Oppas en speelvriendje

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Zonnebloem92, 29 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik ben even benieuwd wat jullie vinden in de volgende situatie:
    Wij hebben een particuliere gastouder in principe, ze vangt de kinderen bij haar thuis op maar is geen erkende gastouder en niet aangesloten bij een bureau. Wij betalen haar 5 euro per kind per uur en ze past op 2 van onze kinderen.
    Ze haalt ze van school en vangt ze thuis op.
    Maar laatst had ze een meisje meegenomen uit de klas van mijn dochter om te spelen (dit overigens zonder met mij te overleggen, maar goed het is haar woning).
    Ik ben benieuwd of jullie haar voor dit speelvriendje ook 5 euro extra per uur zouden betalen?
     
  2. Anne09

    Anne09 Fanatiek lid

    11 aug 2011
    1.290
    57
    48
    Nee, dat zou ik heel raar vinden zonder afspraken. Als de oppas geen vriendinnetje wil meenemen dan moet ze dat gewoon niet doen. En ik neem aan dat dat vriendinnetje geen oppas nodig had.
     
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Nee, dat zou ik raar vinden, dan neemt ze 3 vriendjes mee en krijgt ze €15 per uur extra? :D
     
  4. Vinexkindje

    Vinexkindje Fanatiek lid

    2 jul 2012
    2.207
    1.054
    113
    Haha, dit dus. Ik zou haar zeker niet extra betalen als jij haar niet gevraagd hebt om ook op dat meisje te passen.
     
  5. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.413
    3.964
    113
    noord holland
    Nee dat zou ik niet doen. Jij hebt haar toch niet gevraagd om op dat andere kindje te passen?
    Als zij ervoor kiest om een speelkameraadje mee te nemen zal ze dat doen omdat ze het voor jouw kind leuk leek om dat te doen. Erg aardig van haar. Uiteraard niet jouw verantwoording om haar als 3e opvangkind te betalen. Lijkt me ook niet dat ze dat van jou verwacht. Ze past op je kinderen. Wie ze ernaast uitnodigt moet ze zelf weten. Mocht je het er, om wat voor reden dan ook, niet mee eens zijn dan kun je dat aangeven. Maar dat lijkt me verder niet aan de orde.
     
  6. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Nee geen denken aan.
     
  7. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.848
    3.624
    113
    nee zeker niet. Zij kiest er toch voor om een kindje extra mee te nemen? Alleen als de ouders van dat kindje gevraagd hebben of zij kan oppassen, zou ze het aan die ouders kunnen vragen.
     
  8. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Nee. Als ze jou had gebeld en had verteld dat jouw kind dit kindje mee wil nemen te spelen (en bij voorkeur ook zou vermelden dat ze er dan voor betaald wil hebben), ja. Dat heeft ze echter niet gedaan dus natuurlijk ga je niet extra betalen.
     
  9. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Bedankt voor de reacties, zo denk ik er dus ook over.
    Ben ook benieuwd hoe jullie het zien als het andersom zou zijn, wanneer 1 van de kinderen bij een vriendje/vriendinnetje gaat spelen en die mijn man uit zijn werk oppikt, waardoor zij maar op 1 kind past ipv 2?
     
  10. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.848
    3.624
    113
    Dan zou je wel gewoon moeten betalen vind ik , zij rekent op 2 kindjes.
     
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat zou in overleg moeten, ik zou niet willen dat als ik oppas regel, de oppas vervolgens een speelafspraak regelt zonder mijn medeweten. Ik zou zelf op een oppasdag geen speelafspraakjes plannen.
     
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    In het eerste geval: extra vriendje zou ik uiteraard niet betalen.
    In het tweede geval, ligt aan de afspraken. Bij gastouders heb je bv een minimale afzegtijd van 48 uur (of langer). Is het een spontane speelafspraak, dan betaal jij dus gewoon.

    Daarom is het verstandig toch met een contract te werken, daarin kun je zulke afspraken vastleggen zoals bij een gastouders.
    Een gastouder is voor jullie trouwens echt voordeliger ivm KOT;)
     
  13. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Als de oppas zelf een vriendje meeneemt zou ik niet betalen, is haar eigen keuze.

    Andersom zou ik even overleggen. Hier toevallig gisteren gehad met de gastouder. Oudste had uit school een kinderfeestje en die was precies afgelopen toen ik klaar was met werken. Zij schrijft de uren niet, maar als ze het wel zou doen zou ik dat ook prima vinden. Als hij dat feestje niet had gehad had ik ook gewoon moeten betalen.
     
  14. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    I know, maar hier heb je helaas geen gastouders.
     
  15. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Dat is balen want je betaald nu echt veel per uur.

    Ben ook gastouder, maar zou echt nooit geld vragen voor een speelmaatje.
    Heb ook een bso gastkind en zij mag best iemand mee nemen als ze anders alleen is of met een baby waar ze niks aan heeft. Natuurlijk vraag ik daar niks voor, is gewoon leuk voor gastkind.

    Als zij op het laatste moment niet komt betalen ze natuurlijk wel, want ik kan daar geen rekening mee houden met mijn planning. Ik moet misschien een kind afzeggen dat wil komen voor jouw kind. Dus dan zou ik niks hebben.m
     
  16. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.413
    3.964
    113
    noord holland
    Andersom zou ik er afspraken over maken met de gastouder maar zo ad hoc moet je haar sowieso betalen natuurlijk. Zeker als mijn kinderen nog wat jonger zouden zijn én ze ook bijvoorbeeld maar 2 dagen naar de gastouder zouden gaan dan zou ik de speelafspraakjes doen op mijn vrije dagen. Op de opvangdagen mogen ze dan niet afspreken.
    In het geval ze wat ouder worden, en ze de gastouder wellicht minder aantrekkelijk vinden en zich wat vervelen zou ik het juist alleen maar leuk vinden als ze dan ook gewoon af kunnen spreken. De gastouder wordt dan wel betaald. Dat is in feite dan ook de achterwacht als er iets is of als t afspreken eerder wordt afgebroken ofzo.
     

Deel Deze Pagina