peuterspeelzaal en gastouder

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door sunny03, 29 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunny03

sunny03 Actief lid

16 feb 2009
    144
    0
    0
    Wij willen graag een gastouder, maar nu lees ik dat als je kind naar een peuterspeelzaal gaat geen kinderopvangtoeslag krijgt, kan ik dan voor die andere uren geen toeslag krijgen waar ik de gastouder voor heb? ik bedoel dus stel ik werk van 8 tot 15 uur, ik de schooluren niet betaald krijg maar de overige uren wel of werkt dat zo niet?

Wie kan me hierin helpen?
    Want ja als ik geen toeslag krijg gaat t over natuurlijk, dan wordt me dat te duur

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Niet in alle gemeentes valt de peuterspeelzaal onder kinderopvang, dus ik zou dat eerst even uitzoeken. Wij krijgen bijvoorbeeld geen kinderopvangtoeslag voor de peuterspeelzaal dus bij ons zou dit niet opgaan.

3. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Je hebt recht op toeslag voor de uren dat je kind bij de gastouder is. Stel dat je dochter tot 12 uur bij de peuterspeelzaal zit en daarna tot 15 uur bij de gastouder dan krijg je van 12-15 uur toeslag. Maar heeft de gastouder niet meerdere kindjes zodat een peuterspeelzaal overbodig is? Dan kan je kleine gewoon alleen naar de gastouder en krijg je over alle uren toeslag.

Je kunt ook opgeven dat je dochter van bijv 8-15 bij de gastouder is maar dan moet je haar ook daadwerkelijk al die uren doorbetalen (ook als je kleine op die dag op de peuterspeelzaal zit, dubbele kosten dus maar je krijgt dan wel toeslag voor de gastouder)

4. Tamio

Tamio Niet meer actief

Ik kreeg gisteren een mail van de peuterspeelzaal over de tarieven in 2014. Het komt erop neer dat als ik niet werk, dan kost het €0,92 per uur. Als ik wel werk (onder de wet kinderopvangtoeslag val) dan kost het €9 per uur. Maar de kinderopvangtoeslag gaat al naar de gastouder, dus dan is het gewoon bijna 10x duurder :$

Ik snap dat echt niet. Ik heb Wajong maar wil weer aan het werk. Door de kinderopvang kosten ga ik er dan aan besteedbaar inkomen op achteruit. En dan wordt ook nog eens de peuterspeelzaal 10x duurder :( Of zie ik hier nu iets verkeerd? kinderdagverblijf i.p.v go is al helemaal niet te betalen dus dat is dan ook geen optie. kinderdagverblijf heeft mijn voorkeur maar vanwege de kosten zou ik dan voor go gaan. Maar dan wil ik er wel peuterspeelzaal bij voor de vve. Maar als ik werk kan ik dat niet betalen. Terwijl als ik niet werk het makkelijk te betalen is. Net alsof mijn dochter haar spraakachterstand verdwijnt als ik ga werken :(

5. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.244
    11.824
    113
    Tamio, kijk hier eens naar samen met het Consultatieburo. Die kunnen een verwijzing maken voor VVE-peuterspeelzaal en ook meekijken naar de kosten.

6. Eylem

Eylem Niet meer actief

Voor VVE is vaak een speciale regeling via de gemeente. Bij ons kost twee dagdelen 'normale' peuterspeelzaal 40 euro en VVE peuterspeelzaal (4 dagdelen) 30 euro...

7. Tamio

Tamio Niet meer actief

Bij ons in de gemeente zijn alle peuterspeelzalen vve geworden. En ze vallen voortaan allemaal onder de wet kinderopvang helaas.
    Ik zal eens navragen wat de mogelijkheden zijn bij het cb. Misschien dat ik een doorverwijzing zou kunnen krijgen dan i.v.m spraakachterstand. Al begint ze sinds een week ineens vanuit het niets te babbelen. Maar ik zal daar ook even navragen hoe het zit en waarom er zo'n onderscheid wordt gemaakt.

Deel Deze Pagina