Hoi allemaal, Volgend jaar (mja, je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen he met regelen) gaat onze dochter naar de basisschool, langzamerhand ben ik aan het nadenken hoe we de opvang voor, tussen en na school moeten gaan regelen. Hoe hebben jullie dit geregeld en hoe bevalt het? Hoeveel dagen werken jullie??? Mijn man begint om 08.00 uur met werken en ik om half 9, nu is het zo dat ik vaak wat verder weg zit voor mijn werk en dus regelmatig om 7 uur al in de auto zit. Mijn man werkt tot 18.00 uur en ik tot 17.30 uur. Wij werken allebei 4 dagen (beiden op een andere dag vrij). Tussen de middag hebben de kinderen een uur 'lunchpauze', op de dagen dat wij vrij zijn betekent dit dat ze max een half uurtje thuis is, in dit half uurtje moet ze dus eten en evt. nog even wat spelen. Nu dachten wij het om als volgt te doen; Ma; VSO / TSO / BSO (wij werken allebei de hele dag) Di; TSO (voor en na school gaat ze naar mijn moeder) Wo; Geen opvang (mijn man is vrij en 's middags geen school) Do; VSO / TSO / BSO (wij werken allebei de hele dag) Vr; TSO (voor en na school is ze thuis) Is dit reeël, of teveel??? Ik twijfel namelijk best wel aan de TSO, maarja, het gehaast tussen de middag kan ze misschien beter missen en in plaats hiervan lekker spelen voordat school begint??? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en meningen. Alvast bedankt!
Gaat je dochter ook op de vrijdagmiddag naar school? Bij ons is gr 1 tm 4 namelijk de vrijdagmiddag vrij. Dan zou je namelijk op de vrijdag geen TSO nodig hebben. Bij mijn oudste zoon maken we 2x gebruik van de TSO, namelijk op maandag en dinsdag. Tegenwoordig is het zo'n beetje overblijven met de hele klas, want er gaan maar iets van 6 kindjes naar huis. Hij vindt het dus prima. Maar op donderdag eet hij gewoon thuis zn broodje en dit vindt hij ook erg prettig, even weg van de school. Wonen jullie zo ver van school dat er maar een half uurtje overblijft? Om een lang verhaal kort te maken, 4x overblijven zou ik wel wat veel vinden, zeker voor die hele kleintjes. Maar wellicht is het gewoon een kwestie van uitproberen en als het niet anders kan dan is het niet anders.
Mijn dochter vindt het fijn om tussen de middag thuis te eten. Even geen 'sociaal geaccepteerd gedrag' te hoeven vertonen, maar even lekker jezelf zijn. Daarna gaat ze weer opgeladen naar school. Bij ons gaan veel kinderen juist wel naar huis voor de lunch, dus dochter baalt op haar BSO dagen (2) dat ze dan niet thuis eet. Dan wil ze ook naar huis net als de rest. School denkt er nu over om over te stappen op een continurooster, waardoor dus iedereen op school eet. Ik denk dat dat wel goed is, dan is het voor iedereen gelijk. Bij ons houdt BSO in dat er ook opvang tussen de middag is. Dus hier geen TSO nodig. Als ik je schema zie dan kan er alleen nog de TSO op vrijdag er vanaf. Persoonlijk zou ik starten zonder die TSO en even aankijken hoe het gaat. Daarna kan jij, en natuurlijk ook je dochter, beoordelen wat handig is om te doen.
Ik ben op zoek gegaan naar een brede school met een continue rooster en opvang in hetzelfde gebouw. Continue rooster houdt in dat alle kinderen op school eten, niemand gaat dus naar huis tussen de middag. Voordeel vind ik dat het niet anders is om op school te eten en de schooldag is eerder afgelopen (14:30). Op de dagen dat ik dan thuis ben, heb ik meer tijd met haar. Tevens vind ik de opvang onder hetzelfde dak ook fijn. Onze zoon gaat tzt ook daar naar de kinderopvang dus dan komen ze elkaar ook tegen. Daarnaast zit ook de muziekschool en vele sportclubs in deze organisatie, dus ze kan ook naar muziekles of sport tijdens BSO. Ik vind BSO echt niet ideaal, maar op deze manier word ik er wel blij van. En je kan mij niet wijs maken dat er niet zo'n school in jullie stad zit Ik moet wel iets verder fietsen/met de auto, maar vind het gewoon een veel beter alternatief. Er zit hier om de hoek een school en nu word het een kwartiertje fietsen denk ik. (kleine 10 minuutjes met auto)
Oh hier wordt het dan ma-di-wo vso en bso en de andere dagen ben ik vrij. Wellicht ga ik wo ochtend en vrij ochtend werken, zodat ik woensdagmiddag vrij ben, dan zijn er 4 dagen vso. Ook niet ideaal, moet ik nog over nadenken...
Mijn advies is om geen TSO af te nemen als het niet nodig is. Het is voor de kids heerlijk om even uit de schoolsituatie te zijn, al is het maar een half uurtje.
Bedankt voor alle reacties, ik denk dat we idd starten met zo min mogelijk TSO Dit is helaas niet mogelijk aangezien mijn man en ik beiden werken op maandag en donderdag en wij haar dus echt niet op kunnen halen om thuis te lunchen. Disndag en vrijdag zou dit dus wel mogelijk zijn...
Onze kinderen gaan niet naar de VSO en de NSO maar wel 2 dagen in de week naar de TSO. De dagen dat ze normaal naar de TSO gaan gaan ze in de vakanties wel naar de BSO omdat we dan beiden werken. Mijn man brengt de kinderen naar school en ik haal ze op en ene andere dag is oma bij ons thuis. Mijn advies is ook om ze, indien het niet nodig is niet naar de TSO te laten gaan. Nog niet eens omdat ze dan lekker thuis zijn ipv op school want ik dnek dat ze hier heel snel aan wennen en als ze niet beter weten.......er zijn ook een hoop scholen met een continue rooster dus tsja......Maar wat ik wel belangrijk vind is dat als ze alle dagen naar de TSO gaan, ze nooit een vriendinnetje of vriendje mee naar huis kunnen nemen (terwijl anderen dat wel kunnen doen) om te eten of andersom en dat vind ik wel erg belangrijk.
Mijn dochter heeft totaal geen moeite om over te blijven tussen de middag. Wij wonen te ver van school vandaan om haar te halen, dus zij blijft 3 keer in de week over. Ik heb het een paar keer geprobeerd om haar toch tussen de middag op te halen op mijn vrije dagen, maar het is zo'n gehaast dat het voor haar helemaal niet fijn is! Als jij aangeeft dat ze maar een half uur de tijd heeft om te eten en te spelen voor ze weer naar school moet, dan lijkt het me een enorm gehaast. Het gevoel van "lekker even thuis zijn" is er dan totaal niet.. De verhalen van "maar dan kan ze nooit een vriendje of vriendinnetje meenemen om te spelen", nee dat kan dan idd niet tussen de middag, maar dat kan toch gewoon na school? Tussen de middag een kind meenemen om te spelen heeft in jouw situatie niet eens zin. Tegen de tijd dat ze hun brood op hebben moeten ze al weer naar school, dus van lekker even samen spelen is dan ook geen sprake.
Dit hoeft natuurlijk niet voor alle kinderen te gelden. Een half uur thuis zijn is een enorm gehaast en heeft denk ik niet echt toegevoegde waarde..
Ik heb vroeger alle dagen overgebleven, omdat wij ver weg woonden (boerderij). Mijn moeder was wel alle dagen thuis, maar met 3 kinderen met wisselende roosters was dat geen doen. Ik vond dat echt geen probleem hoor. Ik heb ook op een school met continue rooster gewerkt (en ook zonder) en heb nooit het gevoel gehad dat ze een half uurtje thuis zijn gemist hebben. Ik zou juist eerder de BSO proberen te vermijden.
alle opvang die je niet per se nodig hebt zou ik ook niet afnemen. ik werk op een tso/bso en het zijn echt heel lange dagen, zeker voor de kleintjes uit groep 1,2,3. ik zou eerder TSO dan BSO weglaten. de pauze is echt een moment dat ze er even uit kunnen zijn, dat hebben ze echt nodig. op een TSO kunnen ze wel spelen maar wij zijn geen thuis. een BSO is meer uren en maken ze vaak vriendjes. ik zie dat een BSO beter verdragen wordt dan een TSO.
Onze meiden zijn even oud Ik werk 3 dagen, waarvan 1 dag valt op de dag dat ze bij dr vader is. Dus alleen voor die andere 2 dagen heb ik TSO en BSO nodig. Ik werk tot nu toe ma/wo/vr maar ga bewust mn dagen aanpassen zodat ik straks op donderdag werk en op vrijdag thuis ben, want dan is ze smiddags vrij.