Als jullie kleintje naar de opvang gaat of naar een gastouder, dan ken je die persoon toch ook niet jaren en door en door? Jayden gaat naar de buurvrouw, die kennen we nu 2 jaar *vanaf het moment dat we er wonen* Hun hebben hun zoontje van 8 verloren en ze wilde dolgraag op Jayden passen voor 2 dagen in de week. Niemand kan je door en door kennen, vaak gebeuren er dingen waarbij je zit van 'dat had ik nou nooit achter hem/haar gezocht' De andere 2 dagen gaat Jayden naar een gastouder, die ken ik niet jaren maar een paar maanden maar heb er wel een goed gevoel bij.
Hmm..en als je weinig andere keus hebt? Ik heb onlangs - o gruwel- via marktplaats een dame aangetrokken om af en toe eens op te passen. Ik heb haar uitvoerig gecheckt, legitimatie etc en gevraagd naar haar papieren. Ze is nl al werkzaam bij een KDV en die hebben mij haar stata van dienst kunnen bevestigen, haar diploma's ( incl EHBO) kloppen allemaal en ik heb haar adres, telefoonnummer etc. We hebben uitgebreid kennis gemaakt, ook met mijn meisje erbij en dat ging prima. Vertel mij maar eens waarom dat iets engs zou zijn, aangezien de meeste gevallen van misbruik JUIST bekenden en familie betreft...
Wij zijn met zn 5e en idd liever geen oppas. Alleen als oma hier logeert kan het zo zijn dat wij een avondje weg gaan met zn 2e...of even snel met zn 2e boodschappen doen. Maar een vreemde? NEVER!
Nee, hier wordt alleen door oma's opgepast (vaak met opa's erbij). Dit omdat ik het op een of andere manier nooit zou durven om mijn kinderen bij iemand anders achter te laten. Naast het vertrouwen-kwestie, ken ik niet zoveel mensen die het zouden kunnen redden met een drieling-dreumes (dit klinkt wel erg ) en die het ritme van mijn kinderen goed zouden kunnen volgen/ volhouden. Ik vertrouw bijv. mijn zusje blindelings, maar zou haar nooit langer dan een uur met mijn kindjes kunnen achterlaten, ze zou zich echt geen raad weten, terwijl ze wel oppast op ons neefje. Aan KDV durf ik ze wel toe te vertrouwen. Ik heb een goed gevoel bij die meiden, en mijn kindjes kennen ze ook heel goed, dit is voor mij ook een randvoorwaarde.
Door omstandigheden kan mijn sm niet alleen op ons zoontje passen. Toen hij een paar weken oud was, stelde mijn man voor om de buurvrouw van mijn schoonouders te vragen of ze wilde helpen bij het oppassen. Dat zal best een hele aardige vrouw zijn, maar ik ken haar niet. Zelfs in die situatie wil ik niet dat er vreemde op mijn kind past. Laat staan dat ik mijn kind zou achterlaten bij een vreemde als er verder geen familie bij is. Echt niet hoor! Nu hebben wij wel het geluk dat er genoeg bekenden zijn die op willen passen: mijn schoonouders, zwager en schoonzus, mijn ouders hebben allemaal wel eens opgepast. En ik heb ook nog een goede vriendin aan wie ik hem zo tie zou durven vertrouwen. En de gastmoeder is in geval van nood ook flexibel. Wij kunnen dus kiezen uit zoveel vertrouwde mensen, dat ik mijn kind aan nooit een vreemde zou meegeven.
Nooit!!! Ik wil zelfs de ouders ontmoet hebben van de kinderen waar mijn zoontje gaat spelen. Ik blijf liever thuis dan hem ergens te brengen waar ik niet zeker van ben. Heb gelukkig een lieve vaste oppas, en kan zij niet, en is er in de familie of vriendenkring niemand die kan, dan blijf ik lekker thuis!
Nee, ik zou het ook niet doen. Nu zijn hier een paar meiden op het forum die ik echt wel vertrouw, maar mijn zoontje zou zich niet op zn gemak voelen. En dat vind ik sneu.
Ok, maar dit is toch niet hetzelfde als waarom het ging? Het ging hier om je kind ergens te brengen die je nog nooit hebt gezien. Jullie hebben alles voorbereid en dat ging in dit geval niet... Maar goed, ik ga ook niet uit van het slechtste bij een vreemde, meer dat mijn meid het niet leuk vind als ze bij iemand is die ze nog helemaal nooit heeft gezien...
Overigens kun je hier "gescreende" oppas krijgen via de gezinsbond voor bijna niets, maar ik moet er niet aan denken om een meisje van een jaar of 16 hier alleen te laten met 2 kinderen 16+ katten en de hond. Ik heb ze 1 keer 10 minuten achtergelaten bij de poetsvrouw, maar die komt hier al een hele tijd over de vloer en ik moest mijn man snel even oppikken uit het ziekenhuis.
Ik zou het niet doen. Mensen die ik niet ken, vertrouw ik zelf al niet. Waarom zou ik ze dan wel m'n kind toevertrouwen. En zeker weten al helemaal niet in een 1 op 1 situatie. Veel te link.
Isa laat ik alleen bij mijn buurvrouw en bij mijn moeder achter.. Sara laat ik alleen bij mijn ouders achter, omdat ze nu nog klein is.. maar voor de rest bij niemand..
Nee dat zou ik zelf niet doen, maar dat komt omdat ik al moeite heb om mijn zoon weg te brengen naar mijn eigen familie. Dus ik ben sowieso een angsthaas.
Geen denken aan!! Soms vind ik het zelfs moeilijk om de oudste naar mijn familie (ouders en zus) te brengen. Heb mijn kinderen liever bij me.