Vraagje over gastouder

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Otje, 1 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Otje

Otje Fanatiek lid

10 apr 2006
    4.703
    0
    36
    Ik heb een vraagje...

Mijn zoontje van 1 1/2 jaar oud gaat op dit moment 2 middagen naar het kinderdagverblijf. Alleen zit er over te denken om over te gaan naar een gastouder voor de opvang. Dit omdat mijn zoontje best moeilijk kan wennen op het kdv. Hij vind het snel druk met allemaal die kindjes, enz.
    Mijn vraag is nu: Zitten er qua kosten veel verschil tussen kdv en gastouderschap? Hij gaat nu per maand gemiddeld 50 uur naar het kdv (2 dagen van 6 uur per week = 12 uur) en we betalen hier netto 60 euro voor. Bruto is dit 270 euro geloof ik, dus 210 terug van de Belasting.
    Ben benieuwd aan de ouders hier die gebruik maken van een gastouder wat ze betalen. En zit er ook nog veel verschil of je het kindje naar de gastouder brengt of dat de gastouder bij je thuis komt?

Groetjes Otje

2. mimi83

mimi83 Niet meer actief

hoi,

Er zit wel verschil in maar netto zal het voor jullie niet zoveel uitmaken denk ik.. je kunt uitrekenen op toeslagen/ belastingdienst wat je terug krijgt..

Als een gast ouder bij jullie thuis komt betaal je altijd iets meer maar denk dan in de trant van 0.40/0.80 cent per uur.

even gastouder bureau bellen en vragen at het tarief is dat hun hanteren (totaal tafief, dus tarief voor gastouden en tarief centrale, ligt meestal rond 5.50/ 6.00 per uur. dat vul je in bij toelsagen.nl en dan 12 ur kan je zo zien hoe of wat

3. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Volgens mij is een gastouder even duur of goedkoper, maar zeker weten doe ik het niet. Ik denk dat een kdv duurder is omdat de leidsters natuurlijk betaald moeten worden, de lokatie, speelgoed etc.

Een gastouder verdiend maar een paar euro per uur voor een oppaskindje.

Als je voor een gastouder kiest geef dan wel duidelijk aan dat het je ook om de rust gaat! Er zijn namelijk ook gastouders die op 'grote' schaal kindjes opvangen en dan is de rust ver te zoeken hoor ;)

4. MaCi

MaCi Actief lid

27 mei 2008
    332
    0
    0
    Wij maken ook gebruik van een gastouder!
    Ik vind het ideaal. Vooral omdat ik onregelmatig werk en dus flexibele tijden heb.
    Ik heb even voor je gegoogled en vind dan veel info! Dit bijv:

Gastouderopvang volgens de Wet Kinderopvang:
    Kinderopvang binnen een gezinssituatie in de woning waar de ouder of gastouder zijn hoofdverblijf heeft.
    Gastouderopvang komt tot stand via en wordt begeleid door een gastouderbureau.
    Een gastouder mag maximaal 4 kinderen tegelijkertijd opvangen in de leeftijd van 0 tot 13 jaar. De eigen kinderen worden hierbij buiten beschouwing gelaten.

En dit:
    Adviestarieven gastouder 2008
    opvang bij de gastouder
    Dagopvang 0-4 jaar 07.00-19.00 uur €4,50 per uur ¹ per kind
    BSO opvang 4-12 jaar 07.00-19.00 uur € 4,75 per uur per kind
    Avond 19.00-23.00 uur € 4,75 per uur per kind
    Nacht 23.00-07.00 uur € 3,00 per uur per kind
    Weekend 07.00-23.00 uur € 4,90 per uur per kind

¹ exclusief luiers, billendoekjes, babyvoeding en warme maaltijd, inclusief broodmaaltijd, drinken en tussendoortjes

opvang aan huis ¹
    Ongeacht het aantal kinderen 07.00-19.00 uur ² minimaal € 9,00 per uur + 4 weken doorbetaling verlof uren per jaar

¹ eventuele wijzigingen vanuit overheidswege voorbehouden
    ² buiten de reguliere tijden geldt een toeslag van € 1,00 per uur, voor licht huishoudelijke werkzaamheden geldt een toeslag van € 1,50 per uur

Onze gastouder, wij brengen ons dochtertje naar haar toe, vraagt 4Euro per uur, dus is per gastouder verschillend.

Hopelijk heb je wat aan de info!
    Succes met het vinden van een geschikte gastouder!

5. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Ik wil nog wel 1 nadeel vermelden van gastouders: Als de gastouder ziek wordt, heb je niet zomaar vervanging. Dan moet je dus 's ochtends je werk bellen dat je niet kan komen omdat de oppas niet kan. Dat is met een kdv veel beter geregeld.
    (je zou zeggen ach zo vaak is iemand niet ziek, maar een vriendin van mij heeft hier veel problemen door gehad. die gastouder was om de haverklap ziek, en toen ze weer beter was, zei ze ; ik ga toch maar niet meer op jullie kind oppassen want het wordt me allemaal teveel. Dan zit je dus echt wel een paar weken in de problemen)

Verder als je een goede gastouder hebt vind ik dat er veel voordelen aan zitten, bijv. dat het idd rustiger is voor je kind, en niet steeds een andere leidster.

Voor de kosten kan ik me alleen maar aansluiten bij de vorige reacties!

Succes!

6. Niet meer actief

nou ik had liever een kdv maar dat wil gewoon niet.. ik ga straks stage lopen in de zorg en soms begin je dan om 7 of half 8 en ik zit nog met de bus reistijd... ik kan haar niet eerder dan 7 uur brengen bij een kdv nou ik red het dan niet om op tijd op stage te zijn..

7. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Als je een gastouder hebt via een gastouderbureau dan kun je in principe ook een noodopvang regelen. Ik zeg in principe omdat er in deze buurt nogal een tekort is aan gastouders en dus ook aan noodopvang ouders.
    Dus Miez heeft wel gelijk dat dat een nadeel is van een gastouder.

Maar ik denk wel dat die vriendin gewoon pecht gehad heeft met haar gastouder. Mijn ervaring is dat gastouders zich echt niet snel ziekmelden. Je krijgt dan immers ook niet betaald.
    En de meesten zijn ook echt wel betrokken bij de ouders en kinderen.

Elke vorm van opvang heeft zijn voor en tegens, maar als rust en regelmaat belangrijk zijn voor jou dan denk ik dat een gastouder wel een goed alternatief is.

Deel Deze Pagina