Ik heb een vraag, Als je oppas ziek is en je kan geen vervanging vinden en je werkgever zegt dat het jou probleem is en dat je maar gewoon komt werken, in hoeverre sta je in je recht als ouder? Is mij niet persoonlijk gebeurd, heb een hele goede baas die veel rekening houd met mijn moederschap, maar ze zei wel: "hoe had je het geregeld als je een baas had gehad die er wel een probleem van had gemaakt?" Dus ik ben benieuwd in hoeverre je ergens op kan terugvallen als je gewoon niet kan gaan werken?
Zorgverlof. Dit neem je op wanneer het kind afhankelijk is van jou. Weet niet hoe dit in een CAO geregeld is voor jou, neem anders even contact op met een ConsuWijzer of jurisch loket. Succes
Goede vraag. Ik weet wel dat als je kind ziek is je terug kan vallen op kortdurend zorgverlof maar hoe dat gaat als de oppas ziek is weet ik eigenlijk niet. Denk toch dat er van jou als ouders wordt verwacht dat je een backup plan hebt. Maar misschien moet je dit topic laten verhuizen naar oppas en kinderopvang misschien dat iemand daar een antwoord weet?
heb ff op zorgverlof gegoogeld en dat is idd voor een ziek kind... tja, als mijn oppas ziek is heb ik geen backup helaas... Oma past 1 dag in de week op en de andere oma werkt en verder heb ik twee kids om onder te brengen, maakt het ook al gauw wat moelijker.. Ze zei al, tja als je een werkgever hebt die moelijk doet dan moet je je kind maar naar kdv brengen, (ze weet geloof ik niet dat daar een wachtlijst voor is, je kan je kind niet zomaar voor 1x brengen) en ineens een oppas regelen die ik helemaal niet ken, vind ik ook niks, het zijn wel mijn dierbaarste bezitten, die laat je toch niet zomaar bij iedereen achter! maarja nogmaals, ze zei dat het geen probleem was dat ik een dagje niet kon werken en dat er al vervanging was geregeld, maar het zit me wel een beetje dwars dat ze er toch over begon, dat het mijn probleem is als de oppas ziek is en dat het niet hun probleem moet worden.. naja, ga ff verder googelen
Als mijn kind ziek is blijf ik thuis bij mijn kind! Hoe durft een werkgever te beoordelen wara zo'n kind ondergebracht moet worden! Er is op dat moment maar 1 medicijn voor je kindje..en dat is moederliefde! Een kind knapt er zeker niet sneller van op als het weggebracht word. Ik zou haar vragen hoe zij het gedaan had als zij in zo'n situatie terecht zou komen? (of heeft ze geen kinderen?)
Als mijn kind ziek was geweest had ik me ook idd ziek gemeld! maar het was de OPPAS die ziek was, niet mijn kleintje(s) gelukkig!
Je hebt recht op calamiteitenverlof. http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/ ... itenverlof Als ze echt moeilijk doen, dan zou ik mezelf ziek melden.
Als ik echt zo'n %$&^@% baas zou hebben dan zou ik met mn allerliefste stem zeggen dat ik er over 5 min zou zijn. Zou zn hoofd vervolgens willen zien wanneer ik daar idd 5 min mét kind zou staan. Mijn probleem is dus ook zijn probleem geworden.
calimiteitenverlof? ik had dus een baas die niet zo makkelijk was en heb ontslag genomen. mijn oppas was met mn kindje van toen nog 3 maanden gevallen en haar moeder zou dus de zorg van mn kindje overnemen die ik nog nooit had ontmoet. ik mocht niet naar huis dus heb het maar even voor lief genomen maar wilde dus niet dat haar moeder nog een hele dag op mn kleine paste, dan wilde ik eerst kennis maken enz enz. dus ik wilde de volgende dag thuis blijven, mn oppas kon niet, klaar. die had een gebroken voet dus ik had geen oppas. werd heel moeilijk gedaan. heb toen ontslag genomen. ineens kon er wel heel veel maar had ik dus geen boodschap meer aan. stom bedrijf!
ik vind hier niet terug waar je recht hebt op calamiteiten verlof zodra de oppas van je kindje ziek is?!
Je mag in NL een kind niet alleen thuis laten. Dit betekent wanneer je opvangsysteem uitgeput is (niet beschikbaar) je onmiddelijk te maken hebt met een calamiteit en dat geeft je het recht om calamiteitenverlof te nemen (onbetaald). Je mag namelijk door je werkgever niet gedwongen worden de wet te overtreden (een kind onder de 12 mag je niet alleen thuis laten als ik het goed heb). Als leidinggevende ben ik altijd meegaand geweest met omstandigheden, zeker als ik het idee had dat de medewerker een goed netwerk had en er alles aan deed om het opnemen van verlof, calamiteitenverlof, zorgverlof etc tot een minimum te beperken. Helaas zijn sommige bazen gewoon niet relaxed (en trouwens sommige werknemers ook niet )
ik zou het logischerwijs ook op calamiteitenverlof gooien en natuurlijk laat je je kind niet alleen thuis, alleen werd deze link specifiek gegeven en dáár vind ik hierover niks terug, maar de link staat er alsof het hier in vast gesteld wordt. snap je wat ik bedoel?
Ik heb zo'n baas waar je geen vrij krijgt als je kind ziek is. Verlof moet ik ruim vantevoren aanvragen en ze zijn erg onredelijk. Toen we met Luuk naar de SEH moesten i.v.m. vermoeden meningokokken kreeg ik een enorme preek achteraf. Ze hebben het toen maar van mijn verlof afgehouden maar onder protest. Als er iets is met je kind dat is dat jouw probleem zeggen ze doodleuk bij ons
Sorry hoor, maar dit vind ik wel erg kortzichtig. Ik ben zelf werkgever en ben uiteraard erg meelevend. Ik heb immers zelf ook een kind en zit soms ook vreselijk met mijn handen in het haar als de oppas ziek is of mijn kindje zelf. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat wanneer dit regelmatig zou gebeuren dat ik hier op een gegeven moment niet meer eens mee kan zijn. Zo gek is dat toch niet? Het is je werk en geen sociaal clubje. Je hebt nu eenmaal ook een verplichting naar je werkgever. Niet alleen andersom! M.a.w.: uiteraard veel begrip etc., maar wel afhankelijk van frequentie, reden etc. @Prinsesje83, ik zeg uiteraard niet dat dit bij jou zo is hoor!
tuurlijk heb je verplichtingen naar je werkgever toe, net als zij naar jou toe.. En als het heel vaak zou gebeuren dan zou ik ook gewoon op zoek gaan naar een andere oppas of en inval oppas maarja, zoiets kan gewoon een keertje door overmacht gebeuren, zelf kan je ook ziek worden.. en als je dan heel eerlijk bent en zegt dat je geen oppas kan regelen en dat je een vrije dag van je eigen uren wilt opnemen en je geeft het twee dagen vooraf aan, dan lijkt het me toch dat ze daar niet moeliujk over hoeven te doen. Als je je door deze omstandigheden "ziek" meld, moeten ze je uitbetalen, als je vrij neemt niet dus het lijkt me voor de werkgever dan toch ook beter om een beetje meegaand te zijn
@jessy77: ja, dat zei iemand anders ook al tegen mij. Hihi en dan gewoon heel leuk de kids in de kantine parkeren, campingbedje meenemen, speelgoed voor de oudste, nou lieverds, als jullie me nodig hebben zit ik achter de kassa... moet je zien hoe snel ze me naar huis sturen, mijn kids laten me echt geen 15 minuten met rust @vrouwpoohbeer: vervelend zeg dat er zo op gereageerd werd! helemaal als je kindje nog maar 3 maanden is, dan wil je gewoon dat hij/zij bij iemand is die je echt vertrouwd en kent! was er toen niks met je kindje omdat je oppas met haar samen was gevallen? lijkt me dat je dan oo kreuze bezorgd ben en als je dan niet eens naar huis mag.... een beetje medeleven kan soms geen kwaad zou je denken... @Dees68: ook al zoiets naars! Dat snap je toch niet? sommige mensen die geen kinderen hebben lijken wel te denken alsof kinder zoiets zijn als hondjes ofzo, die je maar overal kan achterlaten of alleen kan laten. Hoe kunnen ze stom reageren, terwijl jij in de stress zit over de gezondheid van je kindje! (meningokokken is toch "nekkramp" ?) Kids zijn de meest dierbare dingen die je kan hebben en als werk moet wijken voor de gezondheid van je kind lijkt me dat meeeeer dan logisch... Heb je na die preek nog wel even verteld wat er in de cao staat over zorgverlof? wat het lijkt me dat dit hier wel onder valt en dan kan je het ze nog ff inpeperen
Mag je vinden Maar ik spreek in mijn post voor mezelf en nu ben ik een persoon die mijn verplichtingen en verantwoordelijkheden nakomt. Zou ik zonder oppas komen te staan dan zou mijn werkgever weten dat ik er ongetwijfeld alle moeite voor heb gedaan om het toch nog op te kunnen lossen (althans, als je een goede werkgever bent dan weet je ongeveer hoe je werknemers in elkaar steken, hier altijd al zo geweest). Zou ik dus mn kind echt nergens 'kwijt' kunnen dan is het voor mij op dat moment gewoon een kwestie van onmacht geweest. Op het moment dat mijn werkgever zou zeggen dat het mijn probleem is en dat ik maar kom werken heb ik 2 keuzes. Óf ik meld me ziek en onze verstandhouding wordt alleen maar slechter aangezien de reden van mijn 'ziekmelding' wel bekend is, óf ik neem mijn kind mee en laat zien dat ík bereid ben mijn verplichtingen na te komen..nu nog alleen andersom. Dan maar lekker kortzichtig
Gelukkig dat dat mag . Ook ik zeg het vanuit mijn kant. Ik hoor vaak genoeg reacties in mijn omgeving: "ach, die werkgever moet niet zo zeuren" etc. en daar gaan mijn haren dan recht van overeind staan. Zoals ik al eerder schreef: wij denken heel erg mee en zullen echt niet moelijk doen. Alleen als het regelmatig zou zijn (er zijn nou eenmaal wel mensen die niet alleen een vinger pakken, maar direct een hele hand willen) dan zou ik daar toch echt wel wat van zeggen!