gratis trouwen, hoe zit dat nou?

Discussie in 'De lounge' gestart door baby90, 6 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. baby90

baby90 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    4.032
    316
    83
    Vrouw
    Gelderland.
    hoi dames,

Mijn vriend en ik twijfelen of we willen trouwen, belastingtechnisch gezien is dit beter voor ons. We hebben ook gekeken naar een samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap.. maar beiden kosten flink wat. Dus we willen misschien op een maandag ochtend gratis trouwen.
    Natuurlijk wil ik wel een echte grote mooie bruiloft met alles er op en er aan maar dat doen we dan later wel eens een keer over.
    De gemeente waar we nu wonen is Arnhem. Is het dan ook de bedoeling dat we hier trouwen?
    Wie kan mij er meer over vertellen, en wat zijn de kosten ongeveer bij elkaar? We willen dus nog geen feest, helemaal niets.

Liefs.

2. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Je moet in dit geval trouwen in de gemeente waar je woont. Wanneer het gratis is hangt af van de gemeente. De enige kosten zijn volgens mij je trouwboekje en die kost zo een 16 euro.

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dit is niet meer zo, je mag in iedere gemeente trouwen, maar moet aangifte doen in de gemeente waar 1 van het bruidspaar woont.
    Verder betaal je idd je trouwboekje en van beiden de geboorteakte. Je bent dan denk ik totaal rond de 50 euro kwijt., ligt idd beetje aan de gemeente waar je woont.

hoewel misschien heeft merryl gelijk dat je in eigen gemeente moet trouwen, aangezien je het gratis wil doen, dat weet ik eigenlijk niet zeker, normaal mag je wel kiezen.

4. Gism0w

Gism0w Bekend lid

15 nov 2012
    836
    1
    0
    Fryslan boppe
    Jah, je moet trouwen in je eigen gemeente of dat van je partner. Wil je zelf getuigen uitzoeken bijv. ouder of wil je getuigen van de gemeente huren? In het laatste geval betaal je dus de kosten van de getuigen en het trouwboekje. Dat is in elke gemeente weer verschillend in bedrag.

5. Smnee

Smnee Niet meer actief

Mijn vriendin woont ook in Arnhem, die zijn ook in een andere stad getrouwd. (Gratis). Alleen hun ouders mochten mee naar binnen, en die waren dan ook getuigen.

Bij ons is het met het gratis trouwen zo dat je dan geen eigen getuigen mee mag brengen, en alleen even 'snel een krabbel zet' :)

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Geregistreerd partnerschap is toch ook gratis? Een paar jaar geleden hebben we dat gedaan op de gratis dinsdag hier..

Maar dan is het gezag van de kinderen niet altijd direct geregeld.

7. Doula

Doula Fanatiek lid

24 mei 2010
    1.158
    1
    38
    NULL
    NULL
    Hier ook gratis getrouwd... Trouwboekje hoefde niet..
    Dus hier echt gratis. We hebben niks betaald.

8. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Wij zijn ook gratis getrouwd op maandagochtend. Duurde 10 minuten en we mochten wel zelf getuigen meenemen. Wat wij nog wel hadden gedaan is ringen kopen en we wilden huwelijkse voorwaarden dus we moesten ook een notaris betalen. Samen was dat alsnog 800 euro maar dat vonden wij niet erg. We hadden toen nog geen kinderen, 2 uur later wel een huis :)

9. baby90

baby90 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    4.032
    316
    83
    Vrouw
    Gelderland.
    bedankt voor jullie reacties.
    Ik bel van de week de gemeente hier op om het een en het ander na de vragen.. Het is hier geloof ik op een maandag ochtend.
    Kost t ondertrouw nog iets?
    Onze ouders worden ook de getuigen als we dit gaan doen.

10. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Heel veel gemeentes stoppen dit jaar met gratis trouwen ivm misbruik hiervan. Verder is het erg uitgedund. Zo mogen alleen de getuige naar binnen en als je de getuige huurt volgens mijn enkel ouders of niemand. Ook is het tekenen en naar huis. Letterlijk 5 minuten werk ( was enkele jaren terug nog iets gezelliger)
    Ik zou is gaan nakijken of gratis trouwen nog wordt aangeboden in
    de gemeente.

Scheelde wel veel geld ;) en als je geen uitdraai nodig hebt voor de ondertrouw ( zoals bijv Tilburg) kost ondertrouw niks en betaal je enkel het boekje ( prijzen tussen 7,50 en 20 euro?) .

Wij trouwen op een vrijdag en dat kost 420 euro. Vond het vrij prijzig voor een kleine zaal.

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    de vader moet bij/na het sluiten GP nog wel altijd de kinderen erkennen, daarna is het gezag wel direct geregeld.

12. Sila24

Sila24 Niet meer actief

huh wordt er misbruik gemaakt van gratis trouwen?? hoe dan??

13. sjak

sjak Niet meer actief

Wij gaan as woensdag gratis geregistreerd partnerschappen. Dus dat kan wel. Hier kan je op woensdagochtend tussen 9 en 10 gratis terecht.

14. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Wij hebben maandagochtend geregistreerd partnerschap gedaan. Juist omdat we nog graag een keer willen trouwen met een feest en alles erop en eraan. Wij waren 11 euro kwijt voor alles. Dan kan je ook nog voor het "echhie" trouwen maar heb je wel al de belastingtechnische voordelen.

15. Zwangels

Zwangels Fanatiek lid

22 jun 2012
    3.350
    450
    83
    Vrouw
    Schoonebeek
    Ondertrouw kost niks, dan kies je je trouwboekje uit (welke kleur) en kiest de datum wanneer je daadwerkelijk wilt trouwen.
    Het gratis trouwen verschilt per gemeente welke dag/tijd dat is.
    Wij zijn ook gratis getrouwd was hier op de woesdag, en konden kiezen tussen twee tijdstippen nl. 9.00u of 9.15u. Getuigen hadden we zelf, en er mochten ook mensen mee naar binnen om te kijken. Ceremonie duurt dan zo'n 10 min.

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.792
    18.980
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Gratis trouwen kan niet afgeschaft worden, het is wettelijk verplicht dat gemeentes dit aan moeten bieden.

Wij hebben gratis geregistreerd partnerschap gedaan. Daarvoor hebben we alleen de kosten van het uitreksel uit de gemeentelijke basisadministratie (of zoiets) moeten betalen. Die moet je halen bij de gemeente waar je geboren bent.

Verder stelde het niks voor. We werden nog wel kort welkom geheten met onze gasten (wij hadden ieder onze ouders & broer bij ons, dus 6 gasten in totaal.) toen was het tekenen, feliciteren en klaar. We stonden in een kwartier buiten.

17. Steph80

Steph80 Bekend lid

26 apr 2012
    881
    1
    16
    NULL
    NULL
    In onze gemeente wordt er onderscheid gemaakt tussen "gewoon" gratis trouwen en gratis trouwen voor mensen met een inkomen rond bijstandsniveau.
    Als je een inkomen hebt rond bijstandsniveau mag je wel in de zaal trouwen met gasten.
    Als je "gewoon" gratis wil trouwen, mogen alleen de getuigen mee, je krijgt geen toespraak, er mogen geen ringen uitgewisseld worden en er mogen geen foto's gemaakt worden. De "ceremonie" is ook niet in een zaal, maar in een klein kamertje. Ik stel me zo voor dat het tekenen is en wegwezen.

18. Zwangels

Zwangels Fanatiek lid

22 jun 2012
    3.350
    450
    83
    Vrouw
    Schoonebeek
    Bij ons wel in de trouwzaal, geen rode loper ook geen toespraak. Mchten wel foto's gemaakt worden. De ringen mochten we wel uitwisselen, maar dit hebben wij in de kerk gedaan :)

Deel Deze Pagina