Ik heb het gastouderbureau gebeld en verzocht tot overleg *(voicemail) En morgen ga ik langs bij de gastouder. Ik vind het wel heel eng...
Hier precies zo. Ik verbaas me echt over de reactie van sommige mensen die het eigenlijk niet eens zo probleem vinden. Dat snap ik gewoon echt niet
Ik ben zelf ook erg van Natuurlijk ouderschap, kindje lang BV, etc. En kan me ook voorstellen dat er mensen bestaan die dit prima vinden, maar ze heeft het niet gevraagd. Dan hadden wij kunnen zeggen dat we dat niet willen.... :X
ik begrijp je gevoel volkomen, zoiets is het echt not-done om zonder toestemming van de ouders te doen. En ook verschrikkelijk onprofessioneel. Ik schrok ook van je vermoeden dat ze het volgende keer weer zou doen? - was dit het eerste keer dat ze oppast? - heeft ze nog meer oppaskindjes? - hebben jullie van te voren besproken hoe ze jouw dochter moest troosten/ in slaap krijgen? - Heeft ze ooit laten vallen dat zij haar zelf aan zou leggen, of heb je het gevoel dat ze dat ter plekke heeft bedacht?
- was dit het eerste keer dat ze oppast? Ja - heeft ze nog meer oppaskindjes? Ja, maar nu kwam ze de eerste keer bij ons thuis - hebben jullie van te voren besproken hoe ze jouw dochter moest troosten/ in slaap krijgen? Ik vertelde haar dat onze dochter eigenlijk alleen slaapt als je met haar wandelt, of als je naast haar ligt. Zij vroeg: mag ik het proberen op mijn manier, met inbakeren? Dus ik zei dat ik dat geen probleem vond. Toen vroeg ze, vind je het een probleem, als dat niet lukt, als ik naast haar ga liggen op jullie bed. Dat vond ik goed. Toen ik thuiskwam sliep zowel de gastouder als mijn dochter op ons bed. Zij had haar armen om haar heen. Ik voelde me wel jaloers Maar ik dacht, oke ze slaapt wel. Toen mijn dochter wakker werd, zei ik: goh wat knap dat ze meteen sliep want ik ben maar drie kwartier weggeweest. Nou, ik heb wel een beetje gesmokkeld, want ze heeft even bij me gesabbeld... - Heeft ze ooit laten vallen dat zij haar zelf aan zou leggen, of heb je het gevoel dat ze dat ter plekke heeft bedacht? Ik was eergisteren bij haar thuis met een consulente van het gastouderbureau. Toen liet ze vallen, dat ze er geen probleem mee zou hebben als het nodig was dat een kindje bij haar zo drinken. Nouja, niet drinken want ze had geen melk, maar gewoon om te troosten. Mijn man en ik reageerden heel lacherig (stom eigenlijk, maar perplex) en er ontstond een vreemde pijnlijke stilte. Waarop de consulente zei: ja ik moet naar mijn volgende afspraak...
Omg, ik zou witheet zijn. En mijn kind nooit meer daar brengen, wat een belachelijke actie. Al zou ze het zelf heel normaal vinden, dan nog moet ieder weldenkend mens snappen dat niet iedereen dit op prijs zou stellen en dat dus vooraf bespreken. Ik vind het echt shocking en smerig.
Wat is nu eigenlijk het daadwerkelijke verschil tussen een kindje op je pink later zuigen, of aan de borst?
Vreemde dingen allemaal. Wat ben ik dan blij dat ik dan lekker impulsief kan reageren. Had denk van de schrik die vrouw verrot gescholden. Dat doe je niet hier( onze cultuur). Babh jakkes. Wel snap ik de verhalen van dat oma het deed of schoondochter. Waarschijnlijk ook van uit een andere cultuur dan de onze. Maar ja dan denk ik het gebeurt idd overal op de wereld. Waar het normaler is dan in onze cultuur.Van een andere cultuur begrijp ik het zeker wel zeker een echt bv land omgeving waar moeders zussen oma.s veel meer samen doen dan wij hier. Maar mijn eerste reactie was ook van bah en hoe kon je dat nou doen. Geef dan een speen pink wat dan ook babh.
Je leest net mijn reactie dan maar pink of speen. Maar bepaalde dingen vind ik gewoon niet horen. En behoord alleen de moeder toe. En daar valt zuigen aan de borst zeer zeker toe. Het is iets intiems iets van jou kind. ALs het in andere landen wel de norm is begrijp ik dat wel veel meer. Maar niet voor hier. Hier past het niet in onze cultuur. Pas een topic over moederdonor net werk. Snapte t.s wel maar de meeste zouden over gestapt zijn op flesvoeding. Ook al is het veilig het blijft een raar idee. ( geen veroordeling voor die moeder zeker niet wel meer begrip na het lezen.)
Helemaal met je eens Adi. Ik vind de hysterische opmerkingen hier van 'gatver', incest, pedofilie en wat niet meer, eerlijk gezegd een triest beeld geven van de houding die Nederlandse vrouwen hebben t.o.v. borstvoeding. Onbewust of bewust worden borsten toch weer gezien als iets sexueels. Jammer. Deze vrouw heeft zonder overleg gehandeld. Daarmee zit ze fout. Maar in principe heeft ze gewoon gedaan wat vrouwen wereldwijd instinctief doen als een baby ontroostbaar is. Als iemand jarenlang gevoed heeft en weet wat werkt, dan kan ik me voorstellen dat dat automatisch gebeurt. Als ik de baby van de buren weer eens hoor krijsen is mijn idee ook 'stop er een borst in dan is ie stil' (maar niet de mijne). Dat TO geschokt is kan ik me voorstellen. Een goed gesprek lijkt me op z'n plaats. Maar aangifte doen? Jemig zeg, get a life! Bij mijn eigen kinderen zou ik het niet prettig gevonden hebben, omdat ik op een hypoallergeen dieet zat. Maar goed 't kan best zijn dat toen ik in Afrika woonde de nanny het wel eens gedaan heeft hoor. Nooit met haar over gehad.
Wow.. ik schrok in eerste instantie heel erg van de titel... Ik geef ook nog bv en probeerde me de situatie voor te stellen.. Iedereen heeft gelijk, maar het hoort niet.. er zijn normen en waarden en regels te respecteren van de ouders, door de gastouder.. Het feit waar ik moeilijk over zou doen is dat als je als gastouder weet dat je zulke dingen doet om te troosten, je dit van te voren moet navragen of ouders hiermee instemmen. Dat dat niet gebeurd is terwijl ze zoiets intiems heeft gedaan, zou ik haar kwalijk nemen. Ze is niet zomaar 'iemand', ze is daar in functie als gastouder. En of nou de helft van de bevolking het goed vind dat ze elkaars borst afwisselen of niet, zo iets overleg je van te voren met ouders. Doe je dat niet, dan sla je de plank toch goed mis. Ieder weldenkend mens die een beetje de normen en waarden van een doorsnee nederlander kent weet dit. En als je als gastouder dit niet weet... vind ik dat een kwalijke zaak. Ik zou er anders tegenaan kijken als de oppas geen gastouder zou zijn maar bep van de hoek... ze staat dan niet in functie en weet inderdaad misschien niet beter dan dat ze is opgevoed met de borst van tante mien en oma sien.. (al zou ik dan mijn kind niet achterlaten als ik het gevoel ook maar een beetje zou hebben dat ze via haar borst zou gaan troosten). Maar als gastouder heb je een functie. Als cassiere geef je toch ook de zwervers aan de kassa geen geld mee omdat je van thuis uit gewend bent zwervers iets te geven? Misschien is dat appels en peren vergelijken, maar je moet je aan bepaade gedragscodes houden als cassiere maar ook als gastouder. Maar bij deze zou ik er zeker ook werk van maken... wat.. dat weet ik nog niet, ligt er denk ik aan hoe het gobureau hierop reageert.. Succes, ik vind jou reactie dus alles behalve overdreven! Maar dat is mijn mening, ieder zo zijn eigen mening..
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiieeeeeeeeeewwwwwwww !!!!!!!! Gelijk melden bij het gastouderbureau. Wat een freak! En je kindje daar weghalen! Dat soort dingen doe je niet bij een kind van een ander! Heel eng!
Maar ze heeft het dus wel van te voren verteld? ( dat het voor haar normaal is om te doen bij oppaskindjes). Misschien heeft ze jullie reactie als toestemming opgevat? maar jij hebt het over jullie dreumes toch? Die laat je toch ook niet inbakeren? Ik zou het persoonlijk ook niet moeten hebben dat een wildvreemde in een bed gaat slapen, knuffelend met mijn kind. En zou daar echt geen toestemming voor geven. ik weet alleen niet of een oppas jouw dochter dan op een wat meer afstandelijke manier wel in slaap krijgt?
Dit. Het sabbelen, inbakeren, op ons bed liggen. Dat had hier geen van allen gemogen. Ik ben ook wel benieuwd hoe het verder gegaan is nu? Ga je verder met deze go, en heb je het nog gemeld?
Tja, met het feit dat je er niets van gezegd hebt heb je er dus min of meer goedkeuring voor gegeven. Ik snap ook dat zij denkt; ik heb het gezegd dus zal het wel goed zijn. Gob zat er zelfs bij toen ze het zei. Jullie reageerden niet dus zal men er van uitgegaan zijn dat jullie het goed vonden. Eigenlijk kun je dan dus nu ook niet meer op hogvte poten naar het gob. Je had heel simpel toen al kunnen aangeven dat jullie dit absoluut niet willen. Ondanks dit begrijp ik wel dat jullie toch geschrokken zijn. Je had waarschijnlijk toch niet verwacht dat het gebeuren zou. Waarschijnlijk is deze persoon heel erg voor het natuurlijk ouderschap. Ik zou het ook never toestaan. Ik begrijp echter wel dat er culturen zijn waar dit wel heel normaal is. In NL niet nee en daar had de go bij stil moeten staan maar ja besproken heeft ze het dus wel! Pedofilie, aangifte doen? Kom op zeg. Gaat wel een beetje erg ver en laat ook wel weer duidelijk zien hoe de vrouwelijke borst gezien wordt. Als lustobject. Vanuit de natuur gezien zijn ze ook bedoeld voor de voeding laten we dit biet vergeten. Neemt niet weg dat ook ik het te ver vind gaan. Ik zou pissig zijn als iemand dit zomaar deed. Maar goed ze deed het dus niet zomaar.
Nee hoor. Ik vind het niet kunnen en vind het schokkend dat ze het doet terwijl ze niet eens melk heeft. Maar ik beschouw borsten niet als seksueel. Ik beschouw borstvoeding als een intieme handeling tussen moeder en eigen kind. En als je de reacties goed leest, is dat wat de meeste andere dames ook zeggen. Je conclusie is te kort door te bocht. Daarnaast van alle reacties in dit onderwerp, zijn er maar zo'n 4 mensen die daadwerkelijk aangifte zouden overwegen. De rest niet.
Aan de ene kant vind ik dat jij duidelijker had moeten zijn tijdens het gesprek en duidelijk had moeten aangeven dat jij dit niet wilde. Maar dat de gastouder naderhand zei dat ze het tof vond dat je niet boos werd, geeft aan dat zij wel degelijk weet dat ze zonder te vragen iets gedaan heeft waar veel mensen niet gediend van zouden zijn. Dat geeft ook aan dat zij uit dat gesprek niet heeft kunnen opmaken of dat jullie daar nou werkelijk geen problemen mee zouden hebben. Dus ik vind de schuld 100% bij de gastouder liggen en niet eens een beetje bij jou. En verder over dat het in een andere cultuur heel normaal kan zijn. Dat interesseert mij vrij weinig. Als jij als buitenlandse in Nederland gastouder wordt zul je gewoon moeten handelen vanuit de Nederlandse normen en waarden. Beschuldigen van pedofilie vind ik echter ook not done. Haar eerlijkheid geeft ook wel aan dat zij hierbij geen slechte intenties had.
Pedofilie aangifte doen vind ik wel ver gaan. Maar hier had wel de P****** uitgebroken kan ik vertellen. Of je als gastouder nou heel erg voor natuurlijk ouderschap bent en er geen kwaad in ziet etc etc zou voor mij niets uit maken. Borstvoeding is iets heel persoonlijks dat doe je niet zomaar met een kind van een ander ongeacht hoe jij wel of niet in het leven staat. Ik zou wel even een melding maken bij het gastouderbureau.
Zeg je dit ook tegen een 13-jarig meisje die eigenlijk niet echt wilde dat die jongen aan haar zat...? "Zwijgen is toestemmen" is zo'n onzin. Dit soort dingen zijn belangrijk en moeten duidelijk en expliciet afgestemd niet. Een lacherige reactie is niet hetzelfde als "ja hoor, dat vinden wij prima". Je mag niet van dat soort dingen uitgaan en TS kan echt prima alsnnog een hartig woordje spreken met het gastouderbureau en aangeven dat je dat niet serieus had opgevat en daar geen toestemming voor hebt gegeven. Zeker niet gezien andere troostmethoden wél expliciet waren besproken.
Jezus!! Ik zou echt flippen. Nee dat zou bij mij echt niet in goede aarde vallen.. verschrikkelijk bah