KDV: dagen aaneen of met 'pauze' ertussen?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Vladivostok, 27 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vladivostok

Vladivostok Actief lid

10 mrt 2015
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ons dochtertje gaat nu een kleine maand twee dagen in de week naar het KDV en dat gaat op zich prima. De andere dagen is mijn man thuis en één dag passen opa en oma op. We hebben nu tussen die twee dagen een dag thuis zitten en ik vraag me af of dat het handigste is. Ze is bijzonder op haar ritme en regelmaat gesteld en de twee dagen na KDV-dagen zijn steeds wat moeilijk wat dat betreft. Slapen gaat wat lastiger bijvoorbeeld. Ik overweeg om na de zomervakantie de dagen aan één stuk te doen. Dat leek me erg vermoeiend en daarom heb ik daar eerder niet voor gekozen.
    Ik hoor graag wat de ervaringen van andere ouders hiermee zijn.

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik vond aan elkaar altijd logischer. Dochter drie dagen op rij naar de onthaalmoeder. Zo was het niet elke dag opnieuw wennen aan die 'vreemde' omgeving.

3. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Hier gaat ze maandag en vrijdag naar het Kdv. De dinsdag en donderdag werk ik weinig uren dus was Kdv niet haalbaar en daarom past oma deze uurtjes op.

Hier was het dus geen keuze maar was het afhankelijk van de werkdagen ( deze konden niet gewisseld worden).

Mijn ervaring is dat hoe groter ze worden hoe minder moeite ze hebben met de omschakeling.

In jouw geval echter waar je een keus hebt zou ik de dagen achter elkaar plannen. Dit bied meer rust voor de rest van de week lijkt me en dan hoeft ze minder om te schakelen omdat dan twee dagen Kdv achter elkaar hetzelfde ritme is.

4. Miss M

Miss M Fanatiek lid

19 mrt 2012
    2.389
    597
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Hier gaan ze ook 3 aaneengesloten dagen naar het kdv.
    Qua ritme lekker voor hun en voor mij.

De dag daarna is altijd even bijkomen, maar het maakt hier eigenlijk geen verschil of dat 1,2 of 3 dagen zijn.

5. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Ik heb juist voor de ma en do gekozen want creche dagen zijn meer vermoeiend.
    Dus ma kdv,di oma,wo thuis,do kdv eb vrij thuis zo is het goed verdeeld.

6. Vladivostok

Vladivostok Actief lid

10 mrt 2015
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het toch maar proberen na de zomervakantie met twee aaneengesloten dagen. Wij zitten gelukkig in de situatie dat we makkelijk kunnen schuiven

7. JackieSt

JackieSt Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.124
    0
    36
    Drenthe
    Wij hebben 2 aaneengesloten dagen, de donderdag en de vrijdag. Voor mijn dochter is dit heel prettig. Op donderdag moet ze altijd even wennen als ik haar breng maar de vrijdag gaat ze eigenlijk direct haar gang. Het is wel vermoeiend voor haar maar ze heeft het hele weekend om er weer van bij te komen.

8. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Hier bewust gekozen om de kdv dagen juist niet aaneengesloten te hebben.
    Met name omdat ze dan altijd bij kunnen komen van een druk kdv dagje. En als ze een keertje ziek zijn, dan hoef ik meestal maar voor één dag iets te regelen op het werk.
    En sinds onze oudste op school zit merk ik dat het belangrijk is om het zwaartepunt van de week niet op het eind te hebben. Dus hier kunnen regelen dat ze aan het begin van de week op de opvang zijn en later in de week lekker rustig bij oma.

9. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Hier ma oma di KDV wo thuis met mij do KDV en vr thuis met man. Werkt heel goed maar ik vind hem ook niet anders na een dag opvang ofzo. Dus dat zal schelen!

Deel Deze Pagina