haha precies mijn woorden! alleen wonen mijn ouders en schoonouders ong even ver bij ons vandaan, 10 minuten rijden... dus dat is t verschil hier niet...
Mijn schoonouders passen af en toe een dagje of avond op, maar wonen op een uurtje rijden en zijn niet zo gezond. Ze doen het graag, maar we willen ze niet te veel belasten en om nu voor klein avondje bij ons op de bank zitten dat hele end te komen rijden vinden we niet prettig voor hen. Mijn ouders wonen in het buitenland, dus dat houdt snel op. Wij hebben twee vaste oppassen, meiden uit de straat. Als de één niet kan, kan de ander wel. Kost wel weer wat, maar we zijn dan wel lekker vrij om te gaan en staan waar we willen. Wij volgen elke dinsdagavond een cursus en verder af en toe eens aan avondje weg. Onze dochter is nog nooit uit logeren geweest (al "zeuren" mijn schoonouders er vaak genoeg om). Ik vond het niet nodig en geef bv, dus was gewoon onhandig dan. Nu is de bv niet meer echt een reden, ze kan prima zonder en ik ook, maar ik vind het wel best zo. Ben best een moeder-kloek !
zoonlief was hier altijd het lievelingetje. 1e kleinkind aan beide kanten van de familie. werd wekelijks aan mij getrokken van links en rechts wanneer hij nou eens bij die of die opa-oma mag logeren. moest echt serieus gaan plannen en schuiven met dagen zodat hij overal wel een keer kan logeren en spelen (hij heeft 4 paar opa's en oma's...) toen kwam zijn zusje. de keren dat zij ergens is blijven logeren is op 2 handen te tellen. vaak horen we dat het te druk is met 2 kinderen en ze wat met de oudste willen gaan doen (tja lekker makkelijk, die draagt geen luier meer, kan zelf zn bordje leeg eten, hoef je niet elke seconde op te letten enz enz) toen kwam er een neefje bij... die word volgende maand 1 en sinds hij er is komen mijn kinderen nog zelden bij mijn vader (waar de oudste elke week over de vloer kwam vroegah) hoor steeds dat ze het zo druk hebben, kan niet want neefje is er al en 2 of 3 kinderen is toch echt veel te druk enz enz. er is altijd wel iets. mijn zoontje vraagt altijd om opa en oma en is er nu al 3weken niet meer geweest. niet gezien, niet gesproken, niks. gewoon puur omdat ze geen tijd meer hebben. maar neefje is wel elke week daar bij hun standaard tja hoe ga je ermee om? geen idee. ik kan t wel redelijk een plekje geven voor mn eigen gevoel, maar ik zie dat mijn kinderen, met name mijn zoontje, er heel verdrietig om zijn. ik zag het 'gelukkig' al aankomen toen ik hoorde dat mijn broer een kindje zou krijgen en heb toen expres al de oudste wat minder vaak naar mn vader laten gaan. zodat het niet voor hem een mega klap zou zijn als idd opa het te druk heeft met neefje. en dat is dus idd ook zo gebeurt helaas. hier was overigens een afspraak toen mijn zoontje werd geboren 4.5jaar geleden. mijn vader zou standaard 1x per maand een weekendje oppassen(zaterdag op zondag) zodat hubby en ik wat 'ons' tijd hebben. gewoon puur omdat ik t belangrijk vind dat je naast papa en mama, ook man en vrouw bent. dit vond mijn vader ook en steunde hier ons in. maar van die afspraak is al maanden niks van gekomen. tja, te druk met neefje is het 9 van de 10x
Als het voor kort is (een/twee/drie uurtjes): een goede vriendin van mij met kinderen van dezelfde leeftijd, daar kan ik ze altijd even brengen als er een keer iets is Voor langere tijd (halve/hele dag) vraag ik of mijn moeder hier naartoe komt, 20 minuten met de auto. Gebeurt niet vaak allebei maar het is fijn iets achter de hand te hebben.
Onze dochter van 19 maanden heeft nog nooit oppas gehad. Ik werk niet, dus ben eigenlijk altijd thuis. Als we uit eten gaan, gaat ze gezellig mee. Mijn partner werkt in ploegendiensten, dus als ik eens naar de tandarts moet ofzo, dan plan ik dat op een moment dat hij thuis is. De enige aan wie ik ze overigens zou toevertrouwen, is mijn eigen moeder. Maar die woont op 1,5 uur en heeft geen vervoer (ja, het openbaar vervoer).
Vakanties worden door grootouders opgevangen. En voorlopig apart, ttz oudste meestal naar SO en jongste naar mijn moeder, omdat de 2 samen iets te druk is, maar op termijn zou dit er toch uit moeten Avondje uit (vanavond!!) of voormiddagje sporten is een vriendin of oppas (leidster KDV)...
Sinds wij in Engeland wonen niemand meer, hoewel ik nu wel aan het kijken ben naar een nanny voor mei en juni omdat ik dan een aantal weken weg ben van huis en mijn man gewoon moet werken. Toen we nog in NL woonden gingen ze wel eens bij opa en oma logeren, maar dat was ook ruim 150 km verderop, dus heel vaak deden we dat ook niet.
Eigenlijk nooit.heb geen familie..wel vriendinnen maar is eigenlijk nooit nodig..zou dan echt hoge nood moeten zijn,zij zijn ook erg druk.
vraag nooit veel oppas. neem ze bijna overal mee naar toe. soms wel eens naar de buurvrouw of schoonzusje. heb hier vlakbij een vriendin wonen past in noodgevallen op. staat dan ook echt klaar. is al twee keer gebeurd dat ik met een van de kinderen snel naar het ziekenhuis moest dan is ze er binnen 5 minuten. daar heb je wat aan andersom pas ik ook op haar kinderen. wel makkelijk.
Wij hebben gelukkig oppas genoeg als het nodig is... Voor werk is het eigenlijk nooit nodig maar af en toe doet mijn zusje het of mijn ouders. En mijn schoonzus past ook weleens op en ik dan op mijn neefje als het nodig is. Schoonouders gaat niet lukken omdat mijn schoonvader werkt en mijn schoonmoeder heeft MS die kan dat niet meer.
Nu voor een korte periode 1x in de week dat mijn oma oplet, dat is dan voor een aantal uurtjes als wij op cursus gaan. Normaal gesproken past er misschien iemand 1x-2x in de maand op. Mijn neefje deed dat wel is als ze al in bed lag, of mijn oudere broer. Mijn oom en tante willen ook wel af en toe oppassen.
Hier pastte mijn zusje heel soms 's avonds op (als wij bijvoorbeeld naar school moesten of eens een keer een feestje hadden waar de kinderen niet mee naartoe konden, ik denk max 1 x in de 2 maanden), maar zij heeft nu zelf ook een kleintje, dus dat gaat niet meer. Verder niemand die op wil/kan passen eigenlijk.
Zeker elke week een paar uurtjes of een nacht ivm cursus haptonomie maar ook zodat ik even uit kan rusten. Moeder vind het helemaal te gek. Schoonmoeder woont wat verder weg maar krijgt Sylvano gemiddeld 1 weekend in de 2/3 maanden ook zij vindt het helemaal te gek. Wel zijn ze helemaal gesloopt erna haha. Sylvano is 20 maanden
Nauwelijks hier. In het begin iets vaker ivm doktersbezoek of zo, nu weinig. Kom gemiddeld op eens per 3 maand denk ik in het achterliggende jaar. Meestal moeder of zusje, enkele keer vriendin.
toen mijn oudste zoon nog klein was toen paste mijn moeder op als ik eens oppas nodig had, bij mijn jongste zoontje heeft er nooit iemand opgepast, maar hij was dan ook niet echt het makkelijkste jongetje, hij slaapt nu nog steeds niet door (is 8 jaar nu) dus mijn moeder durfde het nooit aan. nu heb ik sinds 5 jaar coöuderschap voor allebei de jongens, dus plan alles in mijn vrije dagen, mocht dat een keer niet lukken ruil ik gewoon een dagje met mijn ex. als er tussendoor iets is en ik even weg moet dan kan mijn jongste nu bij de oudste blijven, die is nu 15. maar dat zou ik straks met de baby nog niet durven, ben eens benieuwd of we dan de deur nog uitkunnen
Tussen de 3 en 5 dagen in de week afhankelijk hoe mijn uren worden verdeeld over dagen. Sm past dan op. Als het 3 dagen zijn zijn het hele dagen, en 5 zijn halve dagen. Gaat prima, ze heeft alles daar en ik kan met een gerust hart gaan werken.
Niemand..nooit eigenlijk.Heb geen familie en vrienden zijn zelf ook druk of weg. Als het echt niet anders kan zou ik ze er wel heb kunnen brengen, maar is eigenlijk nooit nodig.
Mijn zoontje over het algemeen wat vaker opgevangen door mijn schoonouders omdat mijn ouders nog veel werken. Mijn moeder past altijd op haar vrije dag op en de laatste tijd blijft hij de avond ervoor ook slapen zodat hij niet vroeg zijn bed uit hoeft. Ik werk 32 uur en vriend 60. Ik werk weekenden en vriend niet dus gemiddeld 2 a 3 dagen bij mijn schoonouders. Mijn moeder gaat dit jaar met pensioen dus vanaf die tijd zal het ''eerlijker' verdeeld zijn. Onze ouders genieten erg van het oppassen, willen hem ook een paar keer in de week zien en verheugen er zich op als hij ''mag'' blijven slapen.
Hier ook weinig oppas gegadigden hoor... heel af en toe gaat ze eens naar mijn zus ofzo maar toen ze baby was wilde iedereen haar wel elke dag bij wijze van maar nu ze meer doet en kan is er bijna niemand meer te vinden! Vandaag had ik eigenlijk allemaal belangrijke dingen moeten regelen maar niemand die bereid was om even paar uurtjes op te passen (mensen die thuis zijn dan he, als iemand werkt begrijp ik dat ze geen vrij nemen haha) Vooral mijn ex schoonfamilie heeft zoiets van ja dikke doei, jij zoekt het maar uit, belangrijk of niet... Nu moet ik het maar doen als ze weer bij mijn exman is... Dinsdag ook een mega belangrijk gesprek van 2 uur... ziet er vooralsnog uit dat ik haar mee moet nemen... baal als een stekker want ik hoor niet zo goed dus moet me volledig concentreren als iemand tegen me praat, wanneer dochter dan ertussendoor praat/lacht/gilt gaat dat niet werken maarja is niet anders!
Wij hebben 3 kinderen en dan worden uitjes plannen toch wel lastig.Ik ga niet 3 kinderen bij mijn schoonouders of mijn moeder parkeren.Veel te druk allemaal. Toen we 2 kinderen hadden ging het wel makkelijker want dan namen we gewoon een oppas meisje.Hebben we pas ook gedaan en dat ging eigenlijk heel erg goed. In noodgevallen bel ik mijn moeder want schoonouders hebben het altijd druk met van alles en nog wat dus ik benader hun ook zelden.Als we eens een ouderavond hebben dan vraag ik mijn schoonmoeder en dat lukt dan wel. De oudste kinderen logeren weleens een nachtje bij opa/oma dus wat dat aangaat hebben we niets te klagen. Ergens begrijp ik opa/oma's ook wel dat ze niet altijd zin hebben.Ik weet niet of ik straks ook zo nodig op mijn kleinkinderen zou willen passen haha Misschien incidenteel maar niet als vaste prik. Ik zou er niet te zwaar aan tillen en gewoon accepteren zoals het is.Ik kan me geeneens herinneren dat mijn ouders weleens een avondje weggingen toen wij klein waten dus tja...