Engels in groep 1

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door kleinesara, 8 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Kind naar school waar vanaf groep 1 30% tot 50% in het Engels word lesgegeven?

1. Ja

2. Nee

3. Ik twijfel

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

#1 kleinesara, 8 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jan 2014
    N.a.v. wat ik net op het nieuws zag vroeg ik me dit af. Zouden jullie je kind naar een school doen waar al in groep 1 30% tot 50% van de lessen in het Engels worden gegeven? Dus daarmee word bedoeld dat kinderen al vanaf groep 1 tellessen en rekenlessen ed in het Engels krijgen ipv in het Nederlands. En dan in de oudere groepen lessen als rekenen, aardrijkskunde en geschiedenis in het Engels.

2. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Nee, heel zeker. Ik vind Engels heel belangrijk maar Nederlands belangrijker. Ik vind dat heel veel kinderen in Nederland tegenwoordig al moeite hebben met normale Nederlandse zinnen en gesprekken. Als ze dan ook nog eens vanaf groep 1 50% Engels gaan krijgen wordt dat alleen maar erger.
    Kinderen moet eerst normaal Nederlands leren en de meeste kinderen spreken nog geen goed Nederlands in groep 1 (mijn dochter zegt bijvoorbeeld nog steeds driede in plaats van derde, terwijl ze heel erg goed praat. Kinderen die minder goed praten met 4 hebben dus langer alleen Nederlands nodig).
    Daar komt wel bij dat onze kinderen thuis al redelijk wat Engels mee krijgen dus nog meer zou voor ons zeker niet nodig zijn nu al.

3. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Onze dochter zit in groep 2 en ze krijgt wel engelse les. Ik vind dat super, want ze maken zo echt een goede start. Ik kreeg pas in groep 8 voor het eerst engels en snapte er toen niks van.

Maar om in het engels les te krijgen gaat mij te ver in Nederland. Wat is de motivatie hierachter?

4. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Nee, denk niet dat ik er blij mee zou zijn als Ivan over een paar jaar als engels moet leren. Hij beheerst de nederlandse taal dan nog niet eens. Waarom zou je kleine kinderen 2 talen tegelijk willen leren? Lijkt mij alleen maar verwarrend.

5. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hier wordt vrij veel in het engels gedaan, en ik ben daar erg blij mee.
    Praktijk wijst hier uit dat ze het Nederlands uitstekend beheren hoor. En naast Nederlands en Engels, krijgen ze ook nog eens en 1.5 uur in de week Friese les :p

Thuis kijken ze trouwens alleen maar engelse tekenfilms, hebben ze totaal geen moeite mee. Ik vind het zo bijzonder, hoe gemakkelijk kinderen een taal oppikken. Echt knap.

6. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Ik vind groep 1 wel veel te vroeg.

7. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    In principe wel want kinderen kunnen totdat ze 6 a 7 zijn in verschillende talen het moedertaalniveau bereiken. En is het later makkelijker om meer talen goed te leren spreken.
    In ons specifieke geval weet ik het niet. We zijn al druk bezig met het aanleren van een tweede taal en drie talen vind ik wel heel veel. Al zijn er mensen die zeggen dat ook een derde taal geen probleem is.

8. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ja maar er zit wel verschil in les krijgen in een taal of dat alles in die taal gegeven wordt. Dat vind ik in Nederland niet echt nodig.

9. Fransa

Fransa Niet meer actief

Ik zou zeggen twijfel; alleen als de docenten die in het Engels les geven vloeiend Engels spreken. Het heeft in mijn ogen geen zin om Engels te leren van iemand die zef de taal ook niet volledig beheerst. Zelfde reden waarom wij onze kinderen geen Frans leren, ze moeten dat leren van de mensen die deze taal vloeiend spreken. Wij doen ons best voor het Nederlands en proberen daar hier en daar ook nog wat Engels bij aan te bieden. Zowel mijn man als ik spreken ook vloeiend Engels.

Tweetalig zijn is erg goed voor jonge kinderen. Op jonge leeftijd pakken ze het ook nog heel gemakkelijk op. Dat zie ik nu wel aan mijn jongens. Accentloos Nederlands èn Frans.

Dus mijn overweging zou echt gebaseerd zijn op het niveau van de leraren.

10. Islah

Islah Niet meer actief

Nee...

Mijn dochter wordt al tweetalig opgevoed, dus ik denk dat nog Engels erbij heel verwarrend voor haar zou zijn. Daarbij ook totaal onnodig in groep 1 m.i. Ik kreeg het pas vanaf groep 7, en ook daar stelde het niet zoveel voor. Iets eerder dan groep 7 zou ik echter geen probleem vinden maar niet in groep 1.

11. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Ik twijfel ook. Ik vind het wel goed dat ze er vroeg mee willen beginnen, maar 50% van de tijd vind ik veel. En ik vind ook dat er eerst gekeken moet worden of het kind in het nederlands wel al op voldoende nivo zit. Dat moet prio 1 zijn.

12. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Ik zelf twijfel nog. Onze dochter word nu tweetalig opgevoed (Nederlands en Spaans) en dat gaat tot nu toe prima. Zij spreekt straks als het goed is Nederlands en Spaans helemaal vloeiend. Wij spreken thuis onder elkaar Engels dus ze pikt Engels ook op. Ik vind het wel belangrijk dat ze wat Engels leert en wat woordjes en zinnetjes oppikt. En ik zou het ook wel goed vinden als ze in groep 1 al 1 of 2 uurtjes per week Engels krijgt. Maar op het nieuws ging het er nu over dat sommige scholen echt lessen in het Engels gaan geven. 30% tot 50% van de lessen word dan in het Engels gegeven. Dus een telactiviteit of rekenactiviteit in de kring in het Engels bijvoorbeeld en vanaf latere groepen aardrijkskunde en geschiedenis in het Engels. En dat vind ik echt te veel. Ik vind het te belangrijk dat ze zulke dingen gewoon kan volgen dus ik wil dat ze die lessen gewoon in haar moedertaal kan krijgen.

13. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Nee, ik zie het nut er niet van in om al op zo'n jonge leeftijd Engels te leren. Ik kreeg in groep 8 voor het eerst Engels en beheers het uitstekend. Nederlands is de belangrijkste taal, dus daar moet de nadruk op gelegd worden. Als ik soms zie wat voor spelfouten de leerkrachten (!) soms nog maken in het Nederlands...

14. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Ja, onze zoon gaat juist speciaal naar een basisschool waar vanaf groep 1 met Engelse les wordt gestart. Juist op jonge leeftijd is het makkelijker om meer talen te leren, ik en mijn man vinden dit juist een hele goede start voor onze zoon (internationale school was onze eerste keus maar financieel niet haalbaar). Zie om ons heen dat nichtjes en neefjes van een jaar of 12 amper Engels kunnen, zelf vindt ik dit erg jammer. Stiekem hoop ik dat onze zoon, net als ik, een jaar in het buitenland gaat studeren, zo ontzettend goed voor de ontwikkeling. Uiteraard is het wel belangrijk dat de docent vloeiend Engels spreekt.

15. Disneyfan

Disneyfan Fanatiek lid

14 okt 2013
    1.036
    158
    63
    Ja, zou het super vinden, het is een belangrijke taal en ze hebben er veel baat bij. Er zijn veel kinderen die met twee talen worden opgevoed. Zou er zelf ook vroeg mee beginnen ze engels aan te leren.

16. ann82

ann82 Actief lid

6 mei 2009
    392
    0
    0
    Ik werk zelf op een Earlybirdschool waar vanaf groep 1 meerdere keren per week Engels wordt gegeven. Dit gebeurt op een speelse, muzikale manier. Hoe hoger de groep, hoe 'moeilijker' de lessen.
    We zien grote verschillen qua uitstroom naar het middelbaar onderwijs in vergelijking met voorheen! De kinderen hebben daadwerkelijk een voorsprong met de Engelse taal.
    Maar om 50% van de lessen in het Engels te geven vind ik te ver gaan. Vooral in de bovenbouw is dit niet te doen. Pfff, lijkt me ontzettend moeilijk om mijn geschiedenisles in het Engels te moeten doen:D!

17. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja..

Heel graag

Hier is het helaas niet. Maar we zorgen er thuis voor dat ze programma's op tv zien in het Engels

18. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Het is goed om kinderen van jongs af aan in contact te laten komen met meerdere talen. Kinderen zijn op jonge leeftijd genoeg flexibel om meerdere talen te leren en te onderscheiden (ook 3 talen). Engels is een hele belangrijke taal dus het zou goed zijn om dit al vroeg te ontwikkelen. Dat gaat echt niet ten nadele van hun Nederlands. Dat krijgen ze genoeg thuis, op straat, en ook op school mee.

Echter ben ik het wel met Fransa eens dat de tweede taal, door een native speaker gegeven moet worden.

19. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik vind het wel een verschil of ze engelse lees krijgen of 50% van de lesstof in het engels gegeven wordt. Ik vind het heel goed als ze al jong en beetje engels leren maar om in groep 1 al op deze wijze les te geven vind ik vuur en 4 jarige die net naar school gaat te pittig.

20. dekilene

dekilene Niet meer actief

Mijn dochter krijgt om de 2 weken engelse les (groep1)
    Dan komt er een speciale engelse leraar langs.

Deel Deze Pagina