verdeling kinderdagverblijf / gastouder

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by misscoco, Oct 3, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. misscoco

misscoco Actief lid

Sep 29, 2015
    233
    10
    18
    Onze dochter van 2,5 gaat 3 dagen per week naar een Gastouder. Al 1,5 jaar, ze heeft het daar heel fijn en naar haar zin. Maar de laatste tijd is ze geregeld alleen, Gastouder mag maar 4 kindjes opvangen en inmiddels zijn er gewoon weinig kindjes. In mijn ogen te weinig. Dochter is erg temperamentvol en is de kindjes die ze nu ziet bij de Gastouder de baas. Omdat die kinderen jonger zijn, of omdat dochter gewoon een pittige tante is met een eigen wil. Wij denken dat het voor haar heel goed zou zijn om met meer peuters om te gaan, meer kinderen om zich heen te hebben zodat ze op haar beurt moet wachten, aandacht verdelen en ook gewoon kan spelen met hen.
    Ze leert uiteraard ook veel bij de Gastouder, maar als ze daar alleen is doen ze dingen die ik ook doe als ik vrij ben met haar (boodschappen etc).

We zijn op het kdv gaan kijken en dat vind dochter geweldig..wilde niet mee naar huis en had ook direct al een mooie aanvaring met een ouder kindje waarbij ze even op haar plek gezet werd. Leuk om te zien. Ik twijfel nu wat wijsheid is. Ik merk aan Gastouder dat ze ervan baalt, ze heeft momenteel weinig kindjes en is gek met mijn dochter...ze zegt dat het voor dochter niet goed zal zijn om maar 1 dag bij haar te komen. We neigen namelijk naar 2 dagen kdv en 1 dag gastouder. Ze doet ook 'moeilijk' over de dag die ze dan nog daar blijft. Omdat dochter en ook wij erg blij zijn met de Gastouder willen we haar daar niet volledig weghalen.

Maar goed, ik weet überhaupt niet waar we goed aan doen. Hebben jullie hier tips of gedachten over? Is 1 dag Gastouder naast kdv echt zo slecht? Gastouder heeft als argument dat er overal andere regels gelden, en dochter die enorm in de peuterpuberteit zit daar moeite mee zal krijgen. Omdat ze gewoon een eigen wil heeft en erg haar grenzen zoekt.

2. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik denk persoonlijk dat de gastouder de uren gewoon financieel gezien nodig heeft en daarom pleit voor extra dagen. Een kind (ook een peuter) weet best wel welke regels er waar zijn en wat wel/niet mag. En anders kun je hem ter plekke corrigeren. Zoveel verschillen qua regels zullen er vast wel niet zijn.

Ik zou gewoon doen wat goed voelt voor jou en jullie kind. Zowel het KDV als de gastouder zijn niet objectief.

3. Joycey

Joycey Niet meer actief

Overigens mag een gastouder maximaal 5 kinderen hebben. Google het maar eens :)

4. tuc

tuc Niet meer actief

een gastouder mag zelfs 6 kindjes opvangen, maar daar tellen eigen kindjes ook bij, dus ik mag in mijn geval ook max 4 kindjes opvangen.

ontopic: wat ze zegt qua regels zit wel wat in. Ik vind een go en een kdv nogal dubbelop. Een kdv met een psz combineren heb ik ook nooit begrepen.
    Ik zou persoonlijk voor 1 soort opvang kiezen.

5. misscoco

misscoco Actief lid

Sep 29, 2015
    233
    10
    18
    Het argument om haar toch 1 dag bij de Gastouder te laten is omdat dochter het daar wel heel erg fijn heeft. Ze zit er 1,5 jaar en heeft een hele goede band met zowel gastouder als haar man en 2 dochters. Dat complete plaatje maakt het dat wij erg blij zijn met die opvang. Ik zou het voor dochter sneu vinden als ze daar helemaal niet meer komt, ze gaat elke dag met veel plezier.
    Maar...nu krijgt dochter niet de mogelijkheid om met andere peuters te spelen, of überhaupt al met andere kinderen tot 4 jaar om te gaan. Terwijl me dat toch heel goed voor haar ontwikkeling lijkt. En psz is er niet, we wonen innemen dorp en daar op de psz zitten nu geen kindjes .

6. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,280
    11,890
    113
    En als je nu het kdv de plek van de psz laat innemen?
    Dus twee keer een ochtend kdv en dan die middag naar de gastouder. Of drie maal een dag zo doen.

7. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

Jun 16, 2011
    5,783
    1,133
    113
    Female
    Heel herkenbaar! Onze dochter (do wordt ze 2) zit 1 dag bij een gastouder. Ze gaat er graag naartoe, maar is er soms alleen of met 1 of 2 baby's.

Ik mis dus nu voor haar ook echt wel wat!! Wij gaan vrijdag bij een kdv kijken. Zodat ze naar een peutergroep kan.

Ik vind het heel moeilijk, omdat mijn dochter wel graag naar de go gaat en wij haar ook erg fijn vinden. Maar thuis en bij opa en oma is ze ook al alleen.

Ik zou trouwens wel volledig overstappen als ik jou was!

8. Ona

Ona Fanatiek lid

May 8, 2011
    1,469
    1
    36
    Persoonlijk zou ik het kdv aanraden op de peuterleeftijd. Mijn dochter leert daar erg veel. Het sluit goed aan op de basisschool en het begint steeds meer op een psz te lijken. Volgens mij gaan die in de toekomst ook helemaal verdwijnen (de psz). Ik snap het argument dat ze daar graag komt en jullie het jammer zouden vinden als ze daar helemaal niet meer zou komen. Wellicht zou ze inderdaad nog een dag kunnen gaan en het daarna afbouwen naar een halve dag bv.? Op een gegeven moment gaat ze toch naar de kleuterschool en zal ze er ook niet meer komen.

9. misa

misa Niet meer actief

Ik ben gastouder en ik snap dat de gastouder baalt. Maar dat is het leven en ik zou dat nooit op een vervelende manier uiten.natuurlijk wel zeggen dat je het heel jammer vind, maar dat is logisch!

Ik mag trouwens 6 kids opvangen. Inclusief mijn eigen kinderen en 1 moet boven de 4 jaar zijn. Onder de vier mogen het er 5 zijn.

Ik zou voor 1 plek kiezen en eentje wat jij denkt dat het beste is voor jouw kindje. En zoals ik het lees heb je al een duidelijke voorkeur. Lekker naar het kdv brengen dus...! ;)

10. misa

misa Niet meer actief

Of zoiets!! Maar dan wel in overleg met de gastouder, of ze kan en wil brengenen halen.

11. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

Feb 16, 2011
    2,448
    1
    38
    Dordrecht
    Mijn dochter ging 2 dagen naar de psz en 1 dag naar de go. Ging prima. Nu ik verlof heb gaat ze alleen nog naar de psz. Ze vindt het daar zelf ook leuker dan bij de gastouder, hoewel wij echt ook een hele lieve gastouder hebben. Maar de kindjes zijn jonger, ook baby's en ze krijgt er minder uitdaging. Vanaf 2,5 worden leeftijdsgenootjes steeds belangrijker en ze leren er ook veel van. De keuze bij ons om het te combineren ipv 3 dagen psz, is dat er min of meer vaste groepen zijn met vaste leidsters, de di-do groep en de ma-wo-vr groep. En ik werk di-do-vr. Bovendien is een iets flexibelere opvang op vrijdag soms ook wel handig, de psz heeft vaste tijden. Maar dat probleem heb je met een kdv natuurlijk niet, die zijn langer geopend. Al betaal je vaak wel voor dagdelen ipv alleen de afgenomen uren. Ik zou in jouw geval denk ik kiezen voor 3 dagen kdv.

12. misscoco

misscoco Actief lid

Sep 29, 2015
    233
    10
    18
    Een update, we hebben gekozen voor 2 dagen GO en 1 dag kdv. Ze start eind okt ivm opzegtermijn bij de GO. Ik vond het zelf een te grote stap om al direct 2 dagen GO op te zeggen, wat als dochter het toch niets vind op kdv? Daar ben ik niet bang voor, maar een dag extra kdv is heel snel te realiseren. Dus we gaan het proberen en als ze het heel leuk vind en het haar gedrag ten goede komt dan maken we er meer dagen van.

Als ik eraan denk dat dochter op (korte) termijn helemaal niet meer naar GO zou gaan dan vind ik dat wel enorm jammer ja. Het voelt gewoon heel prettig dat je een oppas hebt die je kind goed kent, ze zijn 4 handen op 1 buik, en ze is daar bijna onderdeel van het gezin. Maar ik vind veranderingen ook lastig, en heb daar vaak een soort koudwatervrees voor. Zeker als het om mn kind gaat.

Wat ik wel jammer vind is dat GO baalt, wat ik volledig begrijp, maar ze met argumenten komt als: 'ik betwijfel of kdv verstandig is voor je dochter', dat ze daar veel prikkels krijgt en ze zich afvraagt of dochter daarmee om kan gaan. Dat ze daar minder persoonlijke aandacht krijgt en dat dochter moeite heeft met regels...ja ze is een echte peuter van 2,5 die momenteel alleen maar nee zegt en alles doet wat god verboden heeft ;)
    Ze probeert met man en macht mij te overtuigen dat het kdv geen goed zet is, en daardoor heb ik afgelopen dagen zelfs getwijfeld of we er dan wel goed aan doen. Maar ik ben overtuigd dat dochter het heel leuk gaat vinden om met peuters te spelen en dat ze daar veel meer uitdaging in gaat vinden. Dus ik zie vooralsnog geen enkel bezwaar..maar de komende tijd zal het leren

13. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

Feb 5, 2014
    3,992
    2,283
    113
    Noord-Brabant
    Mijn dochter zit ook bij een gastouder. Gelukkig hoef ik nog niet na te denken over wat het beste voor haar zou zijn en of het überhaupt nodig zal zijn om haar tegen die tijd als ze peuter is naar het kdv of pz te laten gaan. Ik denk dat het ook aan het kind zelf ligt, wat haar of zijn karakter is. Mijn go heeft 2,5 dag ook een peuter rond lopen, heel rustig jongetje. Hij vindt de kleinere kindjes helemaal geweldig en heeft het zelfs thuis over mijn dochter. Ook wil hij de go mee helpen met bijvoorbeeld het verschonen of het geven van eten. Het is wel zo dat mijn dochter vrij snel en wijs is voor haar leeftijd dus dat jongetje kan al wel met mijn dochter spelen en leren te delen enz.

14. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,752
    646
    113
    Gelderland
    Onze zoon (en eerst ook dochter, maar die is inmiddels 4) gaat 1 dag naar het kdv en 1,5 dag naar opa en oma. Dit bevalt ons erg goed, ik zou die kdv dag niet willen missen voor hem. Ik ben minder gaan werken (van 24 naar 20 uur) en dit is hij minder naar opa en oma gegaan, de kdv dag vind ik, ondanks het geld, echt te waardevol. Hij leert er zoveel en inderdaad, ook omgaan met andere kinderen.

Onze dochter was best bang voor een jongetje, later werden ze trouwens dikke vrienden. Maar ik vind dat wel goed, op school zit ze ook in een groep 1/2 nu en moet ze ook voor zichzelf opkomen tussen de kinderen die al 5/6 zijn.

Ik zou voor 2 kdv dagen en 1 dag gastouder gaan. Onze kinderen weten ook precies wat waar wel en niet mag, ondanks dat ze niet elke dag op dezelfde plek zijn. Worden ze flexibel van! :D

15. Mams136

Mams136 VIP lid

Jun 26, 2007
    22,837
    0
    0
    achterhoek
    edit...mosterd na de maaltijd.

Share This Page