Hoi, Mijn dochtertje van 4 maanden is gistreen voor de eerste keer naar het kdv gegaan. Thuis slaapt ze altijd in totaal 5 uur overdag, verdeeld over 3 slaapjes. Maar daar heeft ze in totaal maar 1,5 geslapen, echte hazeslaapjes. Thuis loopt het allemaal prima en natuurlijk begrijp ik dat het daar heel anders is: andere geluiden, andere geuren, etc. Ze is erg prikkelgevoelig en als ze moe is gaat ze huilen en ze blijft huilen als ze over haar slaapje heen gaat. Thuis kan ik dit natuurlijk beter in de gaten houden en huilt ze bijna niet. Gisteren toen ze thuiskwam lekker gebadderd en daarna heerlijk zonder problemen de klok rond geslapen. Vandaag ook geen problemen, ik merk geen verschil t.o.v. andere dagen. Denken jullie dat dit wel gaat beteren daar? Ben benieuwd naar jullie ervaringen! Groetjes
Mijn zoontje gaat nu een aantal weken naar het kdv en slaapt daar ook veel minder. Thuis sochtends en smiddags met gemak 2 uur, soms langer zelfs, op het kdv steeds maar een klein uurtje, soms half uurtje. Met het gevolg dat hij thuis oververmoeid is, dus al vroeg een fles krijgt en naar bed gaat. Ik werk op hetzelfde kdv en ga regelmatig even kijken, maar hij slaapt daar gewoon kort en is sneller wakker van geluiden dan thuis. Ik leg me er nu maar gewoon bij neer, ze doen hun best maar kunnen hem niet in slaap kijken. Ik zie vaak dat het wel beter wordt bij kindjes, de eerste tijd is het wennen (veel nieuwe indrukken, geluiden, meer kindjes op 1 kamer etc), hopelijk went mijn zoontje hier ook aan. En jouw kindje ook!
Mijn zoontje huilde in het begin ook wat meer op het kdv en sliep daar ook minder goed. Toen hij een maand of 8 was (toen zat hij daar een week of 6) ging het al een stuk beter. Nu is het eigenlijk hetzelfde als thuis.
Kwestie van tijd waarschijnlijk. De leidster moeten leren de slaapsignalen van je kleintje te herkennen. En haar ritme vinden. En je kleintje moet wennen aan al die geluiden om haar heen. En dan nog blijft er vaak wel wat verschil tussen thuis en KDV (ze eet mijn zoontje thuis me moeite 1 boterham, en daar ruim 2. En hij slaapt daar max 1,5 uur, en thuis makkelijk 2,5)
Mijn zoontje slaapt daar ook minder, hij slaapt er zelfs in de box, dat heeft hij thuis nog nooit gedaan! ( ik leg hem altijd lekker in bed dus hij is niet gewent om in de box in slaap te vallen ) Ze hebben hem eerst in bed gelegd maar hij wilde niet slapen, toen eruit gehaald en is hij in de box in slaap gevallen... Dan kan je hem dus beter in bed laten liggen, maar goed. Hij is verder wel vrolijk als hij thuis komt en gaat dan na 15 minuten kletsen gewoon bij ons lekker naar bed
Demi was 6/7 maanden eerdat ze goed bij opa & oma sliep (en daar kwam ze meerdere keren per week..) ze gaat nu sinds een paar maanden naar de kdv en dat duurde ook echt weken eerdat ze daar ging slapen... nu slaapt ze daar 1 x 1,5 uur per dag (14 mnd) en thuis slaapt ze soms 2 x 1,5 uur... Ik denk dat ze gewoon even moet wennen en dat kan (bij Demi dus in ieder geval..) wel even duren hoor !
Mijn zoontje sliep in het begin ook erg weinig. Hazeslaapjes van een half uurtje, 3 keer per dag. Nu slaapt ie er prima. Een tijdje sliep ie er zelfs veel beter dan thuis. Nu hij kan kruipen en veel te ontdekken heeft, heeft ie er weer wat minder zin in. Maar nog steeds slaapt ie 1 keer 1,5 uur en 1 keer een uurtje (soms wat korter). Echt een kwestie van wennen dus
Ik heb even een vraagje? Je zegt dat hij voor het eerst op het kinderdagverblijf geweest is. Hebben ze daar geen wendagen? ik werk op een KDV en heb je 3 wendagen (1e dag van half 10 tot half 12, 2e dag van half 10 tot half 3, 3e dag van half 10 tot half 5 en dan hele dagen) En alle baby's die komen wennen slapen standaard eigenlijk niet. Vooral de 1e wendag niet. Ze krijgen zoveel prikkels binnen. Maar als ze er langer zitten en nog steeds kleine baby's zijn gaat het veel beter hoor. Eigenlijk is het bij ons altijd beter gegaan met slapen van de kindjes, alleen de 1 word sneller wakker als een ander kindje huilt... En eigenlijk (ook de wat oudere kindjes) slapen allemaal minder dan thuis (uitzondringen daar gelaten) Er zijn zelfs kindjes die willen niet slapen omdat ze het veel te gezellig vinden met alle kindjes (wel meestal pas als ze wat ouder zijn) Ik werk op een babygroep (0 tot 22 maanden)