De oppas van onze zoon past 1 ochtend per week op. Eerder al heb ik meegemaakt dat ik hem kwam halen en zij met hem in de auto naar de markt was geweest. En ook een keer dat ik daar aankwam en zij aankondigde dat ze met hem op verjaardag ging. Is het raar dat ik dit soort dingen wil weten van tevoren? Ik vind het niet zo leuk om te horen dat hij is meegegaan in de auto buiten mijn weten om. Ja hij zat veilig etc, maar toch. Nu laatst gingen we een weekend weg en ging zoon dus niet naar de oppas. Zij helemaal pissig want ze wilde die dag wat leuks doen ook met haar (al grote) kinderen er ook bij. Ze had al een heel plan bedacht voor de hele dag.. terwijl hij dus altijd alleen 's ochtends gaat. Ook dit werd dus niet overlegd met mij. Of ik/wij het wel goed vinden zeg maar. Nu vandaag weer. Ik kreeg 'de melding' dat ze met hem weggaat volgende week en of ik ff dit dat en zus en zo kan regelen. Weer niet gevraagd of ik wel wil dat hij meegaat ergens naartoe. Uit pure ergernis zeg ik dat ik het niet kan regelen en dat ze maar thuis blijven moet. Ik voel me gewoon niet serieus genomen dat ze niks overlegd. Ik heb het niet over wandelingen oid hoor, maar echt over weggaan met de auto etc. Is dit nou raar dat ik hier moeite mee heb?
Ik heb zelf nog geen kinderen, maar zou dit absoluut niet goed vinden. Kijk als het mijn (schoon)ouders zouden zijn zou ik het niet heel erg vinden, maar ook niet leuk. Maar van een oppas zou ik toch echt verwachten dat ze komt oppassen en niet haar oppaskind op sleeptouw nemen in haar leven. Ik zou dit ook heel duidelijk tegen haar zeggen, en anders eventueel zelfs een andere oppas zoeken. In mijn ogen zou dit niet door de beugel kunnen.
Klinkt niet alsof ze veel kindjes heeft op hetzelfde moment, klopt dat? Misschien ook geen officiëel go? Is trouwens prima, maar dan liggen vaak de verhoudingen sowieso al anders. Als wij opvang nodig hebben, gaat onze dochter naar de moeder van een goede vriend. We hebben maar af en toe opvang nodig, dus een kdv of go valt al af. In mijn geval kan ik niet verlangen (mening) dat ze dan ook nog thuis moet blijven en een ritje naar de markt, tandarts, of op bezoek bij der kinderen wordt ook niet gevraagd. Natuurlijk krijgt ze voor die uren een vergoeding, maar als de onkosten er al af gaan, kun je niet zeggen dat ze er echt veel aan verdienen. Dagtrips vind ik een ander verhaal, dus bijvoorbeeld naar een pretpark, of buiten de gewone uren om. Aannemen dat ik dan gewoon mijn kind brachr, zonder dit te overleggen zou mij wel enorm storen.
Juist leuk toch? Dat ze dingen onderneemt. Mijn kinderen vinden de markt geweldig. Weet niet hoe oud je zoontje is en wat haar andere uitstapjes waren, maar ik zou het juist leuk vinden als de oppas veel onderneemt. Wij zoeken onze oppassen daar op uit. Ik vind dus wel dat je een beetje zeurt.
Heb je haar al eens gezegd dat je het niet fijn vindt? En dat je graag wilt dat dit soort dingen in overleg gaan?
Ik zou willen weten waar mijn kinderen uithangen. En dat gaat zeker in overleg, want ik bepaal of dat veilig en goed is voor hem. Ik zou nog eens om te tafel gaan zitten en vertellen dat deze manier hoe iets wordt aangepakt niet de juiste is en er regels over opstellen. Ze is feitelijk gezien in dienst van jullie, dus regels lijken me niet meer dan normaal. Het is heel persoonlijk wat de regels zijn. Mijn oudste mag bijv best mee, maar vast niet altijd. Als jij bij de meeste uitstapjes bijv geen goed gevoel hebt is dat misschien raar in andermans ogen, maar je goed recht.
Maar eens met elkaar aan tafel gaan zitten en bovenstaande bespreken, lijkt mij het handigst. Ik zou het als oppas zijnde niet leuk vinden om alle uitstapjes te moeten overleggen (als ze binnen de oppasuren vallen). Zeker niet als je afspraken hebt gemaakt over bijv. hoe ze je zoon moet vervoeren. De spontaniteit gaat er dan wel van af. Mijn moeder past een dag in de week op en die gaat echt niet aan mij vragen of ze uitstapjes mag maken. Overigens maakt het bij mij nog wel uit of het uitstapjes zijn die voor je kind leuk zijn of dat hij bijv. mee wordt genomen naar bijv. een afspraak bij de kapper oid. Markt, intratuin, etc., zijn juist hele leuke & leerzame plekken voor de kinderen.
Ik vind het wel overdreven, want ik vind het juist heel erg leuk dat ze samen activiteiten ondernemen! De hele dag maar thuis zitten, dát zou ik vervelend vinden.. Het verbaast me dat veel moeders hier precies willen weten waar hun kind is. Als je vertrouwen in je oppas hebt, dan moet je er vanuit kunnen gaan dat ongeacht waar ze naar toe gaan, goed voor je kindje gezorgd wordt. En tsja.. hier wordt ook genoemd een bezoekje aan de kapper, dat zou ik zelf ook wat minder leuk vinden. Dat kan de oppas mooi doen in haar eigen tijd.
Ik weet niet op welke basis ts haar oppas heeft maar bij een go is wat jij beschrijft dus juist de bedoeling. Huiselijke opvang waarbij de opvangkinderen meedraaien in het leven en huishouden van de gastouder.
Als je kind naar een kinderopvang gaat gaan de leidsters ook niet met je kind ineens naar de markt. Heel af en toe worden er uitstapjes gemaakt bv naar een bieb maar altijd in overleg met de ouders en als de ouders dat nog niet willen dan hoeft dat echt niet! Jij bent de moeder! Al zou jij willen dat de oppas in de uren dat ze op je kind past alleen met je kind in jullie huis en tuin/balkon is dan moet zij dat respecteren! Hetzelfde geldt voor eten en slapen. Jij bepaalt de ritmes. En natuurlijk zal in nood daarvan afgeweken worden maar jij bepaalt! En betaalt!
Hoezo zou je het niet leuk vinden als het je (schoon) ouders zouden zijn dan? Ts. Ik zou even uit je irritatie gaan en het van een afstand bekijken. Waarschijnlijk is ze in haar enthousiasme er gewoon vanuit gegaan dat het goed was. Je hoeft niet direct geïrriteerd te zijn, maar je kunt het toch gewoon aangeven? Ga gewoon met haar een gesprek aan en geef rustig aan hoe en wat. Ik snap dat gesteiger meteen nooit zo als ik heel eerlijk ben. Open communicatie en alles ja duidelijk.
Of het zo zwart-wit is weet ik niet...het lijkt me toch een wisselwerking. En op een KDV passen ze ook echt niet alles volledig aan aan een kind/ouder.
Maar niet met kapper- en doktersafspraken ed, denk ik? Niet dat ts daar over schrijft, maar dat kan wel bij het leven van de go horen, lijkt me.
Een kdv en go is totaal niet te vergelijken. Zoals jij het beschrijft werkt het bij een go dus helemaal niet.
Nou die van mij probeer ik buiten die uren te plannen, zeker de tandarts. Maar als 1 van mijn kinderen naar de dokter moet (dat weet ik geen maand van te voren) dan gaan ze gewoon mee ja. Overigens heeft ts het over leuke dingen als uitstapjes.
In mijn ogen is er wel een verschil tussen een oppas en een gastouder. En daarnaast moet een gastouder ook echt wel binnen bepaalde grenzen werken denk ik. Een keer mee naar de markt of albert heijn prima, maar inderdaad mee naar de kapper of in de kou mee naar een sporttraining van een ander kind daar zou ik dus echt geen zin in hebben als het over mijn kind zou gaan.
Ik pas ook weleens op een kind van een ander maar overleg echt van te voren dingen hoor. En inderdaad even en pak melk halen dat moet in principe kunnen maar als ik andere dingen wil gaan doen dan overleg ik dat uiteraard. De moeder is toch de opdrachtgever en die bepaalt hoe ze dingen wil. Net als bedtijd. Als moeder zegt dat het kind rond 7,00 op bed moet liggen dan kan ik dat ook niet zelf anders in gaan vullen. Of bv moeder wil dat het kind gekolfte melk krijgt dan kan ik ook niet denken borstvoeding is dikke onzin dus ik gooi er wel wat Nutrilon in. Moeder bepaalt en betaalt binnen de normale grenzen.
Nou eigenlijk zie ik er niet zo'n probleem in. Maar het is duidelijk dat jij er wel moeite mee hebt, dus dan moet je dat bespreken met je oppas. Ik lees alleen maar dat het je irriteert maar je zegt nergens of je het al besproken hebt. Heb je vaker problemen met controle/loslaten? Wat ik me wel afvraag: wie is je oppas? Uit je post lijk ik een beetje te kunnen opmaken dat het een goede bekende van je is. Bijvoorbeeld (schoon)zus of je (schoon)moeder? Dat lijkt me wel relevante informatie.
Maar als ik op mijn neefje pas en het regent en de jongens zijn niet meer te harden thuis, dan ga ik met de kids naar ballorig. Dan ga ik echt niet eerst mijn schoonzus vragen of ze dat goed vindt. Ze heeft hem bij mij gebracht, ik ga naar ballorig dus dan neem ik hem mee. Plus, waarom zou ze dat niet goed vinden? Net als een bezoek aan de markt....wat is daar niet goed aan te vinden? Straks moet ik nog vragen of ik even met hem naar de lidl mag om de hoek. Nou uh, zoek dan lekker andere oppas haha.