Wie oh wie heeft hier gebruik van gemaakt ? Onbetaald verlof zodat je thuis kan zijn, ik doel dan niet op tijdelijk minder werken, maar volledig verlof. Dus bijvoorbeeld een jaar Onbetaald verloofde/ Ouderschapsverlof verlof voor je kinderen en daarna weer aan het werk? En hoe hebben jullie die kosten gedekt in de tussen periode. Ben erg benieuwd
Zelf neem ik 4 uur Ouderschapsverlof p/w op en mijn partner is volledig thuis (WAO-achtergrond) voor onze kinderen. Bij de jongste hebben we aanspraak kunnen maken op het Duitse Elterngeld, icm Geschwisterbonus... was toch weer 375 p/m voor een jaar (let op, je bevallingsverlof wordt ook gezien als "verlof" dus over die tijd krijg je geen Elterngeld) Check dus even of je evt in aanmerking komt voor Elterngeld en evt ook Kindergeld (aanvulling op Nederlandse KB) bij de Familienkasse. Oh ja, let op: met je ziektekostenverzekering!!! Wanneer je langer dan 1 maand onbetaald verlof neemt in NL, ben je eigenlijk verplicht je ziektekostenverzekering in NL op te zeggen en je in Duitsland te verzekeren! en zodra je dan weer gaat werken, dat je dan weer in NL moet worden verzekerd. Zorg dat je dat "gat" aftimmert met je NLe zorgverzekeraar. Vier jaar terug heb ik zes weken onbetaald OV genomen ivm privésituatie (revalidatie partner na hartinfarct ivm jonge kids) Dit heb ik met de zorgverzekeraar en de Krankenkasse geregeld, ik hoefde dus niet mijn NLe verzekering op te zeggen. Nu ging het bij mij dus om zes weken terwijl jij nu spreekt over enkele maanden.
Het is er uiteindelijk niet van gekomen omdat mijn contract niet verlengd werd maar ik had voor na mijn officiële verlof twee maanden ouderschapsverlof aangevraagd. Het gebrek aan salaris zouden we opvangen met spaargeld en vakantiegeld/belastingteruggave. Het einde van mijn officiële verlof was half juni dus dat kwam mbt dat laatste goed uit. Maar dat waren maar twee maanden. Een jaar zou voor ons niet mogelijk zijn.
Ik ben bij mijn zoon 3 maanden langer thuis en gebleven en nu doe ik dat weer. We vangen dat op door ervoor te sparen dmv teruggaaf belastingdienst. In 2014 was er nog ouderschapsverlofkorting, toen merkte ik er niet zoveel van. Na 6 maanden vond ik het nog steeds lastig om te gaan werken, maar eenmaal weer aan het werk vond ik de afwisseling toch ook wel prettig.
Het lijkt mij echt heerlijk, Ik zou inderdaad een deel kunnen dekken met elterngeld Ik ben er nog niet over uit, Maar lijkt me heerlijk om bij mijn kinderen te zijn voor langere tijd...
Ik kan natuurlijk niet in jullie portemonnee kijken... maar... Je geeft aan in Nl te werken en twee kids onder de 8 te hebben, dus heb je per kind recht op 26 * je contracturen (26 weken). Dat betekent dat je evt een heel jaar thuis kunt blijven als je voor de beide jongste kinderen je OV opneemt. Ik ga er van uit dat je Kindergeld (of aanvulling) ontvangt? Je hebt dan geen reiskosten woon/werkverkeer dat jaar en geen opvangkosten? En dus het Elterngeld. Dat scheelt natuurlijk ook aardig in je uitgaven/inkomsten voor die periode.
Klopt helemaal.... wat jij zegt gaat hier ook door onze koppies hahaha. Financieel zou dit kunnen hoor... Moet er nog even aan overgeven, lijkt allemaal zo mooi... Ben bang dat elterngeld aanvraag lang kan duren waardoor je mogelijk zonder komt te zitten ofzo... Toch spannend als je financiële zekerheid in de hand van anderen komt te liggen, heb er natuurlijk geeen ervaring mee.. Maar zoals jij het beschrijft zo zouden wij het thuis ook het liefst zien. Onze oudste is 10, helaas nooit ouderschap opgenomen, . Nooit geweten dat dit zo hadden gekunt...
Hoi mamiek, Ik las je topic in het gedeelte uwv ouderschapsverlof is in nederland vanuit de regering onbetaald en daar is ook geen evt compensatie qua uitkering. Je werkgever kan aparte regels hebben, dat moet je even nakijken in je cao. Werkgever mag ouderschapsverlof weigeren als het zwaarwegende belangen in het continueren van het bedrijf heeft. als jij er een heel jaar uitgaat zou dat dus zeker mogelijk zijn. maar als je voor meerdere jaren 2 dagen in de week vrij neemt kan dat ook lastig zijn bijv. Dit zou ik gewoon met je werkgever overleggen wat het handigst is. Ik kan niets zeggen over het elterngeld qua of dat een lange doorlooptijd heeft voordat het geregeld is, daar heb ik geen verstand van. Maar dar zijn vast wel instanties voor die je daar antwoord op kunnen geven.
Klopt met uitkering. Tja wat is een gegronde reden om te weigeren?Dat het bedrijf schade op loopt, maar wat houdt dat In? In hoeverre lopen ze schade op als ik niet aanwezig ben . ik ben zelf overtuigd dat dit geen schade voor het bedrijf teweeg zal brengen. Zijn hiervoor bepaalde normen en of eisen?
Ik heb alleen zoveel uur ouderschapsverlof per week. Lijkt me ook niks om een aantal maanden bovenop zwangerschapsverlof thuis te zijn. Was serieus blij dat ik na die weken weer iets voor mezelf had. Weer nuttig maken in de maatschappij enzo. Voor mij dus liever verspreid zoveel uren opnemen.