er 40 uit. En bij het kinderdagverblijf waar ik gewerkt heb ik kwam daar toen waren we met 25 vaste mensen dus met ast contract is nu zes jaar terug en nu zijn er van die vijfentwintig nog twee over.

Ben heel benieuwd wanneer en of er at aan gaat ebeuren rn of de kinderopvang aan gaat trekken. Want ik hoop echt weer een baan in de kinderopvang te vinden. Had laatst gesolliciteerd op een vacature en hoorde later dat er 340 mensen op hadden gesolliciteerd. Blijf voorlopig maar gastouder of ga me omscholen.

Z dat moest ik ff kwijt

20. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Op verzoek heropend

Deel Deze Pagina