Zoals de titel het al zegt.. Vandaag het 6 maanden consult gehad bij het conulatiebureau. En wat ben ik de grond ingestampt door de arts Mijn dochter krijgt volledige borstvoeding.. Zonder bijvoeding.. 1: ze wilt het niet en gaat er van kokhalzen en 2.. Ik ga pas echt beginnen als ze 6 maanden is en wil bv haar hoofdmaaltijd behouden zeker tot haar eerste jaar Maar mevr de arts was het daar niet mee eens.. Mijn meisje was ver over het gemiddelde ( ???? ) met haar gewicht ( in mijn tabel op borstvoedings.com is ze boven gemiddelde maar niet ver ).. Ze vroeg hoeveel voedingen in gaf ?? Ik tel ze niet maar ik voed op verzoek maar denk zo 6 à 7x.. En in de nachten ?? Soms slaapt ze daar maar vaak komt ze 1x, soms 2 en ze wil ook wel eens 3x komen maar dat is vaak niet effectief drinken maar even een slokje en ze slaapt weer verder.. Er werd mij verteld dat ik daar ala minute mee moest stoppen want ik maakte haar te dik ( ) ik moest haar dan een slokje water geven ( ).. Ik kreeg een schema mee met wat en wanneer ik mijn dochter moest geven qua eten.. Ochtend - 30cc pap + borstvoeding 11.00u - fruithapje + water 13.00u - brood + borstvoeding 15.00u - koekje + water 18.00u - groente hapje + borstvoeding En in de nachten niks.. 3x borstvoeding? Ja zei ze.. Maar dat haal ik niet ivm stuwing.. Even door bijten dan vertelde ze .. Meer dan 3x borstvoeding is niet nodig.. Dit is een regelrechte afbouw schema.. Maar ik wil niet afbouwen!!!!! .. De nachtvoedingen moesten voordat ze tandjes krijg weg zijn.. Want als ze tandjes heeft is het super slecht voor haar.. Ze krijgt dan tandbederf en gaatjes.. .. Gelukkig werk ik in de kraamzorg en heb ik het schema en het verhaal gelijk door gemaild naar mijn collega de lactatiekundige.. .. Bij haar kwam de stoom uit der oren!!! Maar wat nou als je best onzeker ben ??? Als ik niet in de kraamzorg had gewerkt of er beetje in verdiept had.. Had ik dit klakkeloos overgenomen!!!! .. Deze arts heeft der diploma waarschijnlijk gehaald bij een pakje boter
Jeetje... erg sneu dit advies! Inderdaad maar goed dat je zelf beter weet. Laat je dus niet van de wijs brengen en volg je eigen plan! Dat geprop in schema's is echt om niet goed van te worden... Ben ook wel benieuwd naar hoe hier de 6 maanden controle zal gaan binnenkort. We zijn verhuisd en hebben dus een nieuw consultatiebureau. Vooralsnog heel tevreden over en veel fijner dan de vorige. Maar ons mannetje is ook een flinke kerel, krijgt volledig borstvoeding en weegt nu al zo'n 9 kilo en is nog geen 5 maanden oud. Ik vind het heerlijk! Lekker beertje.
Schandalig!! Hoe durft ze je een afbouwschema op te dringen!! Ik hoop dat je je er niets van aantrekt en lekker doorgaat zoals je bezig was. Het aantal voedingen wat jij geeft is heel normaal voor borstvoeding op deze leeftijd. Als jij geen problemen hebt met de nachtvoeding dan lekker blijven geven! Het schema wat je gekregen hebt is voor kunstvoeding. Bah!
Zou er zeker nog op terugkomen bij het consultatiebureau hoor. Leuk zo'n advies. Gelukkig weet je beter
Zelfs voor kv is het volgens mij belachelijk weinig met 6 maanden. Als mijn manneke dat had gekregen zou die zijn verhongerd, pas sinds een paar weken eet hij echt. Daarvoor minimale hoeveelheden. Hij kreeg het gewoon niet naar binnen. Ik zou een klacht indienen. Het is ronduit slecht advies.
En idd ik ga lekker door zoals ik al ging.. En zie het wel.. En geef wel bijvoeding als zij er zin an heeft
Hahaha! Ons zoontje zit op de bovenste lijn (van het groene gedeelte) van de WHO-curve. Daar is hij op begonnen bij de geboorte en nooit meer vanaf gekomen.
Sowieso raar dat ze zoveel bemoeien met de voeding van je kind, als ernou echt iets ernstigs was.....maar idd, veel moeders zijn onzeker of hebben niet zoveel kennis....jammer. Hier overigens consultatiebureau mét borstvoedings kennis. Ook de groeicurve lezen ze op de juiste wijze, nu iets boven gemiddeld, straks iets eronder. Het kán dus wel. Fijn dat je lekker bij jezelf blijft!
Joh, trek het je niet aan! Gaat het goed met je kleine? Gaat het goed met jou? Prima toch? (Dochter van mn vriendin kreeg ook veeeel te veel voeding, okee, was wel flesvoeding, was zogezegd altijd te dik, is nu na een paar jaar net een lange stelt met stokjes als benen en armen en gewoon gezond) Die bijvoeding komt wel hoor Consultatieburo is er voor advies,niet om jou in en bepaald schema te stoppen
Vind het advies zo raar..... Die van mn vriendin is bijna zeven maanden en sinds een paar weken krijgt hij fruit en of groenten...is helemaal nog niet met brood bezig of koekjes ofzo.... op het buro hoort ze er niks over.
Hier ook zo'n aanvaring gehad. Mijn zoontje zou omgekomen zijn van de honger met dit schema... doe wat voor JOU en je kindje goed voelt en passend is, en laat je niks opdringen door zo'n theeleut zeg!
So,.... Lekker dan. Ene oor er in, andere eruit. Je kan eventueel de controles schrappen. Het is niet verplicht. Hoewel ons cb ok is, ga ik vooral even meten en wegen en straks een keer een vaccinatie. Maar de rest geloof ik wel. Voegt echt niets toe!
Heb door omstandigheden flesvoeding moeten geven, maar ik kreeg ook dat schema mee met 6 maanden. Ik vond het belachelijk. We waren al wel met wat groente begonnen met 5 maanden, maar dat ging voor geen meter, diarree, schreeuwen van buikkramp in de nacht, maar daar had de arts geen boodschap aan. We gaven ook HA voeding vanwege mijn lactose intollerantie, maar we moesten hem maar gewoon yoghurt gaan geven . Heb het maar naast me neergelegd...
Het is ook ene oor in andere uit.. Maar toch.. Zou wel eens leuk zijn als ze zouden zeggen.. Goh mevr geeft je nog bv?? Wat goed !!! En wat doet je kleine het er goed op!!! Kleine moeite.. Maja.. Helaas.. Hoord het laatste ook idd dat iemand met een kind met allergie van KM gewoon koemelk moest geven idd... Dan zouden ze erover heen groeien!!!! Echt belachelijk
Nou idd, ze mogen je wel eens een compliment geven. Daar heb je tenminste wat aan. Daar zijn ze bij ons ook geen ster in. Het is meer verbazing,... Goh,... Nog steeds bv?? Oh oke!
Ik zou een klacht indienen. Het gaat in dit geval inderdaad om die mensen die onzeker zijn en niet beter weten. Jij hebt de juiste kennis/informatie om beter te weten. Maar veel mensen niet en die nemen dit soort 'advies' over.
Heb nog nooit geen commentaar gehad... Met vier maanden werd er wel gevraagd: wil je al starten met bijvoeding, met zes maanden is ook vroeg genoeg hoor werd er bij gezegd en werd er wat over Rapley verteld. Ik heb vijf maandem borstvoeding gegeven,daarna lukte t niet meer door borstweigeren,voeding liep superhard terug. Fles was ook een ramp en is nog moeilijk. Zoontje veel pijn in zn mond door tanden,alle smeersels helpen niet. De verpleegkundige zei wel dat als ik met groenten of fruit zou starten dat mn mannetje voordeel had van de borstvoeding. Het maakt de groenten of fruit beter verteerbaar. Advies was ook, na een voeding een hapje laten proeven, er hoeven niet ineens potjes leeg of zoveel gram groenten naar binnen. Mn zoontje dronk uiteindelijk soms ook zeven of acht flessen per dag en nacht, hij kon gewoon geen grote hoeveelheden naar binnen krijgen ( met de borst dus waarschijnlijk ook niet) Niemand op het buro heeft daar wat van gezegd. Nu bijna zeven maanden en drinkt er nu vijf of zes... dat had met de borstvoeding misschien ook wel zo geweest. Wat een verhalen van mij... Maar bedoel gewoon dat je zelf je kind het beste kent en je MOET echt niks!
Wat ook zo vreemd is, is dat op de site van het cjg ook gewoon die 6 maanden grens voor bijvoeding (nog?) wordt genoemd. En als je eerder wil beginnen, zou je eerst overleg moeten hebben met consultatiebureau. Naast de in dit geval borstvoeding begin je dan pas met oefenhapjes. Als het schema zie wat deze arts voorstelt, dan is het meer dan wat oefenhapjes en daarnaast helemaal bizar weinig drinkmomenten.
Bah, ik zou denk ik via een brief aan de cb-arts laten weten dat het zeer borstvoedings-onvriendelijk advies was dat aangeeft hoe onkundig zij op dat gebied is. Als de arts hier zulke onzin zou verkondigen, zou ik alleen voor de vaccinaties gaan en verder niets.