Ook wij, Sabine & Merel, hebben een geboorteplan gemaakt. Graag even jullie mening. Staat alles er in? Zijn er dingen overbodig? Begeleiding / Mensen eromheen * Als de bevalling nog niet begonnen is mag familie langs-/ binnen komen; in overleg(!) * Bezoek verlaat kamer bij start bevalling of als Sabine veel pijn heeft. Eventueel ondersteunt door personeel. * Tijdens de bevalling alleen Sabine & Merel aanwezig. * Familie wacht in wachtkamer en worden ingelicht / op de hoogte gehouden door Merel * Familie is na bevalling en eerste kennismaking ouders/baby van harte welkom! Waar bevallen * De bevalling vindt plaats in het Beatrixziekenhuis te Gorinchem onder begeleiding van een verloskundige van 'Anno Nu' * Graag een muziekje op de achtergrond (staat op mobiel Sabine) Weeen en persen * Om weeen op te vangen graag een bad, douche en/of rondlopen * Sabine wil graag gebruik maken van een fysio-bal * Sabine wil graag halfzittend / verticaal bevallen, op bed * Tijdens de weeen de mogelijkheid bekijken of Merel achter Sabine kan zitten * Tijdens het persen fysiek contact met Merel (vasthouden, dichtbij zijn) * Sturen op ademhalingstechniek (vooral: neus in!) * Medicatie (Pethidiene, Epiduraal, Remifentanil) niet actief aanbieden. Pas geven als Sabine dit echt wil (mogelijk roept zij dit in een opwelling) * Epiduraal zo lang mogelijk uitstellen en niet actief aanbieden. Wel benoemen bij laatste mogelijkheid en advies uitbrengen * Benoemen aan Sabine & Merel wat er allemaal gebeurd en gedaan wordt. Wensen over ingrepen * Duidelijke uitleg over wat er voorgesteld wordt en waarom * Bij keizersnede Merel aanwezig & baby zo mogelijk eerst op borst De baby * Merel wil de baby het laatste stukje aanpakken en op de borst van Sabine leggen * Als huid-op-huid contact niet mogelijk is, dan bij Merel * Merel wil de navelstreng doorknippen * Na eerste huid-op-huid contact gaat Merel mee om de baby te controleren etc. Merel blijft ten alle tijde bij de baby * Baby wordt aangelegd voor borstvoeding; kuntvoeding alleen in overleg Overig * Sabine is bang voor prikken * Ouders inlichten over afwijking van wensen * Als Sabine geen beslissingen kan nemen, neemt Merel deze * Zo veel mogelijk foto's maken; ook van de bevaling zelf * Sabine & Merel willen geen stagiaires aanwezig tijdens de weeen/bevalling Dank jullie wel!
Hè Sabine en merel Vind t erg duidelijk beschreven hoor! Wat ik er uit begrijp is dat de Fam. Dus bij de eerste weeën mee gaat naar ziekenhuis en daar gaat wachten? Zou dat persoonlijk zelf niet zien zitten te weten dat er iemand zo dichtbij zit te wachten... En tussendoor op de hoogte houden is erg lastig als t ineens best snel gaat, was bij ons ook zo bij Sofie, man zou vader nog bellen maar de tijd die hij had afgesproken lag ik volop te persen en dat ging dus niet... Maar goed das persoonlijk natuurlijk Hopelijk hoeven jullie niet meerling te wachten!
Mijn ervaring? Alles gaat anders dan geplant in de positieve zin. Weet je ik dacht ook vanalles vooraf en alles liep anders maar toch natuurlijk. Ps ook ik ben daar bevallen en ben er toppie over te spreken inclusief de vk oudere dame maar wat een topper!! Succes
Je hebt er al goed over nagedacht zie ik. Mijn tip is nog: probeer je er niet te star aan vast te houden. Het loopt allemaal anders dan je denkt. En je wil misschien hele andere dingen dan wat je nu bedenkt. Muziek tijdens de bevalling op de achtergrond, ik werd helemaal gek toen er wat muziek bleek op te staan toen wij binnen kwamen (had ik echt niet bedacht van tevoren) Net zoals de houdingen die je beschrijft. Wat nou echt een lekkere houding is, ontdek je tijdens de bevalling. Het kan wel fijn zijn als je verloskundige of partner jou helpt bij het zoeken naar een fijne houding. Wel goed wat je beschrijft over het eerste contact met jullie baby. Lijkt me goed dat iedereen weet hoe jullie dat graag willen. En ik vroeg me ook af hoe dat zit met de familie? Word je ingeleid dat ze mee gaan ofzo? Ik zou het zelf niet zien zitten maar dat is denk ik heel persoonlijk. Vooral doen waar je je goed bij voelt.
Ziet er mooi uit, maar hou er rekening mee dat alles anders kan gaan dan je wil. Dus doe ook dingen zoals het goed voelt op dat moment.
Grappig, voor ik de reacties van de andere meiden las dacht ik hetzelfde. Meestal loopt het anders dan verwacht. Mocht het volgens 'het boekje' gaan is het duidelijk beschreven.
Volgens mij is alles gezegd. Ziet er goed uit. Maar idd de praktijk is soms net even anders. Zelf ook in het ziekenhuis, weliswaar niet onder begeleiding van een vk, maar een gyn en volgens mij hadden ze mijn wensen totaal niet in hun hoofd. Dus wees erop bedacht dat je, ondanks dat het duidelijk op papier staat, soms toch nog extra aan moet geven wat je wel en niet wilt. En idd, die familie... Is natuurlijk voor iedereen anders, maar ik had er niet aan moeten denken, familie op de gang die tussendoor ook nog op de hoogte gehouden moet worden. Volg je gevoel. Dus als dat in de praktijk toch niet uitpakt zoals het dijn voelt: voel je niet verplicht jegens hen om aan alle verwachtingen te voldoen. Het is jullie moment! (En dat zullen ze moeten respecteren).
Nee dat het af kan wijken snap ik, maar dan is iig bekent waar wij met ons gevoel en verwachtingen zitten. Ja familie wordt ingelicht als we naar het ziekenhuis gaan. Waarschijnlijk zal die ons ook brengen aangezien Merel helaas geen auto mag rijden. Dus die wachten netjes in de wachtkamer. Die vinden dat zij er als ouders bij moeten zijn om ons op te vangen mocht dit nodig zijn. Die wachten daar geduldig af. Ouders worden ingelicht dat we daar zijn (dan weten ze iig waar we zijn) en dan kan men kijken of ze willen wachten of later komen. Ik vind het wel een fijn idee dat als er wat is mn paps en mams in de buurt zijn. Al ga ik er vanuit dat ze lekker voor jan doedel daar wachten haha. Maar ouders op de hoogte houden is meer voor bijzondere gevallen idd. Bedankt dat jullie er even naar gekeken hebben! Super!
ik heb helemaal niet zo'n plan haha. Ik laat het gewoon over mij heenkomen. Ik ben samen met mijn man en hij is de gene die ik non stop bij mijn zijde wil. De rest laat ik maar gewoon aan de medici en het moment over. het gevaar vind ik van alles zo duidelijk beschrijven is dat je teleurgesteld kan raken als het helemaal anders gaat als dat je hoopt dat het gaat en daar van slag van raakt. Dus dat je de controle kwijt raakt-wat je sowieso kwijt raakt lijkt mij als je aan het baren bent- en daarvan in paniek gaat schieten of zo.
Ziet er in ieder geval duidelijk uit. Ik neem aan dat je dit ook nog uitdrukkelijk met de vk bespreekt? en neem even een extra kopietje of 2 mee in de vluchttas, dan kun je die ook aan de verzorging geven. Maar inderdaad, er kan vanalles gebeuren, en wees dan ook niet bang om los te laten als de situatie anders is. De vk/verzorging probeert jullie zo goed mogelijk te begeleiden. Heb daar ook vertrouwen in..
Je wilt zoveel mogelijk foto's maken...maar wie gaat de foto's maken? Mijn ervaring is dat het verplegend personeel (gyn, vk, kraamhulp, verpleegkundige) tijdens de bevalling weinig tijd heeft om (veel) foto's te maken. Jij en je partner zullen daar evenmin aan denken. Is er iemand aanwezig/beschikbaar die er alleen is om foto's te maken? Ik had bij de eerste m'n zusje om foto's te maken...en ook alleen daarvoor was zij aanwezig. Zij zat op een afstandje en heeft veel foto's en filmpjes gemaakt...iets wat m'n partner niet had kunnen doen. Bij de tweede is ze weer aanwezig voor de foto's en filmpjes.
Het is erg verstandig om van tevoren helder te hebben wat je graag zou willen. Van tevoren kun je dit doorspreken met je verloskundige. Ik zou je als tip geven om een korter plan te schrijven om mee te nemen naar het ziekenhuis. Het plan nu is veels te lang en een verloskundige of arts heeft echt geen tijd om dit eerst door te nemen. (mocht het anders lopen dan je had verwacht) Geef duidelijk aan wat het belangrijkst voor je is, bijvoorbeeld het graag willen aanpakken van de baby door je partner. Zaken als wie er bericht geeft aan familie is niet zo heel interessant om voor een arts door te nemen. Ik begrijp dat je graag alles wilt zoals je het voor ogen hebt, maar kijk met een realistisch oog naar het personeel, die zullen waarschijnlijk niet die hele lijst doornemen, want tijd is geld in het ziekenhuis helaas. En inderdaad het nemen van veel foto's, zal je iemand voor mee moeten nemen of je partner laten doen. Na de bevalling kan de verloskundige er wel een paar nemen maar die zorgt eerst voor de apcar score, jouw placenta, bloedverlies, aanleggen van de baby, eventuele hechtingen etc. Succes.
Ik ga in hetzelfde ziekenhuis bevallen. Een vriendin van mij is daar pas bevallen en heeft lekker in bad mogen zitten met de weeen en ook op een skippybal. Die dingen zijn daar allemaal aanwezig en worden je als alles goed gaat ook aangeboden