kinderopvangtoeslag bij werkeloosheid van 1 van de ouders?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Sas26, 5 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    Hoi meiden,

mijn man is helaas zijn baan kwijt sinds vorige week, bedrijf waar hij werkte is failliet gegaan.. :( Onze dochter gaat 2 dagen in de week naar het kdv. Ik werk 3 dagen, mijn man werkte er 4.

Nu heeft mijn man dus geen werk, een uitkering en hij solliciteert zich gek. heeft ook sollicitatieplicht. Nu zit ik me erg zorgen te maken om de toeslag van de belastingdienst.... tot wanneer heb je daar recht op als je werkeloos bent maar wel solliciteert? weet iemand hoe dat gaat? Want als we die niet meer krijgen, moeten we de opvang opzeggen...maar als mijn man dan een baan vindt, dan moeten we weer 1,5 jaar op de wachtlijst...:( of zit dit anders? Wie kan me verder helpen, heb er echt buikpijn van... de telefoonlijn van de belastingdienst was vandaag topvol, dus maandag pas weer...

Ik snap het op zich wel dat het logisch is dat als mijn man thuis is, dat hij dan voor haar kan zorgen... maar hij moet solliciteren, op gesprek gaan, sommige banen gaan al na 3 weken in, en soms is er ook invalwerk voor 2 of 3 weken. dan hebben we wel opvang nodig.

Ik hoop dat iemand me kan helpen....

2. tulip

tulip Niet meer actief

dan heb ik niet veel goed nieuws voor je. Wanneer niet beide ouders werken heb je geen recht op kinderopvangtoeslag. Wel voor de rest van dit jaar, maar dat is natuurlijk niet meer zolang. Je hoeft maar 1 dag in een jaar gewerkt te hebben om voor het hele jaar toeslag terug te kunnen vragen.

Ik weet dat er voor alleenstaande ouders wel een regeling is m.b.t. solliciteren en een tegemoetkoming in de kinderopvangkosten, maar ik weet niet of dat geld in jullie situatie. Voor de rest van dit jaar zit je nog safe.

Sterkte, het moet niet makkelijk voor jullie zijn!

3. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Als niet beide ouders werken heb je geen recht op kinderopvangtoeslag. Alleen dit jaar nog en in januari heb je er dan geen recht meer op.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Invalwerk of tijdelijk werk is ook werk, dan blijven jullie dus gewoon recht houden op kinderopvangtoeslag. Hij zal volgend jaar heus ook wel werk vinden, dus dan is er niets aan de hand. Wel heel erg balen van het werk van je man...

5. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Maar dan moet hij dus wel 1 of 2 januari werken en op papier moet het ook stan. .. Anders geld het niet. Als dat zo is geldt de kinderopvangtoeslag weer voor het hele jaar..

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Oh is dat zo? Ik dacht dat je in dat jaar gewerkt moest hebben. Maar als het zo is, dan zou ik een folderwijkje nemen ofzo, ik neem aan dat dat ook goed is?

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Volgens mij als je man ww krijgt en aan de sollicitatieplicht voldoet, krijg je ook je kinderopvangtoeslag. Maar je moet wel dat jaar ook gaan werken, daar komt het gewoon op neer volgens mij.

8. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    oke, dus hoe t precies zit dat weten we nog niet, maar het komt er volgens mij op neer dat hij in 2011 wel minimaal 1 dag gewerkt moet hebben, dan heb je recht op de toeslag... of het ook geldt als hij aan de sollicitatieplicht voldoet dat heb ik nog niet kunnen lezen. Zou wel redelijk zijn....

Oke, maandag de belastingdienst weer bellen, en idd anders een krantenwijk voor een week of zo? Of invallen?

Thanks meiden!

9. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Je hebt er in iedergeval dit jaar nog recht op. En als je man verwacht dat hij in 2011 weer aan het werk gaat, dan ook. Ook al is dit maar voor 1 dag in dat hele jaar.

Ik heb dit nl zelf gehad in 2009, mijn dochter is toen in maart naar de kdv gegaan en heb zelf pas werk gevonden in oktober en heb voor die maanden gewoon toeslag gekregen.

10. mimi83

mimi83 Niet meer actief

tja ww en soll. plicht gelden dus niet (meer) als reden voor kinderopvangtoeslag..

Wat zijn de voorwaarden voor kinderopvangtoeslag?

U hebt 1 of meer kinderen en ontvangt hiervoor kinderbijslag of een pleegouderbijdrage. Krijgt u die niet? Dan moet u uw kind in belangrijke mate onderhouden.
    De kinderen moeten op uw woonadres ingeschreven staan.
    Uw kind gaat naar een geregistreerd kindercentrum of wordt opgevangen door een geregistreerde gastouder die is ingeschreven bij een geregistreerd gastouderbureau. Wilt u weten of uw kinderopvanginstelling is geregistreerd? Dit kunt u dit navragen bij de gemeente. U kunt ook op de website kijken van de gemeente waarin uw kinderopvang is gevestigd.
    Het kind waarvoor u kinderopvangtoeslag vraagt, zit nog niet op het voortgezet onderwijs.
    U of uw toeslagpartner betaalt de kosten voor kinderopvang.
    U hebt de Nederlandse nationaliteit of een verblijfsvergunning die recht geeft op toeslagen. Voor uw toeslagpartner geldt dit ook. Lees meer hierover bij Ik heb niet de Nederlandse nationaliteit.
    U werkt.
    Of u krijgt van UWV of de gemeente een bijdrage volgens de Wet Kinderopvang om 1 van de volgende redenen:
    -
    U hebt bijstand en werk
    - U hebt een uitkering als kunstenaar en volgt een traject gericht op arbeidsinschakeling (WWIK)
    - U bent jonger dan 18 jaar, hebt bijstand en studeert
    - U volgt een re-integratietraject en hebt geen uitkering of werkgever
    - U volgt verplicht een inburgeringscursus
    - U volgt een re-integratietraject via UWV of de gemeente
    - U bent student
    Wat verstaan wij onder werk?

Onder werk verstaan wij dat u:
    in dienst bent bij een werkgever
    meewerkt in de zaak van uw toeslagpartner
    winst uit onderneming hebt
    inkomsten uit andere werkzaamheden hebt, bijvoorbeeld als freelancer, alfahulp of artiest
    een re-integratietraject volgt via uw werkgever

11. mimi83

mimi83 Niet meer actief

en als hij niet werkt in jan. 2011 geld dit..
    In de loop van het jaar langdurig ziek of werkloos geworden

Krijgt u kinderopvangtoeslag, maar bent u in de loop van het jaar langdurig ziek of werkloos geworden? Of is uw toeslagpartner langdurig ziek of werkloos geworden? Dan kunt u de rest van het jaar nog kinderopvangtoeslag krijgen. Geef wel door dat uw inkomen is veranderd. Dan passen wij uw toeslag aan.
    Gaat u in het volgende jaar niet werken en krijgt u ook geen bijdrage van UWV of de gemeente? Zet uw kinderopvangtoeslag dan stop per 1 januari van het volgende jaar. Zie ook: Ik wil een wijziging doorgeven.

wij hebben er ook last van, mijn contract is niet verlengd, ik ga half dec. met zwangerschapsverlof via UWV,dus ik MAG niet eens werken 1 of 2 jan, maar ook wij krijgen volgend jaar geen kinderopvangtoeslag.. totdat ik weer werk.

12. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    maar valt het niet onder een re-integratietraject via uwv?
    Ik vind het zo lullig, als hij dus in januari werkeloos was geworden hadden we t hele jaar nog toeslag gehad, nu is t eind oktober gebeurd hebben we nog maar 2 maanden. Hoe moeten we in hemelsnaam dat geld zelf ophoesten met een ww van 70%? en de kinderopvang opzeggen.....tja als hij dan weer een baan heeft kun je weer eeuwen op de wachtlijst.... Grrrr!

13. mimi83

mimi83 Niet meer actief

dat is als hij ook daadwerkelijk een reintergratie traject doet, dus een opleiding krijgt van het uwv of stage loopt omdat dat de kansen op de arbeidsmarkt beter maaket in bepaalde branches..

Ik zou hem contact laten opnemen met zijn uwv werkchoach, die kan misschien iets vor julleidoen of er voor zorgen dat hij de erste week van jan. werk heeft.

14. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    oke, gaan we doen. Thanks meiden!

15. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Mijn ervaring is dat de werkcoach hier verder niks mee doet.

Dit haal ik net van de website van de belastingdienst, lijkt mij duidelijk.

Geen werk meer, nog wel kinderopvangtoeslag

Bent u in 2010 werkloos geworden? Blijft u gebruikmaken van opvang en ontvangt u daarvoor kinderopvangtoeslag? Dan hebt u het hele jaar nog recht op kinderopvangtoeslag. Dit geldt ook als u uw bedrijf hebt beëindigd of als u geen meewerkaftrek meer ontvangt.
    Let op!
    Als u werkloos wordt, hoeft u de kinderopvangtoeslag dus niet direct stop te zetten. Dit moet u pas doen per 1 januari 2011, als u werkloos blijft. U kunt de toeslag dan stopzetten met het nieuwe Aanvraag- en wijzigingsprogramma kinderopvangtoeslag voor 2011.
    Hebt u uw kinderopvangtoeslag per 1 januari 2011 stopgezet en gaat u in de loop van dat jaar weer werken? Dan kunt u kinderopvangtoeslag aanvragen voor heel 2011. U moet wel kunnen aantonen dat u in de periode dat u niet werkte in 2011, gebruikmaakte van geregistreerde kinderopvang.

16. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Afgaande op het laatste stukje, en wat ik beroepsmatig ook altijd begrepen heb, zou ik de kinderopvangtoeslag dus gewoon laten lopen voor 2011 als je man er vrij zeker van is dat hij weer een baan vindt in 2011. Immers, je kunt voor 2011 achteraf alsnog toeslag krijgen voor de periode dat je niet werkt, waarom dan niet gewoon laten lopen?

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vraag me dus af of dat mag, het door laten lopen, ervan uitgaand dat je werk krijgt in 2011, want volgens mij mag dat dus niet. Beetje krom, want als je uiteindelijk niet werkt in 2011 kan je het toch terugbetalen? Zelf voorschieten is voor bijna niemand te doen.

18. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    wat ik eruit opmaak is dat je het stop moet zetten.... en dan is t probleem idd dat we het niet kunnen betalen!
    en hij wil liever gisteren dan vandaag nog ene baan, maar goed hoe realistisch is t dat hij wt vindt in 2011?

19. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Ik lees het toch zo: je moet het stop zetten als je werkloos blijft. Maar als je verwacht redelijk snel in het nieuwe jaar weer een baan te vinden (wat dan ook), heb je er met terugwerkende kracht alsnog recht op. Waarom dan niet gewoon door laten lopen? Het risico is dan alleen dat je alles moet terugbetalen in het jaar daarop, maar binnen een jaar moet hij toch wel een baan kunnen vinden lijkt me, zelfs in deze tijd?

Maar ja, misschien werkt het inderdaad zo niet.

20. Koffieleut

Koffieleut Niet meer actief

Ik heb dit ook ongeveer gehad maar dan vorig jaar. Sinds eind 2009 zat ik zonder werk en de kids zijn gewoon naar de opvang gegaan. Ook begin 2010... In april heb ik toen weer werk gevonden en tot nu toe hebben we nog niks hoeven terug te betalen... Dus ik zou zeggen gewoon door laten lopen, de kinderopvang. Je man zal toch wel werk kunnen vinden in 2011??
    In ieder geval heel veel succes!

Deel Deze Pagina