Oppas voor de kinderen

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Lovieyou, 31 aug 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovieyou

    Lovieyou Fanatiek lid

    3 sep 2021
    1.131
    864
    113
    Vrouw
    Wij denken al een tijdje na over een oppas, maar we komen er niet echt aan uit.

    Ik ben benieuwd (als jullie je ervaring willen delen natuurlijk!):

    Hoe vonden jullie een oppas?

    Hoe oud is jullie oppas? (Ik zie vaak dat meisjes van 14 een oppasadres zoeken, maar 14 lijkt me nog zo jong).

    En hoeveel betalen jullie? Gaat dat adhv leeftijd of gewoon per avond/middag?

    Hoe hebben jullie je kinderen en de oppas aan elkaar laten wennen?

    Bedankt voor het delen!
     
  2. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.247
    2.653
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Ik heb via de website sitly een oproep geplaatst, maar vond daar geen fijne reacties op. Toen een hele tijd niets gedaan en toen stuurde een 21 jarige student een berichtje dat ze in de buurt woonde, al veel ervaring had en graag zou oppassen. Kennismakingsgesprek gehad en dat beviel goed! Toen eerst overdag eens een uurtje of 2 laten oppassen om te wennen en nu kunnen we haar altijd vragen als we willen.

    Als de kinderen wakker zijn krijgt ze 10 euro per uur, als ze slapen 6 euro.
     
  3. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Wij hebben alleen oppas gehad van 16 jaar of ouder. Maar dat was tot 3 kinderen. Daarna als we oppas hadden, twee 16 jaar of ouder gehad of een volwassene die wel mag 5 kids kan/wil.
    Zeker met een jong kind (jongste is 1,5) vind ik 14 best jong.

    Laten wennen deden we door bv mee te eten al, dus al komen ruim voordat wij weg moesten. Of al een keer eerder gewoon voor gezellig langskomen terwijl wij er ook gewoon zijn.

    Qua tarief, deden we per avond en vaak in overleg met diegene.
     
  4. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.251
    773
    113
    home sweet home
    Onze dochter past op. Alleen adressen waar wij de ouders van kennen. Dus zou zelf ook eerder oppas zoeken dmv dochter van vrienden/collega/ kennissen. Oppassen doet ze vanaf haar 14e maar is paar huizen verder dus mocht er wat zijn kon ze ons bellen. Leeftijd zal per oppas verschillen of ze het kunnen. Bij de een verdient ze 3.50 per uur (2 kids, vaak s avonds dus kinderen slapen groot deel, overdag krijgt ze vaak wat meer) ander gezin 7,50 per uur (3 kids, blijven op en is ze echt druk mee). Ze is nu 15 jr.
     
  5. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.612
    6.297
    113
    zuid-holland zuid
    Wij hebben toen ze echt nog klein waren een meisje gevraagd die stage liep op de bso. Was echt super want ze kenden elkaar al !
    Toen ze wat ouder werden vond ik de dochter van een vriendin, die was toen 16 en ik wist ook zeker dat als er echt wat zou zijn haar moeder wel als hulplijn ingeschakeld werd.
     
  6. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.895
    1.701
    113
    Vrouw
    We hadden een oproep op facebook gedaan, binnen onze gemeente.
    Kregen we een aantal reacties op en daar hebben we referenties van gevraagd.
    Uiteindelijk een meisje gevonden van 15jr. Vroeg 7.50 per uur.

    Uiteindelijk stopte ze er mee en toen wilde de dochter van onze gastouder wel af en toe oppassen. Ze was 16 en heel erg bekend met onze kids. Zij heeft heel lang opgepast.
    Ze kreeg 5 euro per uur. Als we 5 minuten over het uur waren, kreeg ze de volle 5 euro weer. Hoefde niet van haar maar deden we toch....
     
  7. bababoe

    bababoe Fanatiek lid

    11 mrt 2011
    1.693
    635
    113
    Wat fijn om te lezen. Hier heeft ons buurmeisje aangeboden om op te passen, maar ze is pas 13. Nu zijn haar ouders natuurlijk wel echt super dichtbij, dus wat dat betreft kan het wellicht wel, maar ik denk met name voor als onze kids slapen. Ik ben er nog niet helemaal over uit dus fijn om hier ervaringen te lezen!
     
  8. Minimensje83

    Minimensje83 Fanatiek lid

    19 jan 2014
    1.356
    890
    113
    Vrouw
    Oppas vinden gaat het makkelijkst via via .. hier dus in de straat laten vallen en zo bij 2 dames uitgekomen. Ene was 14 toen ze hier startte. Een pienter pittig ding die dat echt prima kon. Maar we hebben ook weleens een lijzige 18 jarige gehad die mijn dochter zo om der duim wond haha .. dus leeftijd is niet leidend..

    Aan oppas wennen gaat hier als volgt: over 2 weken gaan wij een avond uit dus de oppas komt vast een keer kijken zodat jullie weten wie ze is. Kwam uurtje langs, spelletje met ze gedaan en klaar.
    We betalen 5 euro per uur (is bijna 16 nu). Als ze ook met de kids eet (tosti ofzo doen we dan) dan krijgt ze wel altijd wat extra want dan is het eten en op bed leggen.
     
  9. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.460
    944
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Meestal is het handigst om via via iemand in contact te komen. Wellicht in de straat eens vragen, bij de sportclub, enz.
    Paar maanden terug zaten we ook met dit dilemma omdat we een oppas nodig hadden ivm een bruiloft. Toen bij onze kinderopvang in het dorp gevraagd aan de leidsters of ze iemand kende en het bleek dat de dochter van één van hen deed oppassen. Zo met haar in contact dus gekomen.
    Ze is 13 jaar en we betalen haar €5.50-€6.00
    per uur. Ze komt gemiddeld 1 x in de 4-6 weken. We laten haar altijd na het avondeten komen en tijdens het bedritueel meehelpen zodat ze vooraf haar al gezien hebben en een beetje kunnen wennen. Was meteen gelukkig een goeie klik. We blijven wel altijd binnen 10-15 minuten rijden in de buurt als we die avond weggaan dat als er iets is we zo thuis zijn en bovendien is haar moeder altijd stand by. Het dorp is niet groot dus is er binnen paar minuten als er echt wat is. Heb me in het begin wel druk lopen maken of het wel allemaal goed zou gaan maar ze slapen altijd goed als zij er is ( bij ons wel vaak anders :))
     
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.051
    14.321
    113
    Ik paste geregeld op, maar wel binnen mijn straat. Die kenden we en als er wat was, was hulp nabij.

    Was toen 11, begon uit noodzaak overigens. Zat er meer als veredelde babyfoon. De kleine sliep wel maar mocht t op een fles/luier aankomen moest ik even naar huis bellen, dan kwam de hulp. (Nouja toezicht)

    Met 13 vonden ze t verantwoord genoeg, mits een ouder in achtervang standby.
     
  11. Cornflake

    Cornflake Bekend lid

    12 jul 2023
    866
    871
    93
    Vrouw
    Wij hebben de dochter van de oude buren. Kwam hier toen ze 15-16 was nu 21. Betaal haar nu wel 10 euro ofzo maar begon met 6-7 euro? Het is nu wel eindig want ze kan steeds vaker niet logischerwijs.

    Volgende week spreek ik toevallig een meisje uit de buurt via sitly. Zij is 17 kan ik weer even voor uit. Ze vraagt 7-9
    Euro. 14-15 vind ik op zich niet zo’n probleem voor de jongens maar we hebben ook nog een dreumes van bijna 2.

    Dit meisje komt vrijdag even kennismaken en die week erop als het klinkt komt ze dan oppassen terwijl wij iets in de buurt doen.
     
  12. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.595
    8.451
    113
    Mijn dochter past op sinds ze net 14 is. Wij zijn altijd thuis als ze oppast (iig een van de twee), dus ze kan ons altijd bellen als het nodig is en dan zijn we er in 5 minuten. Nu gaan de ouders van de kinderen waar ze oppast meestal ook niet heel ver weg, zijn ze altijd bereikbaar via app en telefonisch en zijn hun buren bv. in geval van nood ook vaak thuis. Genoeg backup indien nodig dus. ;) Als ik niet had gedacht dat ze het zou kunnen (en dat ze om hulp zou vragen als het nodig is ed), had ik het ook nooit toegestaan.
     
  13. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.764
    746
    113
    Q is 13 en past af en toe op. Tot nu toe op een klasgenootje van M met een broertje of zusje. Door de overburen en iets verder in de straat is ze ook gevraagd. Die kindjes vindt Q zelf nog iets te jong, al zou het kindje van iets verder in de straat nu misschien wel kunnen. Die oudste is nu net 2. De overburen vroegen het toen de jongste ongeveer 9 maanden was, die is nu ruim 1,5 en er is net een baby bij.
    Overigens heeft Q ook duidelijk aangegeven dat ze zelf niet bij iedereen op wil passen.

    Het is denk ik ook erg afhankelijk van het type meisje (of jongen). We hebben hier eens een oppas van 19 gehad. Die bracht de kinderen niet naar bed en liet ze samen op de bank pizza eten. Dat zie ik bij Q niet zo snel gebeuren…
     
  14. Burb1988

    Burb1988 Fanatiek lid

    5 mei 2014
    1.971
    1.599
    113
    Hoi

    Ik heb een oppasmeisje ze is 22 jaar en verpleegkundige...super blij met haar.

    Wij hebben haar ter overbrugging naast onze gastouder en oma.

    Ik heb zelf ook opgepast vanaf mijn 16de tot 22ste dus wat leeftijd betreft zou ik me niet druk maken. Wel vragen ze ( als ze ouder zijn) vaak meer.
     

Deel Deze Pagina