Hoi, Ik weet niet of het hier goed staat... Gelukkig is mijn kindje nog niet ziek geweest zodat ik thuis moest blijven van het werk, maar waarschijnlijk gaat dat nog wel eens gebeuren. Ik ben benieuwd hoe jullie hier mee om gaan en wat de regels hiervan zijn? Meld jij je ziek? Of neem je een dag vrij of heb je een andere oplossing?
als je kindje ziek is heb je recht op zorgverlof of vrij, maar ik geloof dat dat 6 dagen per jaar is, mijn man en ik wisselen af, eerst hij vrij dan ik en andersom. soms komt oma oppassen als we allebei geen vrij kunnen krijgen.
Als jij 's ochtends wakker word en je kind blijkt ziek, en kan dus niet naar de opvang, dan heb je recht op calamiteitenverlof: zoveel tijd als je nodig hebt om een oplossing te regelen om je kindje wel ergens onder te kunnen brengen. Dat kan een uur zijn, een halve dag of een hele dag, net naar gelang de omstandigheden. Lukt het niet om andere opvang voor je kindje te regelen, dan heb je recht op zorgverlof. Daarover vind je hier meer: SZW – Kortdurend zorgverlof – Kortdurend zorgverlof: informatie voor werknemers
Kortdurend zorgverlof opnemen, 2x je arbeidsduur per week dat krijg je per jaar. Wordt volledig vergoed dus...
Sinds mijn bazin erg vervelend reageerde omdat mijn dochtertje 1 dag ziek was en ik dus thuis wilde blijven, heb ik besloten me de volgende keer zelf ziek te melden. Heb geen zin in gezeur. Mijn dochtertje is 1 en is 1 dag ziek geweest. Mijn bazin vond het belachelijk dat ik geen andere oplossing kon vinden. Maar ik wilde mijn kindje ook niet ergens anders naartoe brengen. Juist als ze ziek zijn hebben ze hun mamma zo hard nodig. Ik werk bij een klein bedrijfje waar ik nauw samenwerk met de bazin. Zorgverlof vond ze ook belachelijk. Ik heb ervoor gekozen om de confrontatie niet meer aan te gaan en die ene keer dat het gebeurd mezelf ziek te melden. Arbo sturen ze ook nooit langs. Moet zeggen dat ik zelf echt nooit ziek ben, anders zou het een ander verhaal zijn. Eigenlijk te belachelijk voor woorden als ik er zo over nadenk. Maar mijn bazin heeft geen kinderen en snapt er dus niks van. Maar toch zou dit gewoon goed geregeld moeten zijn.
Ik kon laatst ook niet anders. Heb toen gebeld dat mijn zoontjes beide ziek waren. Kreeg per direct vrij, maar kreeg er geen zorgverlof voor. Kwam wel voor eigen verlof.
Ik kan ook vanuit huis werken, maar als mijn dochter ziek is komt er van werken niet veel Dus ik bel op en zeg dat mn dochter ziek is en dat ik niet kom, ik krijg daar 3 dagen per jaar voor, of dat zorgverlof is weet ik niet. En als ik daar over heen ga neem ik onbetaald verlof, kan altijd bij ons.
Ik heb er dus problemen door op het werk. Mika is de afgelopen maanden 3x ziek geweest. HIj heeft astma en zijn longen lopen nogal snel vol. Hij was veel vaker ziek maar ben alleen thuis gebleven toen hij echt heel erg ziek was. Nu vind mijn leidinggevende dat ik me teveel afmeld maar kan ik hem toch niet doodziek naar me moeder (oppas) brengen ikwil dan zelf bij hem zijn! donderdag heb ik een gesprek en weet niet wat ik allemaal moet zeggen! Liefs ylona
Ik neem dan een dag vrij, of mijn vriend als ik echt een belangrijke afspraak heb, maar moet er bij zeggen dat mijn zoontje dan niet doodziek is, gewoon koortsig, maar dat ik dan het niet verantwoord vind om hem naar het kdv te brengen.. hier mag je m namelijk wel brengen met koorts. En dan zit ik niet lekker op mn werk. Maar dit is afgelopen 18 maanden 2 keer voorgekomen, dus dat valt ook mee.
Wij proberen het eerst onderling te regelen. Dus of ik neem een dag vrij, of mijn vriend. En eventueel ieder een halve dag of zo. Als dit niet mogelijk is, wijken we uit naar 1 van de oma's. Die kunnen meestal ook wel oppassen. Als onze meid ziek is, vraag ik wel of ze naar hier kunnen komen. Lijkt me prettiger als onze meid dan gewoon lekker in haar eigen bedje kan liggen.. Maar ik denk zelf dat ze op het moment dat ze ziek is, ze het zelf ook prima vindt bij 1 van de oma's hoor. Daar is ze vertrouwd genoeg mee!