ik had een vraagje, weten jullie misschien of kinderopvang voor een 2e kindje veel meer kost dan voor een eerste kindje ? Betaal je net zoveel als voor het eerste kind of wat minder? Hoor er namelijk wisselende geluiden over. De een zegt dat een tweede kindje ruim de helft goedkoper is en je meer terug krijgt van de belastingdienst terwijl weer iemand anders zegt dat twee kinderen op de opvang ontzettend duur is. Ik heb het hier over 2 kindjes die 2 dagen per week zouden gaan maar na een paar maanden zou het 2 dagen BSO zijn voor de oudste en 2 dagen kdv voor de jongste.
Het 2e kind kost net zoveel als het eerste. Het verschil zit in de toeslag die je evt. terugkrijgt, dit bedrag kan per kind verschillen. Op www.toeslagen.nl kun je een proefberekening maken om te zien hoe het voor jou uitpakt.
Je betaald veeeeeel minder voor een 2e en 3e kindje. Je krijgt meer toeslag terug. Gelukkig maar want anders zou het echt niet meer te doen zijn! Ter vergelijking : voor de tweeling betaal ik straks maar een derde van wat ik voor de oudste netto moet betalen.
Als het goed is staan de prijzen gewoon op de site van je kdv. Voer dit in op de site van de belastingdienst en voila je weet hoeveel het je netto kost. Staat het niet op hun site (?) Dan bel je ff
Dit is als het goed is de tabel: Kinderopvangtoeslag 2015: kinderopvangtoeslagtabel 2015 | Financieel: Belasting Let wel op dat het kind op het kdv als eerste kind telt en het kind op de bso als tweede!
Je bent wonderlijk veeeeel minder kwijt voor een tweede! De kosten an sich zijn hetzelfde, maar je krijgt veel meer toeslag van de overheid. Voor dochter betaalden we NETTO 440 per maand (2 dagen p/w opvang), dus daar was de toeslag dus al van af. Nu zoon binnenkort ook start op de creche, ook 2 dagen p/w, nemen onze NETTO maandlasten voor de creche maar met 120 euro toe, dus 560.
Even rekening houden dat voor de belastingdienst het kind met de meeste uren ( dus waarschijnlijk je jongste op het kdv) telt als eerste kind.