Oppasoma wil geen rapley doen...

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Cammy, 7 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Mijn zoon kreeg pas toen hij 13maanden was voor het eerst brood van opa en oma. Eerder durfden ze het niet te geven. Hij was daar zowiezo 1dag in de week en soms nog wat vaker. Tja als zij het niet willen en zich er niet prettig bij voelen, dan ga ik ze niet dwingen! Als onze zoon bij oma was en het was lunchtijd dan kreeg hij gewoon een lekker bordje pap :) hij vond het allemaal wel best en heeft niks gemist.

Wij zijn thuis met hem begonnen toen hij 7maanden was. Onze dochter kreeg bij opa en oma wel iets eerder brood (met 9maamden ofsow) maar ook bij haar waren ze dus iets terughoudener :)

2. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    hier ook hoor. mijn moeder stopt het weliswaar niet in haar wang, maar prikt het in hapklare stukjes aan een vorkje. vind ik niet erg. avond eten heeft ze wel heel lang gepureerd, totdat ze zich daarin echt verslikte, nu krijgt ze gewoon een stuk broccoli, en een lepel met aardappel en jus erop. das dubbel leren:)

3. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik zou ook verwachten dat ze het op jou manier doet.
    Gelukkig doet mijn moeder eigenlijk alles wat ik zeg op mijn manier gelukkig.

4. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Het risico wat je hebt als je zoiets eist van de oppas dat ze angstig gaan reageren op het kokhalsen waardoor je kindje de link kan gaan leggen dat kokhalsen eng is. En probeer dat er maar weer eens uit te krijgen.
    Lekker zo laten dus.
    Mijn zoontje kreeg ook voor de helft rapley en voor de andere helft wel eens makkelijk vanaf een lepeltje.
    Nou het is een prima eter geworden die nergens problemen van maakt.

5. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Mijn ervaring is dat het wel losloopt. Ik heb er niet moeilijk over gedaan. We zijn begonnen met rapley en oma haalde alles door de rasp. Daar was ze heel stellig in. Ook de "Ohh, hij heeft een heel stuk in de mond!?!?!" vlogen door de lucht. Daar reageerden we maar niet teveel op.
    Voordeel is dat we elke week 1 keer samen eten en ze toen zag ze op den duur dat het heel goed gaat. En dat het erg leuk is om hem zelf te laten eten.
    Nu durft ze beter en is ze het zelf ook gaan doen. Sterker, ze is er zelfs trots op en vertelt er enthousiast over aan familie.

Ik denk dat als je er teveel een ding van maakt, het zorgt voor spanningen. Wat wel belangrijk is dat als jullie er zelf bij zijn het volgens jullie manier mag gaan. Dan horen oma en opa daar respect voor te hebben.

6. Anjou

Anjou Niet meer actief

hier ook beide door elkaar gebruikt en was juist handig. Eten van lepel vond hij ook wel fijn (en wij ook wel bij nasi ed:D). Zelfstandig met een lepeltje eten pakte hij door de combinatie ook snel op.

Ik zou het fijn vinden als mijn oppas-oma's het probeerden maar als ze zich er niet prettig bij voelen niet doen. Je kindje heeft er ook niks aan om met gestreste oma's aan tafel te zitten die continu bang zijn dat er wat 'fout' gaat

7. misa

misa Niet meer actief

Misschien is het een goede tussenweg om het vooral op de dagen thuis doen en oefenen zodat het bij oma al wat beter gaat?
    Maar helemaal vermijden kan oma toch niet? Maar helemaal verplichten met zoiets is wel weer erg lastig..
    Hier heb ik beide gedaan, ook omdat het naast flesvoeding gewoon wat sneller moest om de hoeveelheid vaste voeding op te hogen. Ging prima! Lekker kauwen op een stronkje of een stukkie en vervolgens wat hapjes van de lepe tussendoor. :)

Succes met het dilemma!

8. Dennise

Dennise Lid

10 apr 2006
    79
    0
    0
    Amersfoort
    Ik ben gastouder en toen het allereerste kindje ging eten kreeg het ook Rapley.
    Doodeng vond ik het.
    Ouders hebben gevraagd of ik het wilde en als ik het niet wilde was dat ook geen probleem.
    Uiteindelijk vind ik het nog steeds bij kindjes die gaan eten eng als ze gaan kokhalzen.
    Maar het hoort erbij, ze moeten dit reflex onder de knie krijgen.
    Je kan iemand niet dwingen om dit op de rapley manier te doen, net zo goed als we ouders van kindjes niet kunnen dwingen om het niet te doen.

Het is maar voor een korte periode en kindjes leren allemaal echt wel om straks een broodje te kauwen.

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.792
    113
    Kinderen hebben juist nog een heel goed kokhals reflex

10. Cream86

Cream86 Bekend lid

12 feb 2014
    864
    0
    0
    Grunn
    Meisje hier gaat al kokhalzen van de fles ;)

Morgen heb ik koppelingsgesprek met de gastouder en wij willen onze dame ook graag via Rapley voeden, maar ik weet niet hoe zij daar tegenover staat. Ze heeft zelf geen kinderen, dus ik weet helemaal niet of ze er ervaring mee heeft. Maar ach, als ze het niet wil, dan doen we het hier in een blender en krijgt ze puree met grove stukjes mee, maar geen hele grote stukken. Zo lang de gastouder maar niet besluit om potjes te gaan geven ;)

11. Brightness2013

Brightness2013 Niet meer actief

Wat een rare vergelijking.

12. Ontbijtkoekje

Ontbijtkoekje Actief lid

5 aug 2013
    133
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou ook verlangen om het wel te doen eigenlijk.

Stukjes in de wang stoppen is pas echt gevaarlijk omdat het meelballen kunnen worden dan.

13. annet1985

annet1985 Fanatiek lid

14 okt 2011
    4.136
    0
    36
    friesland
    Tja dat is het risico van niet zelf thuis zijn. Je kunt moeilijk verwachten dat ze het tegen hun zin indoen. Mijn ouders durfden het ook echt niet hoor

14. Je kan ze niet dwingen... Als je er echt op staat dat zou je toch een andere oppas moeten zoeken. :(

Maarrr.... ;)

Hier doen wij ook de ene dag rapley en de andere dag brood van een vorkje happen. En soms zelfs een combinatie van beiden. Zoontje heeft nog nooit laten merken dat hij hiervan in de war raakt. Hij vindt het allemaal prima :)

Dus 4 dagen lijkt me ook prima voldoende. En na een poosje is de kokhals-reflex over en kan oma het ook weer eens proberen ;)

15. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Laat opa en oma zien hoe jij het doet…..misschien vinden ze het dan minder eng. Of vraag ze na een paar weken weer rapley eten de geven, dan is jouw kindje er waarschijnlijk beter in…. Opa en oma koesteren het kindje ook. Het is niet kwaad bedoeld.

Deel Deze Pagina