Hallo allemaal, Ik zit met een probleempje. Mijn dochter is nu nog thuis, mijn man en ik hebben beiden ouderschapsverlof opgenomen. Ze staat ingeschreven bij het kdv en dat zou eigenlijk vanaf 1 maart 2012 zijn. Nu is ons huis verkocht en gaan wij naar een andere gemeente verhuizen. Ik zal haar dus opnieuw in moeten schrijven bij een ander kdv. In de tijd dat ze geen plek hebben zal mijn schoonmoeder op gaan passen. Dus dat is gelukkig het grootste probleem niet (als vind ik 3 dagen in de week oppassen toch wel veel). Ik weet alleen niet zo goed voor welke dagen in haar in kan schrijven. Het was de bedoeling dat ik op maandag, dinsdag en donderdag zou gaan werken. Maar inmiddels ben ik ook op zoek naar een andere baan. En ik weet natuurlijk nooit zeker of ik ook daadwerkelijk op deze dagen bij een andere werkgever kan gaan werken. Hoe hebben jullie dat aangepakt toen je een andere baan kreeg?
Oh, ik wist niet dat dat kon. En als het dan eenmaal zo ver is en ik weet welke dagen ik ga werken, kan ik dan de andere dagen zomaar opzeggen? Maar als veel mensen dit zo doen houd je de wachtlijst toch onnodig lang? Of zie ik dat verkeerd?
Inderdaad inschrijven voor alle dagen. Of wat ik gedaan heb: de dagen dat je gaat werken laten afhangen van de beschikbare kinderopvang. Er was alleen plek op woensdag en vrijdag en op maandag en dinsdagochtend kon mn moeder oppassen, dus zei ik tegen mn nieuwe baas dat ik op dinsdagmiddag en donderdag vrij moest zijn vanwege kinderopvang. Maar goed dat kan niet in elke branche, hier was het geen probleem.
Dat zie je niet verkeerd, mede daarom zijn er ook zulke lange wachtlijsten op sommige plekken. Maar zolang je geen contract tekent, hoef je niet te betalen. Pas als je werk hebt, accepteer je dus de dagen die je nodig hebt. En verder gewoon open kaart spelen met het kinderdagverblijf, die weten ook wel hoe het werkt en zullen dan telkens als er plek is met jou overleggen.
Ik zou het wel even goed navragen, want straks heb je een lange opzegtermijn en moet je betalen voor alle dagen ipv die 3 die je nodig hebt. Maar aan de andere kant heb je natuurlijk pas getekend als er ook echt plek is en dan kun je zeggen maar ik teken voor 3 dagen. Mar ik zou het zeker even navragen en als het 'veilig' kan, dan voor alle dagen inschrijven.