Bijstand maar af en toe eens vrijwillig oppassen, mag dat?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door kloontje, 28 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kloontje

kloontje Actief lid

9 okt 2011
    121
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een vraagje,

Ik werk zelf 2 dagen per week, mijn man is momenteel werkloos maar heeft via het uitzendbureau af en toe eens voor een korte periode werk.
    Zolang man thuis is hebben wij dus geen opvang nodig voor onze kinderen, de 2 dagen dat ik aan het werk.
    Nu kwam het een aantal weken geleden zo uit, dat man ineens moest werken terwijl ik dus aan het werk was. Onze beide kids zijn naar de buurvrouw gegaan, zij heft de oudste naar school gebracht en weer opgehaald. Af en toe als er iets is, dan past ze wel eens even op. Al komt dit niet vaak voor.
    Mijn buurvrouw zit heeft een bijstandsuitkering, werkt voor haar uitkering maar zit wegens een depressie al een aantal maanden thuis.
    Mocht het dus eens zo uitkomen en ze is thuis, dan kan ik de kids bij haar brengen. Ze wil er niets voor hebben, maar ik neem haar af en toe wat boodschapjes mee of een bloemetje als bedankje.
    Nu is zij door onze overbuurvrouw gezien toen ze onze oudste zoon van school haalde. Onze overbuurvrouw gunt niemand iets en zou je dwars willen zitten waar ze dat maar kan. Nu is mijn buurvrouw bang dat de overbuurvrouw hier dus melding van gaat maken, ze past immers op terwijl ze, en niet aan het werk is, en een uitkering ontvangt.
    In hoeverre mag ze heel af en toe, als vriendendienst en alleen in geval van nood eens op onze kinderen passen? En wanneer is dit fout? Onze oudste speelt ook wel gewoon bij haar, word dit dan ook al gezien als oppassen??

2. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    Af en toe oppassen op kindjes van ''vrienden'' wordt niet als werken gezien, en ook niet als vrijwillergswerk.
    Dus ja, ze mag af en toe gewoon oppassen op jullie kindjes, maar het moet natuurlijk niet dagelijks zijn, want dan kan de uitkering het wel als werk zien, en kunnen ze zeggen dat ze weer geschikt is voor betaald werk.

3. kimberly1989

kimberly1989 Fanatiek lid

23 sep 2013
    1.743
    277
    83
    Vrouw
    Jeugdhulpverlener
    is toch een vriendendienst en niet structureel.. Volgens mij geen probleem hoor.. En zou anders toch eens met die fijne overbuurvrouw gaan praten.. Bemoeial bahh

4. tuc

tuc Niet meer actief

Nou ik mag toch hopen dat dit geen probleem oplevert..ik bedoel een moeder die in de bijstand zit moet toch ook haar kinderen van school halen...nu zijn dit niet haar kinderen maar het idee blijft hetzelfde

5. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Zolang het niet structureel is en ze er geen geld voor ontvangt, lijkt het mij geen probleem.
    Het kan een probleem worden als je haar bijvoorbeeld een uurloon zou geven of als het echt dagelijks zou zijn.

Maar wat zij doet hoort bij "gewone vriendelijkheid" tussen buren.
    Laat die overbuur dus maar zeuren, ze heeft geen poot om op te staan.

6. Tessa

Tessa Actief lid

6 jul 2010
    111
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou zeggen; laat haar informeren bij haar klantmanager.

Deel Deze Pagina