hoe weet je of je zwangerschapssuiker hebt?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door noena, 25 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. noena

noena Fanatiek lid

4 nov 2007
    1.114
    0
    0
    misschien een domme vraag maar,

hoe weet je of je zwangerschapssuiker hebt?.. de vk bij mij, die weegt niet en mete je buik niet .. enzo kan ze toch niet zulke dingen controleren?

dus hoe kan ik er zelf achterkomen

liefs noena :oops:

2. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Wegen en meten doen ze hier ook niet altijd.
    Bij onze praktijk is t standaard om op 38 weken je urine te laten controleren.

3. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

zwangerschapssuiker merk je als je erg veel dorst hebt ineens en in gewicht veel aankomt. je kunt het controleren door een dagcurve te prikken (3 prikjes in je vinger verdeeld over de dag) daarmee kunnen ze gelijk zien of het goed zit of niet, meestal wordt het pas gecontroleerd als daar aanleiding toe is, dus klachten of extra risico door ziekte en/of overgewicht.

dat je niet gewogen wordt maakt niet uit, als je ineens veel aankomt merk je dat echt wel ;)

4. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Mymiracle: dat zijn idd wel symptomen van zwangerschapssuiker. Maar het zegt helemaal niets.

Ook ik had deze symptomen, kwam erg veel aan, heeeel veel dorst! En ze hebben mij getest door een dagcurve en er blijkt niets aan de hand te zijn.
    Alles lijkt super.

Je komt er alleen maar achter om je te laten prikken! Vraag het aan je verloskundige.

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Niet!

Als je geen overgewicht hebt, het niet in je familie voorkomt en je geen extreme dorst hebt of ineens veel aankomt is er ook geen aanleiding om het te onderzoeken.

6. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Heb je dan klachten? Of denk je bij jezelf niet aan diabetes?

7. vonnie73

vonnie73 Fanatiek lid

22 aug 2008
    1.898
    0
    36
    in un schwon huiske
    Je kunt via de huisarts bij de assistente (diabetesdeskundige) vragen of je een dagcurve mag bijhouden. Dit betekend dat je jezelf een paar maal prikt op een dag en de waardes opschrijft. De assistente legt het dan verder uit wel uit. Ook kun je het navragen aan het VK.

8. zogelukkig

Ja, maar dan moet daar toch wel aanleiding voor zijn.

9. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik moet ( vanwege verhoogd risico erop wegens overgewicht) in de 24-28e week 2 keer bij het ziekehuislab. bloed laten prikken.. ( nuchter en 2 uur na lunch)

Maar als je twijfelt over je eigen bloedsuikers, zou je volgens mij ook via de VK of je huisarts een prikformulier kunnen vragen en het zelf regelen

Ik denk dat als je het bij de VK aankaart ze het niet een raar idee vind dat je je bloed even wilt laten checken..

( Het is me inmiddels wel opgevallen dat de protocollen omtrend het prikken voor controle op zw.suiker niet uniform is..)

10. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    ik was ook veel aangekomen in mijn zwangerschap wel 5 kilo in een maand. ze hebben me geprikt, maar niks gevonden. dus het zegt niets..

als je het wilt weten, kan je het aan je vk vragen voor een testje

11. zogelukkig

Ja maar als er geen aanleiding is, waarom wil je het dan perse weten?
    Ik neem toch aan dat de vk of ha het echt wel onderzoekt mocht daar aanleiding toe zijn!
    TS heeft het niet over kenmerken van zw.suiker, toch?

12. Ik merkte er zelf weinig van..
    Maar vanwege mijn overgewicht werd ik wel vaker geprikt.. En toen bleek dat mijn waardes te hoog waren..
    en mijn bloeddruk liep aan het eind op.. waarbij ze nog een urinetest deden.. daar merkte ze het aan!
    Kwam uiteindelijk ook in zh terecht..

13. Wenniee

Wenniee Lid

27 mrt 2009
    8
    0
    0
    - Drogen mond
    - Veel plassen
    - Eerst erg afgevallen in me zwangerschap, binnen een maand kwam ik zo een 3 kilo aan

dat is wat ik bij het begin had, toen hebben ze een Zwangerschaps suiker testen gedaan ..
    heb nu beginnende Zwangerschaps suiker, er weinig last van moest wel na een diatiste alleen daar bleek niets mis met me voeding / drinken te zijn :S
    vervolg de kleine de groei loop 2 weekje's voor en het wordt een Ziekenhuis bevalling

14. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    bij mij was mijn suiker bij het bloedprikken 7.4
    Ik heb afgelopen woensdag een test moeten doen, en toen was 6.9, maar niet veel te hoog.
    Dus de verloskundige doet mij iedere keer even prikken.
    Kan je dus gewoon even vragen aan je verloskundige of ze het even na wil kijken.

Deel Deze Pagina