over van baby naar peuter groep

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door weeble, 7 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. weeble

weeble Lid

6 feb 2010
    32
    0
    0
    Rijswijk
    ons zoontje is nu 1,5 en gaat over van de baby groep naar de peuter groep. we hebben vorige week een gesprek gehad op het KDV, en daar werd ons verteld dat hij achter loopt met 'samen spelen' en 'meedoen'. volgens hun observaties snapt hij niet wat er van hem verwacht word als ze 'samen' bv gaan dansen. nu vraag ik me af of hij echt achter loopt.

hij speelt niet echt met zijn speelgoed, maar heen en weer rennen en verstoppertje spelen vind hij helemaal geweldig. ook heeft hij geen interesse om samen met andere kindjes te spelen. naar mijn idee 'hoeft' hij dit niet zo. hij vind het wel prima om zelf te spelen.

maar nu zeggen ze dus op het KDV dat we dat moeten gaan stimuleren. is het nou echt wel goed om hem te dwingen met andere kindjes te spelen?

graag hoor ik jullie gedachtes hierover!

2. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Nou, ik ben een beetje verbaasd. Samenspelen doen kinderen volgens mij pas als ze veel ouder zijn.

Even googlen en ik vind dit: Samen spelen kun je leren

Daar staat ook dat kinderen vanaf hun tweede samen gaan spelen, maar dan voornamelijk 'vanuit zichzelf'. Pas als ze een jaar of 3 zijn krijg je echte interactie. Dat ze van een kind van anderhalf verwachten dat die samen gaat spelen, slaat dus nergens op.

3. weeble

weeble Lid

6 feb 2010
    32
    0
    0
    Rijswijk
    dat dacht ik dus ook al ik ben blij dat iemand anders dit ook zegt!
    weet ik iig dat ik niet de enige ben die er zo over denkt:)

4. fopspeentje

fopspeentje Bekend lid

17 apr 2011
    562
    0
    0
    huismoeder
    In ons paleisje
    precies dat wilde ik dus ook zeggen.
    mijn dochter moet nog 2 worden, maar die weet ook niet wat samen spelen is hoor!

beetje raar dus dat ze dit nu al verwachten van je kindje.

5. adi

adi Niet meer actief

Ik vraag me af wat precies hun punt is.

KDV-personeel weet ook wel dat de 'echte' interactie pas later komt. (al is dat helemaal niet waar. kinderen die samen opgroeien hebben veel eerder echte ineractie en spelen veel eerder echt samen)

Misschien zouden ze graag willen dat hij mee doet met de 'samen spel' activiteiten. dat bedoelen ze waarschijnlijk niet mee dat hij met een ander kind blokken gaat bouwen, maar dat ie mee danst met de groep, of leert hoe 'samen te spelen' (op deze leeftijd bedoelen ze daar vooral mee 'niet afpakken')

Misschien zou je kunnen navragen of ze voorbeelden kunnen geven wat dingen die hun opvallen. of die momenten willen filmen, en dan met jullie bespreken wat ze opvalt en waarom.

6. Chivay

Chivay Fanatiek lid

31 okt 2009
    3.552
    0
    0
    Utrecht
    Kinderen van anderhalf jaar spelen nog niet samen..
    Wel zie je rond die leeftijd vaak dat ze 'naast elkaar' spelen..
    Dus met 2 of meer kindjes met hetzelfde materiaal....

Zo kunnen ze dingen bij elkaar afkijken leren ze dus van elkaar... rond een jaar of 2 gaan ze zich langzaam aan in elkaars spel mengen...

Ik denk dus dat op het kdv bedoelen... dat hij dus nog weinig bij anderen meekijkt/afkijkt...

Elk kindje ontwikkeld zich anders met spelen... maar je kan natuurlijk altijd een beetje mee stimuleren/helpen ontdekken van speelgoed... eens samen spelen... of op zijn spel in gaan maar er net een twist aan geven... Verstoppertje spelen met knuffels/poppetjes van bv little people...

Echt samenspelen komt zelfs pas rond 3 jaar...

(Ik heb de opleiding spelbegeleiding gedaan)

7. weeble

weeble Lid

6 feb 2010
    32
    0
    0
    Rijswijk

het is in het gesprek ter spraken gekomen idd dat als ze met z'n allen gaan dansen dat hij alleen maar toekijkt en niet bv op en neer springt. of dat hij dan rustig zijn gang gaat met bv de speelgoedkist. ik vraag me dus af of het nou echt zo verplicht is voor hem om mee te doen met dansen bv. waarom zou hij niet gewoon zijn eigen gang kunnen gaan. hij zit al wel van jongs af aan (3 mnd) bij het KDV, maar toch vind ik het een beetje gedwongen....

8. weeble

weeble Lid

6 feb 2010
    32
    0
    0
    Rijswijk
    bedankt voor de tips, al proberen we dit al erg vaak. het is alleen moeilijk om het los te krijgen van bv een pen en papier waar hij mee bezig is om hem dan tot zijn speelgoed te krijgen. als ik eerlijk ben vind ik dit ook niet erg. hij speelt fijn met pen en papier en dan kleuren we erop los. en verstoppertje gaat ook erg goed. hij heeft gewoon weinig interesse voor zijn speelgoed.

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    Ik zou het lekker zo laten. Waarom moeten kinderen toch altijd alles zo snel en hetzelfde.

Op school als ze 4 jaar zijn kunnen ze wel eventueel met je kindje aan de slag.

Lekker langs je heen laten gaan.

10. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Niet te veel van aantrekken hoor. Ieder kind ontwikkeld zich op zijn eigen manier toch. Levi kan bijvoorbeeld heel goed samen spelen als hij met 1 kindje hier in huis is ( of daar ) maar bv. bij de gym, psz etc trekt hij zich vaak terug uit de grote groep omdat hij niet zo van grote groepen houdt ( heeft hij van mij denk ;) ) Betekend echt niet dat hij dan opeens achterloopt in zijn sociale ontwikkeling

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Tsja, mijn peuter trok nog lang zijn eigen plan bij groepsactiviteiten. Tot 3,5 denk ik. Soms deed hij mee als hij zin had, soms ging hij gewoon zelf spelen. Die vrijheid kreeg hij ook daar.

Ik denk dat hem op de babygroep houden ook niet echt uitdaging geeft. Juist door de voorbeelden op de peutergroep kan hij het sneller leren. En misschien dat je in en om huis af en toe kindjes kunt opzoeken, maar het blijven toch kleine kinderen. Met zoveel variatie in ontwikkelen. Ik zou in ieder geval niet panieken om zo'n opmerking op deze leeftijd..

(hier hebben ze mijn jochie met blokkenkar naar de peutergroep gedaan omdat hij niet kon lopen. 3 weken later kon hij het wel. Goede inschatting van de leidsters dus)

12. weeble

weeble Lid

6 feb 2010
    32
    0
    0
    Rijswijk
    bedankt voor alle reacties!
    ik wou gewoon even weten hoe jullie erover dachten, is wel een fijn gevoel dat ik niet de enige ben die dit een beetje raar vind:)

13. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    verplaatst

14. adi

adi Niet meer actief

Inderdaad, op een ongedwongen manier stimuleren, en gewoon over laten gaan naar de peutergroep.

Ik zou wel voor eigen interesse een aanvullend gesprek aangaan. Mensen die met je zoontje werken zijn toch opgeleid om kinderen te observeren in hun ontwikkeling en zien zoveel verschillende kindjes. Misschien hebben ze bepaalde dingetjes die ze opvallen en waar je aan kunt werken.
    Misschien bedoelen ze dat je zoontje erg teruggetrokken is, en misschien geen echt contact durft te maken met andere kindjes. Dat zou je kunnen stimuleren door bijv meer contact te zoeken privé met mensen met kleine kinderen.
    Het HOEFT nog allemaal niet, maar zo help je hem een beetje uit zijn schuil

maar hij is ook nog maar 1,5. Het komt allemaal wel hoor.

15. Chivay

Chivay Fanatiek lid

31 okt 2009
    3.552
    0
    0
    Utrecht
    absoluut...
    Idd lekker laten gaan als hij ergens fijn mee bezig is..
    Zolang je ook het speelgoed en andere activiteiten (zoals die kringspelletjes) maar aangeboden blijven... Niet dat ze hem er niet meer bij gaan vragen zeg maar....

En qua spel... Vind hij het wel leuk om bv in bad met water te gieten?? of deurtjes open en dicht te doen?? Spullen ergens in en uit te laden?

16. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Het kan trouwens ook nog aan de leidsters liggen. De 2 leidsters op de babygroep konden veel minder goed omgaan dan de leidsters van de peutergroep. Nou heeft hij maar 3 maanden op de babygroep gezeten, maar het was niet zo "thuis", als de peutergroep. Ze wisten hem al veel sneller goed te benaderen en uit te dagen.
    Niet dat die babygroep verkeerd was, ze waren perfect met verzorgen, maar iets minder sterk in de ontwikkeling. Bij de peutergroep is die nadruk op de ontwikkeling ook groter.

17. tulip

tulip Niet meer actief

ik zou mij er wel iets van aantrekken. Het zijn geschoolde leidsters die echt wel weten waar ze over praten neem ik aan.

ts,Ik denk ook niet dat ze het samenspelen zo letterlijk bedoelen, zij weten ook wel dat het pas later in de ontwikkeling komt. Ik vermoed dat ze het samen spel in de hele groep bedoelen, of een kindje mee durft te doen is wat anders, maar van een kindje van 1,5 mag je wel verwachten dat hij het interessant vind om met zn allen te dansen. Of hij meedoet is nogmaals wat anders, maar als hij telkens (dat haal ik uit het verhaal, ik weet niet of ik het bij het rechte eind heb) iets totaal anders gaat doen, dan is dat zeker opvallend.

Daarbij haal ik uit je eerste post (correct me if I'm wrong) dat hij niet begrijpt wat ze van hem verwachten???? Het begrip is misschien iets waar ze tegenaan lopen. Hij hoeft natuurlijk niet mee te doen, maar je mag verwachten dat hij de woorden begrijpt.

18. Bri

Bri Niet meer actief

Tulip, niets ten nadele van de kdv-leidsters in het algemeen, maar ik heb bij lang niet alle leidsters het gevoel dat ze altijd zo goed weten waar ze het over hebben als het over de ontwikkeling van kinderen gaat. (en dat zijn ook geschoolde pedagogisch medewerksters)

Ik luister echt wel naar wat ze zeggen (ze zien mijn kinderen best vaak en ik vind alleen al daarom hun waarnemingen waardevol), maar blijf m'n eigen gevoel en verstand gebruiken. En er zijn van die opmerkingen waarover ik dan echt mijn schouders ophaal, onder het motto: dat zal wel, maar ik denk daar heel anders over.
    Of ik denk: ik snap wel wat je bedoelt, maar je drukt je nu wel héél ongelukkig uit.

@TS: Er zijn enorme verschillen tussen kinderen. Dat een kind niet de eerste is met bepaalde ontwikkelingen (en misschien wel eens een keer de laatste) is helemaal niet erg. Misschien bedoelde ze het ook wel zo en vraag jij je nu af of het erg is of niet dat je zoontje nog niet helemaal mee doet.
    1,5 is nog hartstikke jong. Hij hoeft nog niet alles te kunnen en te snappen. De voorbeelden die je geeft zijn volgens mij helemaal niet raar.
    Sommige kinderen spelen op die leeftijd wel echt samen, andere niet. Ik zie niet in waarom dat op die leeftijd extra gestimuleerd moet worden; dat gebeurt vanzelf wel doordat hij andere kinderen ziet spelen.

19. Sensea

Sensea Niet meer actief

dat dus! ik vind dat er steeds meer van die vreemde acties op het forum verschijnen over kdv. misschien moeten er veel eens een opfriscursus doen ofzo. samen spelen met anderhalf..yech right...

20. tulip

tulip Niet meer actief

ik snap je wel hoor, maar het was gewoon even een puntje waar ik mij soms aan erger in dit topic. Bij 9 van de 10 topics hier waar iemand "een probleem" met het kdv heeft wordt er meteen gezegd: ach laat ze maar praten. Als degenen die dit echt zo vaak zeggen menen, dan vraag ik mij serieus af waarom ze hun kids daar nog brengen.

Deel Deze Pagina