Oké in het vorig topic zijn er een aantal dingen langs elkaar heen gelopen en ik had het idee dat het een beetje langs het echte onderwerp ging. Oppas A is betrapt door het UWV van zwartwerken. A. vermoedt dat buurvrouw haar heeft aangegeven. Er was nl vrij vaak een krijsend kind bij haar in huis waar de buurvrouw niet tegen kon. Ik stond per direct zonder oppas (logisch want ze durfde niet meer). Ik ben vlak daarvoor eens gaan kijken bij een geregistreerd gastouder. Toen ze daar achter kwam deed ze per direct de deur voor mijn neus dicht. Ze wilde niet meer oppassen! Dat was uitgepraat gelukkig. Een maand later stond het UWV op de stoep. Ze dacht meteen dat ik haar verraden had. Ze ging verhaal halen, wilde niets meer van mij weten. Ze blokkeerde mij via facebook, haar zus deed het zelfde.) Nadat alles was uitgepraat heeft ze toen aangeboden om mijn dochter bij haar zus B. te brengen. Prima. (ik dacht nl dat het was uitgepraat!) A. heeft opgepast van januari 2013 tot januari 2014 en vanaf die tijd zit ik dus bij haar zus. In die tussentijd werd er veel met mij bemoeid. Ze haalden beiden opgelucht adem toen ik zei niet zwanger te zijn. Waarom ze dat deden weet ik niet, blijkbaar kan ik niet voor 2 kinderen zorgen? A. gaat via facebook mij opstoken, zeggen dat ik bepaalde berichten moet afschermen, ze bemoeit zich met alles wat los en vast zit en reageert op alle berichten die ik op een fanapgina schrijf (bijv. RTL Nieuws, ed) Ik vond dat mijn baby best veel te verduren had gehad, dus ik schrijf een reactie onder een artikel van Ouders van Nu, gaat zij er onder schrijven: "(mijn naam), ik heb een huilbaby gehad. Huilde 20 van de 24 uur. Ik vind dat E. helemaal geen huilbaby was. Ze was altijd vriendelijk en vrolijk en huilde nooit bij mij. Dus wat jij nu schrijft klopt niet." Toen ik een miskraam had gehad, vonden ze dat ik had gelogen want ik had een innestelingsbloeding en ik was niet ongesteld volgens hun. Toen ik een nieuwe baan kreeg, heb ik uitgelegd dat ik voor 16 uur aan de slag kan bij de Thuiszorg, weliswaar via de Flexpool. Ik krijg mijn rooster per maand. Ik kies zelf mijn diensten uit. Alles was prima, ze waren zo ontzettend blij voor mij! Tot A. zich via facebook er mee gaat bemoeien. Ze vindt dat ik er omheen draai en dat ik lieg over mijn contract. Ik kan nooit 16 uur werken volgens haar, want ik breng de eerstkomende 3 weken mijn dochter 1 dag bij haar zus. Dat is lang geen 16 uur! En mijn man is er niet blij mee dat ik het weekend werk.. (fijn dat hun mijn man beter kennen als ik!) De oppas (huidige oppas dus!) vindt dat zij geen oproepgastouder is die mijn dochter te pas en te onpas ziet en dat ik zomaar even kan opbellen om te vragen of ik haar kan brengen. Prima, een deel kan ik in mee, MAAR op werkdagen hoeft ze niet te klagen, toch? Dan kan ik haar gewoon brengen! Als ik maandag zeg, dat ze dinsdag komt, dan doet ze moeilijk: "want daar had ik niet op gerekend!" Ik snap echt niet waarom ze op WERKDAGEN moeilijk doet! Het is haar WERKDAG, ze heeft welgeteld 3 andere kindjes die zelfstandig kunnen spelen en verder heeft ze geen werkzaamheden buiten huis. Ze hoeft geen plekje vrij te houden voor andere kindjes want die zijn er simpelweg gewoon niet (Gastouderbureau heeft dit bevestigd). Haar man is werkeloos, doet totaal geen moeite om een baan te vinden. Zelf zegt ze dat ze niet iedere dag brood bij de bakker kan kopen omdat dat best duur is. Dan snap ik echt niet waarom je moeilijk doet over een werkdag. Wij hebben in het dorp geen flexibele opvang. Ook niet via het gastouderbureau of het kinderdagverblijf. Ja ik mag komen, als er plek is! Dus als ik om een extra dienst wordt gevraagd, zou ik het kinderdagverblijf moeten bellen, afwachten of daar plek is, naar mijn werk terugbellen voor het antwoord en als dat 8 van de 10x "nee" is gaan ze mij toch even vragen hoe ik denk dat een flexcontract in elkaar steekt. Ik kan niet zomaar mijn familie raadplegen want ze wonen 60 km verderop. Ik heb geen rijbewijs. Man is vroeg voor zijn werk de deur uit. Om 5uur bij iemand brengen gaat dus niet. Ik kan niet zomaar even naar mijn man zijn familie rijden (15 km) en dan weer terug om vervolgens weer 15 km heen en weer te fietsen om dochter op te halen. Een oudcollega/vriendin is bereid op te passen. Op alle dagen. Ze werkt op vrijdag dus daar hou ik rekening mee. Ik zie dit voorlopig als een mooie oplossing. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet had bedacht dat een flexcontract zo moeilijk zou zijn icm met een oppas.... pff.....
Nee ze zijn zussen van elkaar. De eerste oppas (A genoemd) heeft opgepast en is dus door het UWV betrapt. Zus (B genoemd) is nu nog de oppas, die ik ga vertellen dat dit niet zo gaat werken.
Ja dat bedoelde ik idd. heel eerlijk gezegd vraag ik mij af waarom jij je kind nog überhaupt bij 1 van hen brengt. Ik snap wel dat de oppas niet voor het oprapen ligt..maar dit speelt al zo'n tijd er moet toch ergens iemand zijn zodat je je kindje niet bij dat zootje ongeregeld hoeft te brengen?
Dit vraag ik mij ook af ja. Block de dames op Facebook en ga heel snel op zoek naar een andere oppas. Er valt vast wel iets te regelen. Maar bij 2 mutsen zou ik mijn kind never nooit niet brengen.
Ik snap ook het probleem niet zo en ik vind dat je het probleem zelf een stuk complexer maakt dan het is. Stap over en verbreek het contact met deze dames! Zelf vind ik dat je dit al na het gedoe met oppas 1 had moeten doen en dus niet door had moeten gaan met oppas 2 (de zus). Maar fijn dat je nu dus een tijdelijke oplossing hebt doordat een vriendin oppast. Kun je mooi een nieuwe go regelen!
Wat is nu eigenlijk het probleem? Een vriendin van jou heeft aangeboden om op te passen, waarom zou je er dan ook nog maar over na moeten denken om jou kindje niet meer bij de oppas zussen A en B te brengen Sorry hoor Maar als een door mij betaalde oppas zich zo zou gedragen dan kwam mijn Kind daar absoluut niet meer hoe moeilijk dat dan ook even zou zijn qua oppas.
Ik breng ze niet meer naar 1 van de 2 !!!! En ik hoef niet te twijfelen, ik wilde gewoon duidelijkheid scheppen. Voor toen was het gewoon een mooie oplossing omdat ik niemand anders had. Werk ligt ook niet voor het oprapen.
Ik zeg het niet vaak maar waar ben jij mee bezig?? Snel opzoek maar een flexibele gastouder of nog beter kinderopvang. Die mogen zich namelijk niet met je privé bemoeien. Ik snap niet dat je dit zolang laat door kabbelen allemaal!
Ik snap sowieso niet dat je je kindje naar zus van eerste gastouder brengt. Gezien wat er is voorgevallen vind ik het echt onveilig je kindje daar te brengen en volgens mij waren er meerdere mensen die jou toen dat advies gaven. Verder snap ik je probleem niet zo. Je blijft hameren op die "werkdagen". Werkt ze echt 5 dagen of parttime? Ik ben geen gastouder maar zou zelf in deze situatie wel graag duidelijkheid willen hebben. Ik zou als ik gastouder zou zijn ook niet continue afhankelijk willen zijn van ouders die maar blijven schuiven en maar komen wanneer het hen uitkomt. Ookal zou ze 5 dagen werken, het is aan haar of ze zo flexibel wil zijn of niet. Daarnaast gaf je in je vorige topic aan dat je je kindje een aantal weken niet hebt gebracht. Niet gebracht, geen inkomsten voor de gastouder en zo werkt dat gewoonweg niet. Daarnaast geef je aan dat je vriendin wil oppassen dan is err toch niks aan de hand? Zelf vind ik dat je te veel eisen hebt waar een gastouder echt niet in mee hoeft te gaan. Maarbovenal.......ik zou een andere gastouder of andere manier van opvang zoeken.
Nou nou doe es rustig! Ik heb eerder gezegd dat ik ze niet meer breng!!! Ik heb ook uitgelegd dat flexibele kinderopvang hier niet bestaat en er is geen geregistreerd gastouder die op mijn dagen kan werken. Ja dan moet ik met 2 gastouders in zee gaan! Ik heb ook gezegd dat een vriendin gaat oppassen. Hoe duidelijk moet ik zijn? Blijkbaar mag ik mijn hart niet luchten, ik zit er echt heel erg mee. Ik wil niemand kwetsen dus zo'n gesprek valt mij zwaar. Mijn go is nu op VAKANTIE (ook al vaak uitgelegd) dus ik kan NU NIET met haar praten.
Twinkle star: ik bracht naar haar zus omdat ik jiemand had. En ik moet gewoon werken. Ik zag dit dus als een mooie oplossing. ik heb een flex contract, ik bepaal mijn uren. Ik zal ook wel eens extra moeten werken. De go werkt op maandag, dinsdag en donderdag. Bij mijn vorige baan moest ik ook op vrijdag werken. Was geen probleem. Nu ik een andere baan heb wil ze de vrijdag weer vrij. Ik kan niet een week van te voren aankomen (op dagen dat zij werkt) of ik mijn dochter kan brengen want dan heeft ze vrij gepland??! Ze wil perse een maandrooster en daar mag ik niet vanaf wijken. Wil ik extra werken moet ik het 2 weken van te voren doorgeven. Dat kan niet altijd!! Er is wel iemand ziek op het werk hoeven ze mij niet te bellen want een dag van te voren, zelfs op werkdagen, mag mijn dochter niet komen (te laat!) Het gebeurt wel eens dat er door de week geen diensten vrij zijn. Dan heeft zij geen inkomsten. Daar kan ik weer niks asn doen!! Heb ik nou een verkeerd beeld van een go? Waarom kan ik niet aangeven: er is iemand ziek, kan ik mijn dochter op maandag brengen? Want dan heeft ze er niet op gerekend. Flauw hoor als gastouder op je WERKDAG terwijl ze van een ander gastkindje nooit weet of ze komt en die is altijd welkom.
Ja, je hebt denk ik een verkeerd beeld van een go. Een go hoeft niet continu in dienst te staan van haar vraagouders. Tuurlijk kan je een dag aanvragen, maar zij mag toch ook nee zeggen? En dat ze een rooster wil is toch ook normaal? Zij heeft ook een eigen leven en maakt daar plannen voor die niet kunnen met een gastkindje erbij. Met jouw werk is dit gewoon bijna onmogeljk volgens mij. Ja, heel vervelend, maar om daar nou je go de schuld van te geven? Fijn dat het nu is gelukt met je vriendin, hoop dat je snel een permanente oplossing vind!
Dat heb ik weer... serieus ik snapte de meeste reacties niet! Ik dacht al dat ik mijn hart niet mocht luchten ofzo.... buiten het feit dat zij zich op sommige punten ook niet professioneel gedraagd.
Ik ben het er absoluut mee eens dat zowel je eerste als je tweede go zich niet professioneel hebben gedragen! Het lijkt me ook gewoon heel erg ingewikkeld om iemand te vinden die net zo flexibel is als dat jij in je werk moet zijn. Hoe doen collega's dat, weet je dat? En kan je eventueel met je vriendin de plotselinge opvang regelen en voor vaste dagen een gastouder inschakelen?
De meeste collega's hebben oudere kinderen, er zijn ook een laar die hebben familie. Tsja die heb ik dus niet in de buurt.