Nogmaals: een gastkindje draait mee in het gezin van de gastouder. Dit betekent dat hij of zij meegaat met kinderen naar school brengen en soms naar de supermarkt, sportafspraken, dokter of tandarts als het niet anders kan. Daarnaast werken de meeste gastouders met thema's waarbij ook leuke uitjes te bedenken zijn. Weet je trouwens wel hoe leuk kinderen het vinden om mee te gaan boodschappen doen. Hier genieten ze er altijd volop van. In de supermarkt met hun eigen winkelwagentje lopen en meehelpen boodschappen pakken (leuk en leerzaam) en als ze daarvoor te klein zijn mogen ze boodschappen vasthouden en op de band bij de kassa leggen. Met de vraagouders maak je van te voren afspraken over schema's en weggaan etc en ik heb werkelijk waar in al die 10 jaar dat ik gastouder ben nog nooit meegemaakt dat ik een gastkindje niet ergens mee naartoe mocht nemen. Integendeel, ik krijg alleen maar leuke reacties op bibliotheek-, tuincentrum-, of marktbezoekjes. Dit overleg ik ook niet altijd van te voren want de vraagouders vinden het goed, maar ook dagjes weg worden heel leuk ontvangen (die overleg ik trouwens wel van te voren) @TS, ook ik geef als advies om te overleggen met de oppas en als het niet gaat zoals jij wilt en jij je daarbij niet prettig voelt, dan zul je een andere oplossing moeten zoeken.
Misschien wil de moeder wel niet dat het kind naar een geitenboerderij gaat omdat het kind net ziek is geweest en ze het op dat moment niet echt de locatie vindt voor haar kind die dag Dan heeft ze er niks over te zeggen. Want de gastouder bepaalt. Zo begrijp ik het tenminste
Het probleem is dat heel vaak er ook grote grijze gebieden zijn. Natuurlijk heb je als ouder de zeggenschap over je kind, maar het is niet zo dat iedereen moet springen op het moment dat een ouder een kik geeft. Op het moment dat je zoekt naar opvang, informeer je je naar de plek waar je je kind brengt, wat zijn de regels, hoe gaan de zaken in het algemeen, is men strak of juist vrij los? Etc etc.. daarin maak je dan een keuze.. Honderd procent overeenkomst ga je never nooit niet krijgen, maar je kunt wel kijken dat je zo dicht mogelijk bij elkaar zit. Kun je daar niet mee leven, moet je in mijn ogen thuis blijven. Hoe de dag er in zo'n gezin uitziet kun je niet bepalen, wel de kleine invullingen (melk, hapjes etc) Mijn oppas gaf onze dochter op een gegeven moment siroop, terwijl ik alleen maar water geef. Dat geef je dan netjes aan, daar wordt dan natuurlijk ook gewoon netjes gehoor aan gegeven. Lap tekst, maar ik denk dat meer lezers met mij, meer hun afwegingen maken in het "grijze" gebied
Mijn schoonmoeder gaat ook gerust met de auto weg hoor. Vind ik ook prima. Ze heeft er speciaal een goede stoel voor aangeschaft. Dus dingen zijn echt niet alleen maar om de hoek. Iemand die ik mijn kind toevertrouw, vertrouw ik dat ook toe.
Hier wil ik even apart op reageren (wat een boel reacties trouwens, wow!). Precies dit is wat ik bedoel. Onze oppas, die trouwens een goede kennis van ons is en die wij ook betalen, mag gerust met onze zoon een uitstapje maken, maar wel met ons weten. Waar ik moeite mee heb, is dat zij niks VRAAGT aan mij/ons en dat ik wel even kortdag van alles moet regelen. Ik vind het bijvoorbeeld vervelend dat zij afspreekt om met haar vriendin en zoon die dag naar het zwembad te gaan (alles is dan al geregeld) maar ik of mijn man weten hier niks vanaf. Dat vind ik gewoon heel raar. Het lijkt mij doodnormaal dat je eerst met de ouders overlegt. Mijn ouders passen ook op maar dat voelt anders dan die kennis. Alhoewel ik dan ook wil weten waar mijn kind uithangt.. ja ik ben daar erg (misschien te) voorzichtig in. En ik ben ook allang klaar met deze oppas. Er zijn meer dingen gebeurd en gedaan en gezegd waardoor ik nu sneller geïrriteerd op haar ben. Meerdere keren heb ik dit aangekaard bij mijn man, maar hij vindt haar een goede oppas dus hij wil niet wijzigen. Ja hier hebben we vaker al discussies over gehad. Met haar in gesprek gaan is moeilijk. Ze is mega assertief en snel op haar tenen getrapt dus ik vind het ook lastig om daar tegenin te gaan. Een ruzie is lastig te vermijden. Ik ben wel blij dat ik niet de enige ben die dit raar vind. Ik ben normaal gesproken niet zo moeilijk of meteen van het steigeren zoals iemand beschreef, maar de band tussen die vrouw en mij is niet zo goed meer. Er zijn geen ernstige dingen gebeurd hoor, maar het zijn voornamelijk irritatie over alles beter weten, niets overleggen, als ik A zeg zegt zij B, tegen anderen zeggen dat hij ziek was die dag terwijl dat helemaal niet waar was (hij was uit zijn doen ivm tanden), etc.
Ik zou het gewoon met haar bespreken. Zelf zou ik het niet erg vinden hoor. Ik heb dat liever dan dag mijn kind de hele dag binnen zou moeten zitten. Hier passen alleen oma/oom/tantes op. En nu ik erover nadenk bellen ze mij inderdaad altijd op als ik aan het werk ben en ze op pad willen met mijn kinderen.
Ik begrijp helemaal wat je hierboven uitlegd. En ik denk inderdaad dat je er goed aan doet een andere oppas te zoeken. Niet omdat ze met je kind uitstapjes wil maken, maar omdat het tussen jullie niet goed zit. Heel vervelend dat je man er anders over denkt, maar jullie moeten beide een goed gevoel bij de oppas hebben. Ik zou dus op zoek gaan naar een ander, en van te voren duidelijke afspraken maken over uitstapjes en welke dingen je van te voren graag zou willen weten. Dan weet je in ieder geval dat dit in de toekomst niet meer gebeurt. Succes in ieder geval!
Ik heb nu alle reacties gelezen en ik ga eerst weer met mijn man in gesprek omdat ik echt wil stoppen met deze oppas door meerdere redenen. Ik heb in het verleden echt met haar geprobeerd te praten maar dat is niet gelukt.
Als je geprobeert hebtr met haar te praten en dat lukt niet. En je bent het niet eens met hoe zij met jou kind en (minstens zo belangrijk) met jou omgaat, dan wordt het idd tijd voor een andere oppas. Succes met zoeken ik hoop dat je er een vind die beter bij je past.
Nou mijn zoontje gaaat naar het kdv en ze gaan bijna elke keer met de "stint" (elektronische bakfiets) iets leuks doen: naar het bos, kinderboerderij, speeltuin, bibliotheek, bakker, bejaardentehuis, .weet ik ook niet van tevoren maar ik vind het juist superleuk dat ze dat doen! Sterker nog dat vind ik juist het kdv zo tof maken. Ook van m'n ouders krijg ik op maandag een app dat ze met m in de dierentuin zijn, op de markt, tuincentrum, bij vrijwilligerswerk van m'n moeder (bejaardentehuis) speeltuin, bos.. echt geen probleem eigenlijk. Of m'n zus had hem pasgeleden 1,5 dag: met de trein weggeweest, speeltuin, uiteten geweest..hoorde ik ook pas bij thuiskomt. Hij heeft het er nog over..leuk juist. Ik dacht dat bij een GO ook juist de bedoeling is dat ze mee gaan in het huiselijke? Kijk de kapper is andere uiterste maar verder? Maar goed misschien ben ik dan veel te makkelijk of zo, nooit over nagedacht...ik laat hem in het volste vertrouwen achter bij deze "oppassen"" Maar als je er zo mee zit zou ik er een open gesprek over aan gaan. Vertel dat je het moeilijk vindt en bespreek verwachtingen. Als dat niet lukt is misschien een kdv een optie?
Ik vraag me af of jij überhaupt in de praktijk ervaring hebt met een kdv of een go. Mijn 3 kinderen zaten 4 jaar lang op kdv, en zijn vaak zat mee naar supermarkt geweest. Op een kdv moeten ze immers ook eten, en als iets op is gaan ze dat halen. Tegelijk nemen ze een paar peuters mee, want de kindjes vinden dat leuk. Ook naar een kinderboerderij, speeltuin verderop, en vaak zelfs naar een bejaardenhuis om oudjes gezelschap te houden. Ik hoefde daar echt niet elke x opnieuw toestemming voor te geven ...