OPROEP: thuis bevallen of in het ziekenhuis? - Vrouw | Altijd op de hoogte van het laatste nieuws met Telegraaf.nl/vrouw [Actueel] Ik dacht: Er zijn hier vast dames die hun mening wel kwijt willen.
Je verhaal baseren op ervaringen uit Amerika vind ik vreemd, want het is niet te vergelijken met de situatie in NL. In Amerika wordt namelijk heel snel gekozen voor een ks, soms mogen vrouwen er zelfs voor kiezen dat te doen terwijl ze normaal kunnen bevallen. Persoonlijk zou ik voor een ziekenhuis bevalling kiezen, gezien mijn ervaring. In de 1e instantie wou ik thuis bevallen, maar ik zou worden ingeleid dus dat kon niet. Uiteindelijk is het toch natuurlijk op gang gekomen, en heb ik mijn vk gebeld op het moment dat ik dacht dat het echt begonnen was. Die kon niet direct komen, dus hebben we het zh gebeld en daar konden we meteen heen. Achteraf is dat goed geweest, ik zat achteraf namelijk al op 9 cm ontsluiting en mocht bijna direct gaan persen. Ik moet er niet aan denken dat ik het thuis in m'n eentje had moeten doen... In het zh bleek al snel dat mijn dochter niet goed lag, en met elke perswee klopte haar hartje minder goed. Het stond op een gegeven moment zelfs bijna stil, heel eng. Dus is de gyn erbij gekomen en hebben ze haar eruit getrokken, want dat moest op dat moment. Nu heeft ze gelukkig geen zuurstofgebrek of wat dan ook gehad, maar de gyn zei wel dat dat een geluk was en dat ze er precies op tijd bij waren geweest. Dus ik was blij dat ik direct in het zh was, stel dat er wel wat aan de hand was, dan is daar alles voorhanden. Maar goed, eigenlijk heb ik dus ook een groot deel thuis gedaan, tot die 9 cm Ik denk dat het in een vertrouwde omgeving misschien ook sneller gaat dan bijv in een zh.