Oppas mee op vakantie, loon.

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Boommm, 7 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik zou aan normaal loon denken, maar vooral in overleg met de persoon zelf. Wie zegt dat ze het wil doen? Dan is deze vraag al een vraag te ver.

Normaal kan een persoon in de vrije uren doen wat hij/zij wil. Familie, vrienden, kennissen of partner (?) bezoeken. Tijdens een werk-vakantie kan zij dat dus niet.

Maar vooral met de persoon zelf. Want wie weet stelt ze eisen die voor jullie juist onredelijk zijn of meer dan redelijk.

Ik ben wel nieuwsgierig naar de reden, maar anderzijds... wauw, zou willen dat wij zo iets zouden kunnen doen.

2. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    TS heeft 4 kinderen onder de 3,5. Dan zijn handjes echt heel fijn. Ik kreeg er drie in 1,5 jaar tijd dus ik weet hoe zoiets voelt.

Ik zou gewoon doorbetalen. Mocht het om een wintersport gaan heb ik nog wel goede tips voor je!

Boommm, Nescio en Hopsatee vinden dit leuk.
  3. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    De oppas is jullie au pair toch?
    Dat betekent volgens mij dat ze al bij jullie in woont en ook 24/7 bij jullie is maar haar eigen plekje heeft op haar kamer en zelf haar vrije uren kan inplannen? Klopt dat of zie ik een au pair verkeerd?

Als dat zo is dan is er niks anders aan op vakantie dus als jullie haar vakantie kosten betalen (kamer en eten) dan vind ik dat jullie niet meer hoeven te betalen dan thuis.

Boommm vindt dit leuk.
  4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.258
    6.155
    113
    Ik heb ze nog niet eens onder de 4 jaar en ik zou het al superrelaxed vinden :roflmao:
    Ik moet zeggen, ik moest er even over nadenken, je au pair mee op vakantie. Maar eerlijk? Als ik zelf echt vakantie/vrij wil dan zou ik ook mijn ouders (dus extra handjes) meevragen haha. Want het is gewoon druk met 4 kids.
    Mijn ouders zou ik niet betalen (ja evt. wel hun accomodatie etc), maar dat is familie.
    Maar aangezien het bij jullie geen familieband is, maar een werkrelatie zou ik het ook 'gewoon doorbetalen', de reguliere uren die ze die week werkt ten minste.
    Heerlijk, geniet ervan!

Pinkblossom en Boommm vinden dit leuk.
  5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Wij hebben drie kinderen onder de 6 en ik zou er ook voor tekenen, een extra paar handen mee. 'Quality time met familie is zonder derden erbij?' Wat is dat nou weer voor drogreden? Alsof er dan minder quality time is, als je een oppas meeneemt. Eerder meer, zou ik denken.
    En je kan een au pair moeilijk 'een derde partij' noemen, eerder een onderdeel van het gezin.

In de komende zomervakantie gaat de nicht van mijn man mee. Dit is voor haar ook vakantie, maar voor ons ook een kans iets met zijn tweeën te ondernemen, waar we nu bijna nooit aan toekomen. Of bijv. een mogelijkheid voor mij om even apart met de oudste weg te gaan, terwijl mijn man iets met de middelste doet, etc.. Quality time betekent ook tijd apart kunnen doorbrengen. Ieder (groot) gezin kan dat beamen.

Boommm, ShampooL, Hopsatee en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Lijkt me echt heerlijk, zeg! Ik zou zeggen dat het ervan afhangt of ze de hele tijd stand-by moet staan om in te springen of dat ze ook een deel van de dag gewoon haar eigen ding kan doen. Als ze de hele tijd toch min of meer paraat moet staan, is het voor haar niet echt vakantie vind ik en dan zou ik haar ook voor een volledige werkweek betalen. Als je verwacht dat ze elke dag een paar uurtjes werkt en verder ongestoord vakantie kan vieren, zou ik het anders vinden. Ik zou daar zelf wel duidelijke afspraken over willen maken om te zorgen dat jullie dezelfde verwachtingen hebben, trouwens...

Boommm vindt dit leuk.
  7. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Als ze al jullie aupair is zou ik het gewone loon rekenen. Zeker omdat je haar kosten verder al betaald. In haar vrije tijd kan ze ook zelf iets ondernemen.
    Als ze een gewone oppas is zou ik het lastig vinden om te bepalen. Hoeveel uur is de verwachting dat je echt hulp van haar verwacht?

Heel off topic, maar ik vraag me af waarom je een oppas op vakantie nodig hebt.....
    Wij hebben ook een groot gezin, maar heb nooit de behoefte gehad om een oppas daarvoor mee te nemen. Op vakantie gaat bij ons gewoon alles een tandje lager en maakt het niet zo veel uit hoe laat we eten en of ze nu een keer wat later op bed liggen.
    Man en ik doen het gewoon samen. Terwijl in het dagelijkse ritme ik veel zelf doe.

8. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Super luxe.. lijkt me ergens wel heel lekker om iemand bij je te hebben die je vertrouwd. Zelf een keer rustig uiteten of even een middagje in de zon liggen zonder kids om je heen..

On topic. Ik zou gaan voor het normale tarief als je van haar verwacht dat ze net zo hard werkt als thuis.
    Als ze minder werkt gewoon minder uren uitbetalen.
    Een betaalde werkvakantie klinkt prima :rolleyes:

Boommm en Hopsatee vinden dit leuk.
  9. Ciska85

Ciska85 Actief lid

3 jun 2016
    357
    198
    43
    Vrouw
    Bergen op Zoom
    Ik ben zo'n vijftien jaar geleden, toen ik 17 was, een week als oppas mee geweest met een gezin met een tweeling van een jaar en een meisje van drie. De ouders gingen overdag vaak van alles doen met de oudste en ik lette op de kleintjes die nog dutjes nodig hadden. 's Avonds, nadat we samen de kinderen naar bed brachten, gingen ze meestal uit. Als ze in de buurt waren, hoefde ik eigenlijk niet echt iets te doen, behalve af en toe even met een van de kleintjes bezig zijn of een luier verschonen. Eten koken, opruimen etc. deed ik niet. Ik sliep op de kamer met de tweeling (werden 's nachts niet meer wakker) en kon gewoon mee eten. Het was voor mij geen 'vakantie' en ik had ook geen vakantiegevoel, omdat ik meestal thuis bleef met de kleintjes. Voor die week kreeg ik 200 euro en dat vond ik zeer mooi betaald. Het is natuurlijk alweer 15 jaar geleden en ik was minderjarig, dus dat bedrag is nu misschien een beetje laag.

Boommm vindt dit leuk.
  10. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Exact hetzelfde als wanneer ze thuis op zou passen.

Ze heeft namelijk geen vakantie he. Ze moet gewoon werken. Dat jij de ticket en de reis etc betaald, is omdat het jou goed uitkomt, zodat ze daar òòk op je kinderen kan passen.

Ik vind daarom dat je haar haar normale salaris moet betalen.

11. Boommm

Boommm Niet meer actief

Bedankt voor alle reacties. Reden van dit topic was dat onze aupair niet betaald wilde worden op vakantie. Wij vinden dit onzin omdat ze idd gewoon aan het werk is (wel minder dan thuis uiteraard). Was benieuwd hoe anderen er over dachten.

Huismuisie, merah, Syane en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Boommm

Boommm Niet meer actief

Kom maar door met goede tips :D

13. Roos32

Roos32 Bekend lid

2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Aan de reactie van jullie au pair leid ik af dat ze het al fijn vindt dat ze mee mag op vakantie. Vergeet niet dat ze daar ook zelf vakantie kan houden als ze niet met jullie kindjes bezig is.

Het is natuurlijk al wat dat jullie haar ticket en accommodatie betalen en dat maakt het voor haar waarschijnlijk lastig om nog eens betaald te krijgen voor het oppassen daar.

Ik zou haar echter zelf ook tijdens de vakantie betalen voor de uren die ze daadwerkelijk met jullie kindjes doorbrengt. Kun je ook achteraf verrekenen natuurlijk.

14. Pinkblossom

Pinkblossom Fanatiek lid

29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Ik zou haar wel betalen, maar iets minder dan normaal.
    Zou het gewoon even met haar bespreken, neem een bedrag in gedachten en vraag of ze daar mee akkoord kan gaan.

Heerlijk, vakantie en een extra paar handen die je helpen! Geniet ervan :)

15. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.367
    17.289
    113
    Dan doe je de helft

Deel Deze Pagina