Hallo allemaal, Wij hebben een dochter van 2,5. Wij maken qua oppas altijd gebruik van Opa's en Oma's maar beiden wonen best een eindje rijden bij ons vandaan. Nou heeft de voormalige kraamverzorgster van onze dochter een dochter van 16 jaar die altijd op meerdere buurtkinderen in onze straat heeft gepast. Ik heb haar gevraagd of zij nog interesse heeft in oppas adressen en ja dat heeft ze. Binnenkort hebben wij een verjaardag en mijn idee is om DL zelf op bed te leggen en daarna de oppas te laten komen. Ik moet jullie eerlijk bekennen dit best spannend te vinden want wat nou als DL wakker wordt en wij zijn er niet maar wel de oppas? Uiteraard laat ik buurmeisje en DL kort een paar keer kennis maken maar toch krijg ik dit niet helemaal uit mijn hoofd. Iemand ervaringen? Tips? Of ben ik gewoon te overbezorgd
Oh dat komt goed joh. Je laat ze kennismaken met elkaar. Dat is al heel mooi. Misschien is het wel een idee dat je de oppas laat komen om haar samen in bed te leggen. Dan weet ze al dat de oppas er is. En is het niet vreemd voor haar, mocht ze wakker worden, dat de oppas naar haar toe komt.
Pff ik heb een kleine angst dat ze huilend wakker wordt en dat de oppas dan komt en ze nog meer gaat huilen en daardoor denkt dat wij er niet zijn of niet meer terugkomen... Goeie tip ga ik regelen
Wij vragen ook de oppas te komen voor ze naar bed gaat, dan ziet ze even kort het gezicht. Met 2,5 kun je eea wel een beetje uitleggen. Mocht het toch een drama worden dan belt de oppas je wel (Dl slaapt gewoon door en is heel stil/braaf/terughoudend bij oppas).
En dan komen we ook gelijk weer naar huis. Dit is een ubersuffe vraag hoor maar is toch niet dat ze dan potentieel bangig van kan worden met de dag erop en naar bed gaan. Als in wat nou als papa en mama er dan weer niet zijn...Zie groot schaam emoticon
Ze is 2,5, dan kan je best uitleggen dat jullie haar naar bed brengen en later weggaan en als ze dan tussendoor wakker wordt, dat de oppas er dan is.
Went je dochter makkelijk aan vreemden? Ik vind het zelf belangrijk dat er een vertrouwensband is tussen de oppas en mijn kinderen. Ik zou daarom, zoals je van plan bent, inderdaad vooraf kennismaken en oefenen. Ik zou dan liever oefenen overdag (uurtje zonder jou) dan meteen 's nachts.
Komt goed, ik zou indd wel de oppas van te voren een paar x kennis laten maken of iets leuks samen gaan doen. Zodat je dochter een vertrouwd gevoel heeft bij haar. Voor de rest een leuke avond zelf hebben, komt helemaal goed
Idd. Je moet het haar wel zeggen. Ik zeg altijd dat mama en papa even een boodschap gaan doen of even weg zijn maar dat we snel terugkomen.
Wij vertellen inderdaad voor het naar bed brengen dat papa en mama even weg moeten en *naam oppas* dan komt. En dat als ze wakker worden vanavond, dat de oppas er dan weer is, maar dat papa en mama wel gewoon in hun eigen bedje slapen vannacht. Nog nooit problemen gehad!
Ik zou eerst de oppas laten komen, zodat ze zien wie er thuis is. Dan zelf naar bed brengen, of samen met de oppas. En dan pas weg gaan. Misschien de eerste keer dichtbij, of iets waar je makkelijk bij weg kunt.