Mijn zoon van bijna 4 gaat nu ruim 2 weken naar de basisschool. De eerste week ging hij hier gewoon naar de wc. Afgelopen week en nu plast hij echter in zijn broek daar. Of hij houdt het de hele dag op. Thuis gaat het gewoon zonder problemen, ook op andere plekken gaat het goed, maar wel als papa of mama erbij is. Ik probeer erachter te komen wat er speelt. Eerst zei hij 'ik vind de wc eng', naar verteld dan niet waarom. later zegt hij 'ik ga morgen wel weer'. Maar helaas is hij niet geweest. Ik heb geprobeerd samen met hem naar de wc op school te gaan maar zelfs dat wil hij absoluut niet! Iemand ervaring of de gouden tip??? Bij ons is hij bijna een jaar zindelijk, gaat hij zelfs helemaal zelfstandig. Echter bij andere mensen , muv oma, is het nog altijd een probleem. Bij de opvang wilde hij ook pertinent niet naar de wc.
Vervelend zeg,misschien vind ie t gewoon eng om te gaan? Wij hebben op school dat ze een ketting om moeten als ze naar de wc gaan,hoe is dat bij jou geregeld? Anders zal de juf een keer met m mee moeten lopen oid?
Er is een kaartje die je om kan draaien als je naar de wc gaat. De juf gaat met alle liefde mee, ook ik ben tussendoor wel eens naar school gegaan maar hij wil absoluut niet zitten of ervoor staan Elke ochtend wil hij graag naar school, heeft er plezier in. Is wel erg verlegen.
Heb hem nooit gehoord over vieze wc ofzo. Plus dat hij wel op opbare wc gaat (dan wel waar ik of papa bij zijn). Maar kan het hem vragen.
Is het misschien een idee om een plas buddy mee te laten gaan? Hier thuis gaat dochter bv altijd met vriendinnetjes mee naar de wc "Ik ga wel laten zien waar de wc is hoor!" Op school heeft zij ook een half jaar broekplassen gehad, ze moest zo erg wennen, maar nu na de vakantie gaat het goed *blij*
En gewoon beginnen met samen iedere ochtend even bij de wc kijken? Dus dat hij niet hoeft te gaan zitten/staan, maar gewoon even mee gaat. Desnoods met een smoesje dat jij even je handen wil wassen ofzo. Dan wordt de ruimte voor hem bekend. En misschien kun je met de juf afspreken dat hij op een vast moment naar de wc moet? Dus bv voor de pauze even. Bespreek dit natuurlijk ook met hem, en leg 'm uit dat het beter is als hij dan even gaat proberen te plassen omdat hij anders misschien per ongeluk in z'n broek plast. Mijn dochter vergat het ook wel eens op de psz, combinatie van écht gewoon te druk en nét even te spannend. Ik ben er dus dagelijks m'n handen met haar gaan wassen, samen de posters gaan bekijken die er hangen, en de wc's ('oh kijk, dat is handig, dit zijn kleine wc's speciaal voor kinderen! en ze hebben ook wc-papier, net zoals thuis, en dit deurtje kan je dicht doen' etc etc), toen haar ook aangemoedigd het een keer te proberen en sindsdien is het eigenlijk geen probleem meer. Vaste moment werkte bij haar trouwens totaal niet, maar valt te proberen natuurlijk!
Sam wil geen kindje mee naar de wc. Zegt zelf te willen en te gaan (wat hij dus niet doet). Zegt ook gewoon dat hij wel naar de wc is geweest terwijl dit zeker niet het geval is. Hij vraagt ook naar mijn emotie "ben je nu boos mama" "ben je verdrietig". Ik weet niet wat dan het juiste is om te zeggen. Hij voelt het natuurlijk ook wel aan maar wat werkt. Ik zeg iig dat ik niet boos ben. De juf vraagt hem regelmatig op vaste tijden naar de wc te gaan maar dan zegt hij dat hij niet wil of moet. Ik ben een paar keer samen met hem naar de ruimte geweest en dat is geen probleem. Plassen is echter geen optie. Ik worstel een beetje met het onderwerp totaal negeren of toch reactie geven. Het is zo jammer omdat hij het gewoon thuis super doet al lange tijd. En wanneer belonen? Dit deed ik de eerste week toen het wel goed ging met een ijsje of cadeautje. Vond hij toen super maar haalt nu niks meer uit.
Jeetje wat vervelend meis... Kan je verder ook geen tips geven,de meeste zijn al benoemd en je hebt zelf ook al alles geprobeert... Hopelijk is het een fase en gaat het straks beter?