oppassen ouders/schoonouders

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door koter, 3 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. samkids

samkids Niet meer actief

Hi Koter, ik heb niet alles gelezen, even snel alle berichtjes gescant, maar wat ik volgens mij niet tegen ben gekomen is een heel ander aspect: als je kindje went aan verschillende plekken, kun je het waarschijnlijk veel makkelijker eens ergens mee naar toe nemen. Als je kindje altijd alleen maar thuis is, zal het misschien wel veel moeilijker worden om eens ergens op visite te gaan zonder dat je kindje vervelend, jengelig o.i.d. wordt. Volgens mij krijg je een 'makkelijker' en flexibeler kindje als hij/zij van begin af aan went aan verschillende plekken.

2. sjak

sjak Niet meer actief

Ik sluit me aan bij DrewB.
    Bij ons gaat ze/hij ook 1 dag naar mijn moeder en 1 dag naar schoonmoeder en man werkt 4 dagen en ik drie (dan).
    Ik denk ook dat een kindje makkelijker wordt als ie wendt aan verschillende plekken, maar ook met verschillende regels.
    (onze hond snapt dat ook, dus een kind gaat dat ook begrijpen hoor...)
    Het is toch juist super dat je zoveel hulp kan krijgen? Het alternatief is KDV, heel leuk en leerzaam voor kinderen, maar (wordt) helaas ook heel duur.

3. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    hier had ik ook dat gevoel van liever hier thuis, en mijn moeder komt ook vanaf het begin hier gewoon oppassen (moet ook wel erbij melden dat wij en zij geen auto hebben, en het een dik uur met de bus is ivm overstap dus dat is het handigste)
    maar ondanks dat ik het een beetje eng vond als de kleine naar schoonouders ging (omdat hun wel auto hebben en haar dan ophaalden) had ze het meteen naar haar zin overal hoor, vond alles ;prima...

hier gaat het niet om structureel meerdere dagen oppassen, maar incidenteel en dan meestal maar een uurtje of 3 a 4.. moeder komt nog steeds altijd hierheen en schoonouders halen haar meestal gewoon op ..
    voor mij maakt het ook niks meer uit eigenlijk, al moet ik zeggen dat wanneer ze haar even ophalen ik het ook wel lekker vind als ik dan thuiskom dat ik even het huishouden makkelijk kan doen :D
    maar goed de kleine zit nu in de peuterpubertijd dus kijk er nu wawt anders tegen aan dan toen ze nog baby was ;)

nu vind ik het juist lekker als ze af en toe even een half dagje bij hun is zodat ik rustig aan de gang kan..

ik werk namelijk vanuit huis en dan is het soms wel erg pittig als je van alles moet doen en het niet lukt met een klein driftig draakje van bijna 2 ;)

maar goed om op je vraag terug t ekomen ik denk dat het wel meevalt met dat het niet goed is voor de kleine.. ons meisje ging ook regelmatig een keer logeren bij opa en oma en nergens last van hoor.. het zijn immers de opa/s en oma's ;) geen vreemden toch...

maar ik snap je gevoel wel! had ik zelf ook heel erg namelijk!

4. belgischemama

belgischemama Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.614
    0
    0
    ik zou de ene week ouders, andere week schoonouders doen ipv 2 dagen die 1 dag die... ik ben mijn schoonouders dankbaar dat hen hadden voorgesteld om op de kids te letten en nu nog doen ze het met alle plezier.

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mijn ouders passen op vanaf dat mn dochter 4 maanden is. Eerst haalde mn moeder haar op omdat ik toen wel errug vroeg moest beginnen en anders al voor 6'en met haar in de auto moest. Nu breng ik ze bij mn ouders, voor ons allebei is dit fijn. Hou er ook rekening mee dat je huis schoner en netter blijft als je kindje overdag niet thuis is! Als mijn man thuis is met mn dochter kom ik uit mn werk en moet ik echt nog opruimen, nu haal ik dochter op en aan tafel en dan is 't huis nog opgeruimd.

Mn ouders hebben zelf de spulletjes voor haar in huis, er staat een campingbedje/ledikantje. Kinderstoel en buggy en ze hebben ook een periode een box en wipstoel gehad. Er staat een reserve fles en pak melkvoeding en er ligt een setje kleertjes. Ik breng ze 's ochtends in haar pyama en slaapzak, boven bij hun op de slaapkamer, ze geven haar de fles en starten de dag rustig samen op. Mn dochter vind 't geweldig om even ergens anders te zijn, zodra we bij opa en oma komen kirt ze al om de knuffeltjes en al snel kroop ze de kamer door naar haar speelplekje. Ik vind het een genot om te zien! Thuis zou voor mij een fijn idee zijn maar ik denk dat ze vanaf een bepaalde leeftijd zeker de uitdaging kunnen gebruiken ergens anders te zijn. Zelf zou ik het ook niet prettig vinden om 2/3 dagen in de week bij iemand anders in huis op te passen, voel me toch niet zo thuis bij een ander!

6. angel229

angel229 Niet meer actief

Mijn schoonouders zouden ook graag op dochter willen passen, echter wij willen dat om meerdere redenen niet. Als het wel ooit nodig zou zijn heb ik ook liever dat ze hier komen. Vind hun huis veel te gevaarlijk (open wenteltrap, overal slingert gereedschap en sm neemt het niet zo nauw met poetsen/opruimen). Gelukkig is het nu niet aan de orde.

Ik vind dat je het zeker wel bespreekbaar kan maken!

7. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Hoi,

Ons kindje (nu 9 weken) slaapt vanaf week 2 al bij andere mensen. Voor de duidelijkheid: ik ben er uiteraard bij. We gaan regelmatig lekker bij vrienden eten/borrelen en dan gaat ze lekker mee. De reiswieg gaat dan ook altijd mee en ze slaapt overal prima, misschien wel omdat ze niet beter weet.

Rust en regelmaat kan je ook in andere huizen gewoon bieden. Als wij ergens heen gaan dan doen we dat na of voor een voeding en zitten niet op een voedingstijd in de auto. Slapen als wij op visite zijn doet ze op dezelfde tijd als thuis etc.

Straks gaat ze ook 1 dag in de week naar mijn moeder en 1 dag in de week naar mijn schoonmoeder. Dat deed mijn zus ook met haar kids en die zijn super makkelijk nu. Ze weten niet beter dan dat ze ook wel eens een dagje ergens anders zijn en gaan ook daar prima slapen.

8. zaterdag

zaterdag Fanatiek lid

28 mei 2011
    1.008
    2
    0
    goed dat je erover nadenkt hoor.
    Ik zou in ieder geval willen aanraden om ook alvast rond de kijken op een aantal kdv's in de buurt en ook gewoon inschrijven als je een kdv ziet wat jullie bevalt. Let vooral op de sfeer op de groepen en vaak krijg je ook wel wat informatie over het pedagogisch plan enzo.
    Bij de meeste kdv's kan je vanaf 12 weken zwangerschap inschrijven.

Ik geef je dit mee omdat mocht het om wat voor reden van welke kant dan toch niet doorgaan dat de opa's en oma's gaan oppassen, dan heb je in ieder geval geen opvang probleem.

Voor de rest is het vooral een kwestie van gevoel, als jij ( en je man) denken dat jullie je goed voelen om de kleine door de opa's en oma's op te laten vangen, is dat natuurlijk prima.
    Je moet dingen idd duidelijk afspreken, zodat je daar geen gedoe over krijgt en ik vind zelf dat je niet kan verwachten dat het 100% gaat zoals bij jou thuis. Iedereen heeft nu eenmaal zijn eigen manieren en gewoontes.
    Als de hoofdlijnen maar duidelijk zijn.

Of ze bij jou thuis willen oppassen zal je kunnen vragen. Ik weet dat mijn ouders dat niet zouden willen, mijn moeder wil gewoon thuis zijn en daar haar gang kunnen gaan als de kleine slaapt.
    Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Wij vonden zelf en afwisseling altijd het beste; ik werk 3 dagen en zoon ging ( is nu 4 dus gaat naar de basisschool) altijd 1 dag naar mijn ouders toen en 2 dagen naar het kdv.
    Wij hebben hiervoor gekozen omdat ik 3 dagen kdv wel veel vond, opa en oma vonden 1 dag leuk en ook omdat ik heb gezien dat zoon erg veel had aan het kdv.
    Hij leert daar functioneren in een groep, er is een peuterplus groep waar ze veel leren etc etc.
    Persoonlijk vind ik dat ook belangrijk.

Het ligt zeker ook aan hoe jullie ideeën met die van de opa's en oma's overeen komen.
    Mijn schoonouders wonen te ver weg om opvang te kunnen bieden, ze zouden het wel graag willen.
    Maar ik ben eigelijk wel blij dat het zo is, het zijn hele lieve mensen en gek op zoon, maar ik vind wel dat ze hem bv teveel snoep geven.
    Ik hou daar niet van en dat weten ze ook, maar ik denk dat als hij daar echt een dag zou zijn, hij teveel zou krijgen.
    Ze weten het wel en vragen het nu eerst aan mij of man als we daar zijn of hij iets mag, maar ja, als we er niet zijn....
    Dat soort dingen, moet je goed afspreken anders kan je er zo ruzie over krijgen.

succes met jullie beslissing

9. anoniempje1987

anoniempje1987 Actief lid

16 jun 2011
    364
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik denk dat je het gewoon met ze moet bespreken en samen tot een ´oplossing´ komen..
    ons kindje moet een middag naar het kdv en ik heb een dag dat me moeder oppast en een andere dag me schoonmoeder..
    Mijn moeder komt gewoon bij ons oppassen en me schoonmoeder gaf aan dit liever bij haar thuis te doen (zij heeft dan ook alles voor een baby in huis qua bedje, box enz enz en mijn moeder niet)
    Nou ik vind het prima want als de kleine naar het kdv moet ben je ook druk met alles meesjouwen :) Succes

10. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    #30 mano82, 8 jan 2012
    Laatst bewerkt: 8 jan 2012
    Ik zou eens polsen bij je (schoon)ouders, misschien vinden ze het best oké om soms bij jou thuis te komen oppassen.
    Bij mij was het geen optie dat mijn ouders zouden oppassen (mijn mama wilde simpelweg niet), dus in die zin is het wel een luxe dat je ouders én schoonouders willen/kunnen oppassen. Anderzijds bracht ik mijn dochter liever naar de onthaalmoeder dan bij mijn schoonmoeder. 2 à 3 dagen naar kdv en 1 à 2 dagen bij oma.
    Overigens was ik het eerste jaar voltijds thuis met m'n dochter, ik mocht er niet aan denken ze aan 4 maanden reeds te moeten afstaan en no way dat mijn schoonmama bij ons thuis kwam oppassen, ze is nogal maniakaal bezig met kuisen en opruimen...

11. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik vind dat je het zeker wel kunt vragen. Bovendien is het ook praktischer: jullie hebben alles al in huis.

Hier passen (schoon)ouders ook op. Bij mijn schoonouders is de 'regel' dat ze het eerste jaar bij het babytje thuis oppassen, dat vinden ze zelf het prettigste. Mijn ouders wonen een endje weg en dat zou dus heel onpraktisch zijn ... zij komen dus hierheen.

M ging pas met bijna 3 voor het eerst uit logeren. Vooral omdat zij een hele moeilijke slaper is en we het gevoel hadden dat ze er daarvoor nog niet aan toe was. Ze vindt het inmiddels geweldig om bij opa en oma te logeren! T is veel makkelijker dus die was 1 oid? Hangt dus ook af van je kindje. Heb je een makkelijk kind dan zal hij/zij makkelijker tegen die verschillende plekjes kunnen :)

12. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland

Ik denk dat dit vooral afhankelijk is van het karakter van je kind. Sommige kinderen zijn makkelijk en flexibel en andere kinderen niet.

Ik heb in M's eerste jaar zo vaak bijna verwijtachtige opmerkingen gekregen over dat wij haar aanhankelijkheid ed zouden hebben veroorzaakt (inclusief opmerkingen als 'ja ze gaat ook niet naar de creche he). Inmiddels weet ik zeker dat dit gewoon in haar zit, net zoals dat het niet in haar kleine broertje zit. Een vriendin van me heeft een makkelijke eerste en een moeilijke tweede en die zei ook al dat ze er bij haar eerste te makkelijk over heeft gedacht: Dat je als ouders die soort zaken helemaal zou kunnen sturen.

Dus ik zou je gevoel volgen en vooral goed kijken naar hoe je kindje is die eerste 3 maanden en reageert op haar opa's en oma's. En inderdaad ook op slapen in een andere omgeving. M sliep thuis al matig in haar eigen bedje, laat staan elders. Maar in de wandelwagen of draagdoek ging het 'overal' goed :). T sliep het beste in zijn eigen bed, al vanaf heel klein ... als hij bijv in de box, ander bedje of wandelwagen in slaap viel dan werd hij vaak na 30-40 min al wakker ipv 2-4 uur ;)

13. Cupido

Cupido Fanatiek lid

19 jun 2011
    2.205
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik snap je vraag heel goed. ik had die gedachte bij de eerste ook en de opa's en oma's zijn er de eerste tijd mee akoord gegaan. Ik wilde ook vooral de kleine meid niet wakker maken aangezien ik om 7 uur weg moest.

al vlug was het mijn sm die de kleine zsm een fles gaf zodra ze wakker werd en vervolgens door weer en wind met de kleine naar huis liep.. Zo'n 20-30 min wandelen (geen auto). Het argument dat ik alles hier had liggen was zo van tafel. Ze had ALLES ook thuis. ledikant, flessen, voeding nam ze mee, luiers had ze gekocht, kleren, echt alles! Natuurlijk heel fijn, maar waarom?

Toen mijn dochter ouder werd, werd de boterham niet eens meer hier gegeven. Dit wist ik niet, maar daar kwam ik achter doordat het brood onaangeraakt in de trommel lag, er geen bordje etc was gebruikt. Vanaf toen ben ik haar gaan brengen.. Dat gehaast om maar zo snel mogelijk hier weg te zijn dat was ik spuugzat.

Nu krijg ik haar 9 van de 10 keer terug in kleding die ik niet heb aangedaan of gekocht. Het zijn haar kleertjes (? en waarom) Tegenwoordig zet ik haar dus maar in haar pyama af. Wederom zodat ik me er niet aan hoef te ergeren.

Het is dat ik afhankelijk ben van mijn oppas.

Kdv voor 3 dagen is gewoon niet meer te betalen voor ons. Geen idee hoe je relatie is met je ouders en schoonouders, maar het gaat dus vaak niet zoals jij het wilt. En als je denkt dat jij slim bent... ik heb er 1 die de hele dag de tijd heeft om uit te zoeken nog slimmer te zijn. Ik ben nu dus de wijste ;)

14. giraf

giraf Niet meer actief

Zo te lezen heb ik veel geluk met mijn moeder :)Die past 2 dagen in de week op onze kindjes, 'gewoon' bij ons thuis.
    Ze heeft het zelf aangeboden, omdat ze de rust fijner vindt voor de kinderen dat ze lekker in hun eigen huis kunnen blijven.

Maar je kunt het toch gewoon vragen aan de ouders, nee heb je en ja kun je krijgen :)

15. Zomerbloem

Zomerbloem Niet meer actief

Mijn moeder past ook op en bij haar thuis. Zodat ze zelf ook nog wat dingetjes in huis kan doen. En de kinderen zijn daar net zo thuis als hier in huis. Ze hebben daar ook hun eigen spulletjes en speelgoed.

Je kunt natuurlijk altijd vragen hoe zij er tegenover staan, zoals hierboven staat "nee heb je, ja kun je krijgen".

Deel Deze Pagina