Oppasoma op afstand.....hoe?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Mamma van Finn, 11 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamma van Finn

Mamma van Finn Actief lid

23 feb 2010
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Per 1 juli verhuizen wij naar brabant. Mijn schoonmoeder (woont in Rotterdam) past nu 1 dag in de week op en mijn man wil graag dat ze dit blijft doen. Nu ziet mijn schoonmoeder het nog niet gebeuren dat mijn man met Finn heen en weer rijdt naar Rotterdam wanneer hij moet werken (is een klein uurtje in de auto). Wij willen eerst kijken hoe het gaat en mocht het inderdaad niet werken dan heb ik graag dat ze bij ons op komt passen en bijv de avond van te voren al komt logeren. Ook ziet mijn schoonmoeder dit niet zitten.... ze heeft een nogal negatieve instelling en ze neemt ook graag een slachtoffer rol aan (dit deed ze o.a. ook toen ze hoorde dat we gingen verhuizen). Mijn eigen moeder die 90 km verderop woont komt wel elke dinsdag naar den haag om op Finn te passen, maar ja....

Maar mijn vraag is:
    Hoe zouden jullie dit aanpakken?

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Eerlijk gezegd zou ik ermee stoppen. Want je komt hoogstwaarschijnlijk in de file als je `s morgens naar R`dam moet rijden. Finn moet heel vroeg zijn bed uit, straks hebben jullie een 2de kindje. Ik zou een gastouder of een plekje op het kdv zoeken.

3. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Ik vind ook niet dat je kan verwachten dat je schoonmoeder wekelijks zover gaat reizen (eventueel zelfs avond ervoor al) om op jullie kindje te passen. Vind het dan een behoorlijke belasting worden.

Ik denk dat jullie dan ook beter voor een kdv of gastouder kunnen kiezen.

4. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

ik vind niet dat je van je schoonmoeder mag verwachten dat ze elke week een avond bij jullie komt logeren om op jullie kindje te passen.
    Als jullie het perse willen dan zul je je kindje(S) daar heen moeten brengen, maar vraag me af hoe haalbaar dat is met straks een baby. Ik vind het voor de kleintjes ook nogal vermoeiend om elke week zo'n reis te moeten maken.

5. Sjantalle

Sjantalle Actief lid

17 feb 2010
    375
    0
    0
    leerkracht bo
    Lijkt mij ook verstandiger om in de eigen buurt opvang te regelen. Over een tijd gaat Finn en de 2e kleine naar school en dan moet je alsnog wisselen van opvang.

En steeds met een kleine een uur in de auto zitten en natuurlijk ook weer terug...tja, moet je willen.

6. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.747
    113
    zuid-holland zuid
    hier ook een oma op afstand.. Zij wilde graag dat we ons kindje de avond van tevoren al bij hun kwamen brengen. Ik vond 1x in de week bij oma logeren toch wel erg belastend.. en ik wil mijn kereltje zelf ook niet zo vaak missen! En dat oma savonds al komt en blijft slapen vind ik ook nogal ingrijpend in je priveleven :)
    We hebben afgesproken dat ze oppast bij "calamiteiten" dus niet een vaste dag in de week, maar bij ziekte ofzo.
    Alleen jammer dat ze nu net op vakantie is nu mijn zoontje ziek is, maar goed :(

7. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik zou dit echt niet doen. Aan de ene kant is het echt te belastend om zelf heen en weer naar Rotterdam te rijden, terwijl je man moet werken en je hiervoor je kind vroeg uit bed moet trommelen en lang in de auto moet laten zitten. Aan de andere kant geef ik je schoonmoeder groot gelijk dat zij het niet ziet zitten om zelf iedere week op en neer te rijden. Doe het dan zoals cowgirl, en laat haar alleen oppassen wanneer jullie zoontje ziek is of wanneer jullie samen wat leuks gaan ondernemen.

8. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik sluit me aan bij de rest en zou een alternatief zoeken in de buurt.

En ik vind dat je niet van iemand mag verwachten dat ze zo'n eind gaat reizen om op te passen. Dat je moeder dat doet is een fijne bonus en lief van haar maar het is háár keuze... Bovendien zijn jullie degenen die verhuizen.

9. tulip

tulip Niet meer actief

Ik zou het iig goed met je man bespreken, want anders zorgt het straks voor problemen tussen jullie.

Daarbij denk ik idd dat oppas op afstand niet zo verstandig is als je schoonmoeder er ook niet echt voor open staat. Misschien is ze nog gewoon teleurgesteld over het feit dat jullie gaan verhuizen en krabbelt ze straks terug.

10. adi

adi Niet meer actief

Hier ook een oma die 2 dagen per week 40km naar ons rijdt om op te passen. Maar dat is anders dan een uurtje rijden, en ze staat nooit in de file.

Ik zou het goed bespreken. Als oma elke keer in de file terechtkomt, kom jij ook elke keer te laat op je werk. Is ook niet handig lijkt me.

11. Mamma van Finn

Mamma van Finn Actief lid

23 feb 2010
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is het...wij verwachten helemaal niet dat ze oppast en ik zeker niet. Mijn man zou het alleen fijn vinden dat ze Finn 1x in de week blijft zien. Ik laat net zo lief mijn moeder twee dagen in de week oppassen en ga dan een keer extra in het weekend richting rotterdam. Ik vroeg me gewoon af of meer mensen er ervaring mee hebben en hoe ze het hebben opgelost. Er wordt dus niets verwacht van mijn schoonmoeder, in tegendeel zelfs.

12. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Ik denk dat je op den duur gillend gek wordt als jullie elke week lange afstanden gaan afleggen, zodat beide oma's hun kleinzoon per se 1x per week kunnen zien.

Het gaat dus eigenlijk niet zo zeer om het opvangen van jullie zoon, maar om het zien.

13. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Misschien dat ze het dan prettig vind om om de week jullie kleine te zien. En dan misschien ook nog om en om bij jullie en bij haar, dan zou je man een keer in de vier weken de kleine kunnen brengen en dan hoeft je schoonmoeder ook maar een keer in de vier weken zo lang te reizen. En dan de andere weken met jou moeder regelen dat ze een extra dag oppast?

14. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ah OK sorry, dat had ik niet zo begrepen uit je eerste bericht.

Tja, dan zou ik toch nog steeds niet structureel voor je schoonmoeder als oppas kiezen maar inderdaad in de weekenden heen en weer rijden...

15. misa

misa Niet meer actief

Ik zou het ook stoppen, of zo nu en dan een keertje als je moeder (of andere oppas) niet kan of als jullie extra oppas nodig hebben.

Succes!

16. tulip

tulip Niet meer actief

ts, ben je er al uit, hoe je het gaat aanpakken??

17. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Mijn ouders wonen 200 kilometer verderop. Zij komen om de week op zondagavond om op maandag de hele dag op te passen. Ze gaan dan maandagavond na het eten weer terug.
    Omdat het om de week is, en niet iedere week, is dit voor hen goed te doen. Ze zien onze zoon toch iedere 2 weken en kunnen zo een goede band met hem opbouwen. Het komen logeren is onwijs gezellig, ik geniet als ik mijn ouders zie genieten en onze zoon kan het prima vinden met opa en oma.
    Dus misschien is om de week een idee, in plaats van iedere week?

18. Foxter

Foxter Niet meer actief

Vrienden van ons rijden elke woensdag naar Delft (vanuit zeeland) om op te passen op hun kleinkind, zij vinden dat goed te doen. Ik zou kijken hoe het gaat, het in ieder geval eerst proberen.

19. marilouise

marilouise Niet meer actief

ik zie het hier bij familie die passen op de 2 kindjes van dochter,
    dochter brengt ze op de ene dag is 45 km heen dan gaat ze 45 km terug en werken oma moet vaak die dag nog werken dus moet 1 van de ooms en tantes oppassen bij oma thuis, vervolgens volgende dag oppassen doet oma en dan worden ze weer opgehaald is weer 45 km heen en 45 km terug
    merk aan opa en oma dat ze hte leuk vinden maar het is enorm belastend en opa heeft het vaak gehad hoor,

ik zou er zeker goed over nadenken is echt wel ingrijpend

Deel Deze Pagina