Hoe schoonmoeder vertellen dat kleinkind eerste tijd niet komt te logeren

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Want2BMommy, 5 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Want2BMommy

17 aug 2016
    80
    16
    8
    NULL
    NULL
    Hallo!
    Ik zit even met een klein dingetje. Sinds het einde van de zwangerschap laat mijn schoonmoeder al vallen dat het haar leuk lijkt als ons kindje eens bij haar komt logeren. Wij zijn daar verder niet echt veel op ingegaan. Nu was ze laatst bij ons en vertelde een ledikantje te kunnen krijgen van een kennis. Ze was blij en zei dat ons kindje dan ook zou kunnen komen slapen. Ons kindje is inmiddels 3 maandjes oud. En nu heeft ze dat ledikantje dus neer gezet, super lief, compleet met dekentjes en al.

Nu vind ik het op een of andere manier moeilijk om te zeggen dat ons kindje de eerste tijd niet komt slapen (eerste 2/3jaren :o:), tenzij het noodzakelijk is om wat voor reden dan ook.. Ik merk dat zij denkt dat dit op korte termijn wel kan. Maar het hoeft van mij gewoon niet. Ik wil liever niet dat ze voor mijn schoonmoeder haar plezier gaat logeren. Ze is nog erg jong en heb haar zelf liever 's nachts in mijn buurt.. Is het raar dat ik dit niet wil? En hoe kunnen we dit vertellen zonder dat het bot over komt?

2. manaolana

manaolana Niet meer actief

Gewoon eerlijk zijn... het is net als met een pleister. Ik snap eerlijk gezegd niet dat je het gesprek niet bent aangegaan toen ze over dat ledikantje begon en dat je het zo ver hebt laten komen dat dat er nu opgemaakt staat terwijl je wist dat je kindje daar voorlopig nog niet in zal liggen. Maar goed ik ben altijd heel recht door zee en zeker met familie draai ik liever niet om dit soort zaken heen. Is soms misschien even pijnlijk maar eerlijk duurt het langs en als je gewoon uitlegt hoe en waarom zou ze dat toch moeten begrijpen en respecteren.

Chocolat, anica en Uuz vinden dit leuk.
  3. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.174
    113
    Mee eens!

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar bedoelt ze dat jullie kindje daar in d enacht kan slapen, of bedoelt ze misschien dat jullie kleine daar kan slapen als jullie op visite zijn? Dan is een kant en klaar ledikant natuurlijk wel fijn :)

Riverdale87, Roos12, 1981Mama en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Ik zou gewoon eerlijk wezen. En vragen hoe ze dat voor zich ziet.

Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat je het fijn vind dat ze een ledikantje heeft aangeschaft, maar dat jullie kindje bijvoorbeeld alleen een uurtje smiddags als jullie op visite zijn bij haar in het bedje zal slapen.

6. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    ik zou er ook op die manier een keer gebruik van maken. zij dat ledikant niet voor niets maar jij je kind 's nachts wel bij je.

eventueel kan je ook nog altijd zeggen dat je kindje in de nacht of zeer vroeg in de ochtend voor een fles komt je haar daar niet mee wilt belasten. misschien als je kindje wat beter doorslaapt dus van 20-8 bijvoorbeeld dat je er dan eens over na kan denken.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.818
    113
    Ja, zo zou ik dat ook doen. Fijn en handig voor overdag en straks misschien met de feestdagen, maar dat ze nog niet zonder jullie gaat logeren. Niks raars aan, dat mag je gewoon zeggen.

Prettykitty vindt dit leuk.
  8. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Gewoon vertellen zoals je het hier uitlegt.

Geef wel aan dat je het idee van het ledikantje heel lief vindt en dat de baby daarin kan slapen als jullie op bezoek zijn.

9. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.231
    113
    Vrouw
    Nederland
    Moeder en schoonmoeder willen ook wel dat de jongste komt logeren.
    Ik ben daar kort in: voorlopig niet, ik vind hem nog te klein. Papa en mama zijn op deze leeftijd nog het belangrijkste.
    Vinden ze vast jammer maar mijn kind, mijn keuze.
    De oudste ging voor het eerst logeren toen ze 2,5 jaar was en sindsdien gaat ze af en toe logeren. Eerder wilde ik het niet.
    Leg het zo uit zoals je het hier opschrijft: je vindt haar nog te klein en je wil haar liever zelf in de buurt houden. Niks mis mee

10. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Mijn oudste is 8 en heeft nog nooit gelogeerd, nou ja, 2x 1 nachtje bij een vriendin van mij omdat ik moest bevallen, dus noodzakelijk.
    Ik vind ook dat, zeker jonge, kinderen gewoon bij hun ouders thuis horen te slapen.

11. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.231
    113
    Vrouw
    Nederland
    O Ja, schoonmoeder had ook een ledikant staan. Met dekbed ook al had ik gezegd dat ze de eerste 2 jaar sowieso niet onder een dekbed mogen slapen. En zo zijn er wel meer dingen die ze kochten. Dat is hun probleem hoor. Ik heb nergens om gevraagd.
    Ledikant is wel handig op zich wanneer je er op visite bent, zeker wanneer ze iets ouder worden en niet meer in de kinderwagen kunnen slapen.

12. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik vond dat zo apart, dat tijdens mijn zwangerschap moeder en schoonmoeder enthousiast allemaal babyspullen gingen kopen. Ik dacht serieus eerst dat het cadeaus voor ons waren. Maar ze bedoelden dus voor in hun eigen huis. Ik probeerde nog een grapje te maken, a la 'oh, krijg je ook een baby?' Maar dat viel niet zo goed :D Ik zou dus zeker geen valse hoop wekken/beloftes doen en heel duidelijk zijn :)

Riverdale87, Chocolat, Koekie1 en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Gewoon eerlijk zijn.
    Onze jongste is 5 jaar en heeft nog nooit gelogeerd.
    Gewoonweg geen noodzaak en als we weggaan hebben we een oppas thuis.
    Nu is het ook wel zo dat ze altijd enorm aan mij hing en ik het gewoonweg niet aandurfde om haar elders te brengen.
    Nu zou ik het wel aandurven maar zolang het niet nodig is hoeft het voor mij niet zo nodig.
    Het is ook gewoon een meisje die graag thuis is in haar eigen vertrouwde omgeving.

14. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    wat een onzin. ze krijgen er echt niks van als ze bij opa en oma gaan logeren hoor. mijn kinderen en hun neefje en nichtje vinden het vanaf 2 jaar al geweldig om bij opa en oma te logeren. Wat is er nou leuker dan quality time met opa en oma?o_O

LoveXx, RoxannaG, masami en 19 anderen vinden dit leuk.
  15. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    "Hoi schoonma
    We vinden het super lief dat je zo meedenkt en een bedje aan hebt geschat voor onze kleine
    Maar ze is nog erg jong en heb haar zelf liever 's nachts in mijn buurt."

Chocolat vindt dit leuk.
  16. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Mijn ouders hadden ook meteen een bedje. Bleek overdag heel handig als we daar op visite waren. Onlangs hadden man en ik voedselvergiftiging en bleek het opeens ook 's nachts handig o_O
    Wel na een partijtje huilen van mijn kant want had dochterlief gewoon liever naast me op de kamer gehouden :oops:

Roos12 vindt dit leuk.
  17. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Ik kan mij heel goed voorstellen dat heel veel ouders dit liever niet doen. En misschien krijgen de kindjes er wel iets van mij, weet ik niet. In ieder geval hebben wij er nooit moeilijk over gedaan. Dochter was net 5 maanden toen ze voor de eerste keer bij mijn ouders in Zuid-Limburg ging logeren. Wij gingen met schoonfamilie naar London. Ik had er toen wel heel veel moeite mee. Nu wordt ze bijna 3 en heeft ze al regelmatig bij mijn ouders gelogeerd omdat ik de quality time met haar opa en oma belangrijk vind omdat ze sowieso niet om de hoek wonen. Ze vindt het zelf leuk om bij opa en oma te gaan logeren en stapt altijd heel stoer de auto in en zegt dag mama! Ze slaapt daar dan alleen boven in een grote kamer en dat doet ze hartstikke goed. Dus is ze er echt niet slechter van geworden en slaapt juist hartstikke goed bij andere, omdat wij haar vanaf kleins af aan bijna overal mee naar toe hebben genomen. Maar natuurlijk heeft ieder zijn eigen opvoeding en moet iedereen doen waar zij zich het beste bij voelt.

18. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik zou wel de verwachting managen, maar niet keihard de deur al bij voorbaat dichtslaan. Je weet nog niet wat er op je pad komt de komende 2-3 jaar. Het is toch altijd fijn om een liefdevol vangnet te hebben waar een ledikantje klaarstaat.

Mijn ouders hadden ook een ledikantje staan. Het is een paar keer gebruikt voor een middagdutje en een keer voor een oudjaarsavond toen we na twaalven naar huis gingen. Maar mijn ouders hebben nooit een hele nacht opgepast. Helaas leeft mijn moeder nu niet meer en ik heb er soms weleens spijt van, dat ik altijd zo spaarzaam was met mijn kind bij haar te brengen, terwijl ze er zo van genoot.

Champetter vindt dit leuk.
  19. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ik heb geloof ik ook niet beweerd dat ze er iets van zouden krijgen. Het is simpelweg mijn mening. Quality time met opa en oma kan op 100 andere manieren dan te blijven slapen.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Met de meeste dames eens. Duidelijk zeggen dat je het heel handig vindt dat het ledikantje er staat om overdag tijdens visite eens in te slapen. Maar dat je je kindje de eerste jaren nog niet s nachts uit logeren wil doen.

Deel Deze Pagina