Een vriendin is bezig met gastouder opleiding.. Wij willen straks missschien dat zij 1 dag in de week hier op komt passen.. Zij vertelden dat we 5,10 per kind terug kunnen krijgen via belasting zoals het bureau haar vertelde.. En zij kon dan b.v voor 2 kindjes aan huis tussen de 8 / 15 euro vragen per uur (dus voor twee kindjes samen) Maar stel ze vraagt 8 euro, zij zegt dat we 10 euro terug krijgen per uur dan hebben we toch 2 euro "winst" ? Lijkt me niet dat dat zo werkt toch?? Want belasting moet uiteindelijk ook een overzicht hebben.. Althans het kdv stuurt het wel altijd door geloof ik... Iemand die mij er wat meer over kan vertellen?
Je kan via toeslagen.nl (zoiets geloof ik) berekenen wat je terug krijgt. En nee inderdaad, je kan natuurlijk geen winst maken op de opvang. Je krijgt een bedrag terug naar ratio van jullie inkomen. En afhankelijk van het uurloon van de gastouder, dit moet je ook invullen bij je aanvraag.
Zie je wel dat dacht ik al En de evt. bemiddelingskosten neem je die ook mee in de berekening of zijn die gewoon voor je eigen??
Je hebt een maximaal bedrag wat vergoed kan worden. Dat maximum is 5,09 per uur. Onze GO vraagt 5,54 per uur, dus wij krijgen die 45 cent sowieso niet betaald. Afhankelijk van je inkomen krijg je meer of minder hiervan terug. En je moet inderdaad het uurloon van de GO opgeven. De bemiddelingskosten zitten bij ons in de 5,54. Bij veel bureau's rekenen ze dit apart. Hoe je dit dan moet doorgeven aan de belasting weet ik niet.
het uurloon van je gastouder moet je niet verwarren met het uurtarief dat het gastouder bureau berekend. Het draait om het uurtarief dat het gastouder bureau berekend, en de eventuele bemiddelingskosten die hier nog bovenop komen, of zoals hierboven door koon gezegd wordt soms zit het er al bij-in. kijk eens op www.thuis-in-opvang.nl voor een voorbeeld met bedragen die je kwijt bent, je kunt per inkomensgroep opzoeken. Dit is berekend over 5,29, de 0,20 cent waarover je geen vergoeding krijgt dus is hier bij-in berekend. evenals de bemiddelingskosten van DIT bureau. Het zal wellicht bij jullie gastouder bureau waar wat anders zijn, maar dan heb je een richtlijn.
8 euro per uur voor 2 kinderen is voor een gastouder niet duur hoor. Mijn tarief ligt op 4,35 per kind per uur en daar komen dan nog de kosten voor het GOB bij. De regels voor een gastouder aan huis zijn ook veranderd en een gastouder zou het minimumloon moeten krijgen (geloof dat het minstens 10 euro is) en heeft ook recht op doorbetaling bij ziekte en vakantie. Maar ik geloof dat lang niet alle bureau's dit ook daadwerkelijk naleven. En het bedrag wat je terug krijgt wordt inderdaad berekend aan de hand van het bedrag wat je per uur betaald en je inkomsten. Je kan dus nooit meer terug ontvangen dan dat je betaald.