hoi iedereen, ik probeer me enigzins een beeld te vormen van hoe het is na de bevalling, aangezien de bevalling zo langzamerhand begint te naderen. maar ik kan me nog niet echt voorstellen wat voor ongemakken je zoal tegen kunt komen na de bevalling. behalve het vloeien en evt. hechtingen... wat voor andere 'kwaaltjes' en lichamelijke controles staan me te wachten? ik weet graag van te voren een beetje hoe dat in zn werk gaat hihi ik ben niet zo dol op controles e.d. wat voor dingen moet je in huis hebben behalve kraamverband?
Behalve kraamverband is het handig om alvast wat zoogcomporessen in huis te halen. Dat zijn een soort ronde watachtige schijven die je in je BH stopt i.v.m. eventueel doorlekken. Ik heb de eerste dagen op een plastic tuinstoel onder de douche gezeten, omdat staan nog iets teveel van het goede was. Een krukje was misschien makkelijker geweest. Ook is het makkelijk om je kleding enigzins aan te passen voor de voeding als je van plan bent BV te gaan geven. Denk bijvoorbeeld aan een pyjama/ bluse/truitje met knoopjes van voren. De kraamverzorgster zal iedere dag even van onderen kijken of het goed gaat met de hechtingen, als je die hebt. Ik ben daarbij nooit aangeraakt. Ze keek alleen eventjes. Ja, en lichamelijke kwaaltjes die je zou kunnen krijgen, maar niet hoeft te krijgen, wil je dat echt allemaal weten...? Zo ja, lees dan verder, zo nee, STOPPEN MET LEZEN! Denk bijvoorbeeld aan: - (tijdelijke) incontinentie - hechtingen - aambeien - bloedstolsels verliezen die zelfs zo groot als grapefruits kunnen zijn - gestuwde borsten - pijn bij het plassen - ontlasting die dagen weg kan blijven, omdat je je tijdens de bevalling helemaal leeggeperst hebt. - niet durven poepen - etc. Bij mij viel het allemaal wel mee, gelukkig. Ik heb voornamelijk last gehad van gestuwde borsten, slechte controle over mijn 'plasspieren', hechtingen en niet durven poepen, hahaha!
De eerste dagen is opstaan en zitten wat lastig, maar dat ging bij mij snel beter. De eerste keer ontlasting is ook vreemd, maar deed geen pijn gelukkig. Verder heb ik last gehad van stuwing. En natuurlijk de kraamtranen, maar die waren bij mij van geluk! Pim
ik vond het allemaal reuze meevallen! Het ergste vond ik de stuwing, je borsten worden dan kogelrond en keihard! Dat heeft bij mij zo'n halve dag pijn gedaan (meer bij het liggen eigenlijk) maar dat ze zo hard en groot waren vond ik echt heel vervelend, duurde bij elkaar voordat ze weer normaal (lees: gingen hangen hahaha) een dag of 3,4. Je mag hier trouwens paracetamol voor innemen. De hechtingen (4 stuks, ik was ingeknipt) heb ik helemaal geen last van gehad! En het vloeien is bij mij nu (bij drie weken, waarvan de eerste week eigenlijk het meest leek op een iets zwaardere menstruatie) al helemaal over! Stolsels heb ik ook geen last van gehad! Oh ja, en een tip voor als je ingescheurd of geknipt bent, en je moet voor de eerste keer poepen gebruik de billendoekjes van je baby! Die zijn lekker zacht en het veegt een stuk fijner dan toiletpapier Zo heb ik het de eerste drie keer gedaan, en daarna alweer normaal zeg maar En het deed bij mij ook geen pijn trouwens! dus al met al, het kan ook super meevallen! Succes met de bevalling, en geniet van je kraamtijd!
jaaaaaaaaaa de kraamtranen. Pff, daar kijk ik echt NIET naar uit hoor! Wat een drama was dat bij mij!
Hihi leuk onderwerp. Mijn kraamverzorgster controleerde iedere dag de hechtingen, nam mijn pols op en mijn temperatuur (mocht ik ook zelf doen hoor) Ik was erg onder de indruk van de bloedstolsels....jeetje wat een dennenappels. De ongemakken waar ik het meest last van had: - stuwing, wist niet meer hoe ik moest liggen - hechtingen - duizeligheid - pijn bij het plassen, dus een fles water bij de wc om te spoelen - en zo bang om te poepen, maar eigenlijk geen pijn bij gehad.
Wat ook helpt tegen stuwing en voor je hechtingen zijn zoogcompressen of inlegkruisje nat makenen invriezen. dan een washandje omheendoen en op de desbetreffende plek leggen. Ik wou ook net zeggen dat je een fles water nodig hebt om te plassen. Anders bijt het zo. Ik had ook een klein flesje voor in mijn tas. Ik ben namelijk prematuur bevallen en moest steeds naar het ziekenhuis. Mijn hechtingen zaten te strak waardoor ik niet kon poepen. Deze zijn na 1 week doorgeknipt en toen kon ik even niet meer van de pot afkomen Het is ook handig om ook voeding bh's te kopen als je borstvoedingwilt geven. Want je borsten worden een stuk groter. hihihi Nou zet um op. Mij is alles reuze meegevallen. Behalve de psy. gevolgen van prematuur bevallen. Maar de pijn viel bij mij wel mee. Ik vloei overgens nog steeds...
hihi leuke onderwepen allemaal. allemaal erg herkenbaar, de stuwing (ik sliep met bh om dan deed het minder pijn). niet durven poepen, maar lukt uteindelijk wel wat was ik blij . ik spoelde me schoon met lauw water na het plassen (ivm hechtingen). wat ik erg raar vond is dat ik enorme spierpijn kreeg van de bevalling. niet vervelend hoor maar viel me op. tis niet eerlijk dat je overal last van krijgt en dan ook niet goed door kan slapen (om de 2,3 uur wordt je kindje wakker). het is zwaar maar absoluut de moeite waard! en alles gaat weer voorbij. na enkele maanden (bij mij ongeveer 6) is alles weer normaal. alleen je borsten, die zijn wat slapper
stuwin had ik ook, mijn man heeft daar ook foto's van gemaakt (sicko haha). Ik gebruikte gewoon koolbladeren om de stuwing tegen te gaan. Geen idee of het hielp eigenlijk, maar het kraambezoek vond het wel grappig. Lig je daar in je bed met een paar koolbladeren uitstekend onder je pyamakraagje vandaan haha..Hmm nu ik het bedenk, ik had ze natuurlijk ook op maat kunnen knippen!
Bij mijn bevalling heb ik een "knipje" gehad. De hechtingen van dit knipje zijn aan ontsteken gegaan, waardoor ik niet meer naar het toilet durfde. Plassen deed zeer en de ontsteking in combinatie met aambeien, beurs zijn van onder maakte dat ik ook niet durfde te poepen. Tips: * Vraag naar een recept voor lidocaine-zalf. Deze zalf verdooft de plaats waar je pijn hebt, bijna net zoals een prikje met een plaatselijke verdoving. * Als je moet plassen, doe dat dan onder de douche, dan verdun je meteen je urine en prikt dat niet of iig minder. * Zorg dat je biotex in huis hebt van tevoren. Ik kon (met een stop van de wasbak) met mn gat in de douchebak zitten in een laagje lauwwarm water met een beetje biotex. Biotex trekt de ontsteking van je hechting eruit. * Tijdens je bevalling verlies je je laatste restje poep, dit is zodat je darmen de dagen daarop schoon blijven, meestal duurt t een paar dagen voordat je weer moet. Je kraamverzorgster zorgt ervoor dat je genoeg vocht en gezonde dingen binnenkrijgt, waardoor je poep ook zacht blijft. Ik was heeeel erg bang en het is niet nodig geweest. * Stuwing; Ik heb mn borsten met SRL-gelei ingesmeerd (was een tip van mn kraamverzorgster), de stuwing trok echt binnen een halve dag weg. Alleen de borsen insmeren, niet je tepels! SRL-gelei heeft een kruidige geur, dus wel even je borsten wassen voor je je baby weer gaat voeden. Ik hoop dat een ander er iets aan heeft!
Wat betreft de controles enzo. Wanneer je aan t bevallen bent, dan onderga je alles gewoon. Niks aan de hand en dan nog even na de bevalling heb je ook geen last van schaamtegevoel. Das wel heel bijzonder. Ik kon voor mezelf denken: ach ze zien zoveel, zo bijzonder zullen ze mij ook niet vinden. Terwijl ik echt vreselijk preuts ben. Ik heb mezelf onwijs in de weg gezeten, omdat ik die huildag niet wilde hebben. Ik wilde sterk zijn. Resultaat: ik heb de hele week gejankt. Mijn (fantastische) kraamhulp vertelde me ook aan het einde van de week, dat alle kraamvrouwen (zeker met t eerste kind) hetzelfde reageren en dezelfde angsten hebben en ook zo onwijs aan de kraamhulp kunnen gaan hangen. Aan het einde van die week, zijn de jonge moeders toch zo opgeknapt, dat veruit de meesten zelfs blij zijn als de kraamhulp de deur achter zich dichttrekt. Denk niet net als ik, dat je binnen een paar dagen weer kunt gaan sporten. En schrik niet van je nog steeds enorme buik, die "lelijk" en slap is. De enkeling die er geweldig uit lijkt te zien direct na de bevalling, moet je ook niet naakt aantreffen, hoor.
Hallo, Inderdaad, aan de kraamverzorgster ben ik ook enorm gehecht geraakt, al waren 8 dagen precies genoeg en waren mijn man en ik toen wel zo zelfverzekerd om het zelf te kunnen. En je wilt ook wel weer je privacy terug op een gegeven moment. Waar ik zelf ook last van heb gehad was een beurs gevoel als ik te lang gezeten had, door de hechtingen, en inderdaad die `ijsmaandverbandjes` helpen dan goed. Verder vond ik het ook heerlijk om onder de douche te plassen, tevens kun je zo elke keer lekker de boel schoonspoelen. Ik ben nu 3 weken geleden bevallen en ook ik vloei nog steeds, en heb ook nog wel een beetje last van mijn hechtingen, zijn beetje gevoelig. Maar als je een bevalling doorkomt, zijn al deze kwaaltjes peanets. Gr. Jes
ik ben niet geknipt en had geen hechtingen. heb wel veel last van mijn borsten gehad, aambeien , en ongelooflijke spierpijn een week lang. van onder was alleen de eerste paar dagen erg gevoelig en blauw. maar vooral geestelijk erg moeilijk gehad. maar dit kwam pas na dat de kraamhulp weg was. was de eerste week helemaal in door de bevalling en om in eens mijn baby te zien. kun het niet bevatten. langzaam wende ik aan alles enz. nu gaat het goed. kan alleen nog niet wennen aan mijn lichaam die zo anders is. maar (cliche) heb iets heel mooois gekregen.
Waar ik nog 3 weken last van gehad heb en wat hier nog niet genoemd is, is dat ik na de bevalling mn ademhaling maar niet onder controle kreeg. Zodra ik rechtop stond begon ik te hyperventileren en werd het na een tijdje zwart voor mn ogen. Gevolg: ik heb 3 weken lang gebogen als een oud omaatje gelopen. De verloskundige vertelde me dat dit kwam doordat mn baarmoeder behoorlijk tegen mn longen gedrukt had. Na de bevalling hadden mn longen weer alle ruimte waardoor ik een grotere hoeveelheid zuurstof binnenkreeg ( waar ik dus niet meer aan gewend was)
vond het allemaal erg mee vallen. heb amper stuwing gehad, 1 dagje en de pijn stelde niets voor. Verder kwam er bij mij errug weinig melk uit mijn borsten. (ik geef overigens geenBV) maar daar schijnt het niets mee te maken te hebben. ik had een knip gekregen tijdens de bevalling ivm een vacuumpomp verlossing, daar heb ik een 10 cm lange "jaap' aan overgehouden met pittig wat hechtingen. Ik raad je aan, als je een knip hebt gehad, zoveel mogelijk wel erop te gaan zitten en gewoon te gaan lopen. Dit bevorderd het genzeingsproces. En ga na je bevalling als je een knip hebt gehad meteen plassen, want dan werkt de verdoving nog! Ik was wel bang dat de 1e keer poepen zeer zou doen, en daarom stelde ik het ook steeds uit, maar het viel me reuze mee! verder tja...2 weken lang bloedverlies...met idd dikke stolsels. En verder had ik persoonlijk nergens last van ,ook geen stemmingswisselingen, geen kraamtranen, voelde me al vrij weer mezelf!
hahaha, alles is zo herkenbaar en sommige dingen was ik alweer een beetje kwijt. inderdaad ook hier: - angst voor poepen (viel reuze mee) - bang voor gene bij onderzoeken (nou na de bevalling was de gen ver te zoeken!) - aambeien - hechtingen van te dik draad, au! Gelukkig verwijderd na 9 dagen. - herbelevingen aan bevalling (praat er over, vooral met de verloskundige die de bevalling deed. Dat gaf mij veel steun en ik kreeg ook meer uitleg waarom de bevalling op deze mannier gelopen is.) - trillingen vanaf middenrif tot knieen, van de zware inspanningen - moeite met rustig ontspannen ademhalen (merkte dat ik "hoog" bleef ademhalen ipv door mijn buik) - mijn lijf niet meer als "mijn lijf" voelen - gevoel dat er een appel vanonder uithing en mijn onderste er uit zou vallen (was dan ook zeer opgezwollen door de hechtingen...) Mijn tip? Stel al je vragen direct aan de kraamhulp en geef aan waar je last van hebt! Bij mij zijn de hechtingen bv pas zo laat verwijderd omdat ik wist dat er oplosbare hechtingen gebruikt waren, maar dus niet wist dat die ook nog eens zes weken kunnen blijven zitten voordat ze dus opgelost zijn... Ik dus steeds maar denken dat het erbij hoorde... En verder is het die periode ook heeeeeeeel veel genieten hoor van je kleine wondertje! Ondanks alle ongemakken.
allereerst de kraamtranen! (hopo niet dat je er last van krijgt) ik dacht dat je nu eindelijk verlost zou zijn van die vreselijke hormonen. maar ze spelen aleen maar meer op bij mij.. pff ben al dat gejankt zo zat hahaha) van stuwing heb ik maar 2 dagen last gehad.. geef geen bv vloeien.. oke niet meer dan ongesteld zijn! bij mij dan.. wat ik wel heel handig vond waren die netbroekjes.. deze zaten bij mij niet standaard in pakket.. dus misschien een tip? omdat ik een keizersnede heb gehad had ik 3 dagen veel last van de wond tijdens het lopen omstaat, omdraaien en vooral bij het niezen en hoesten( ik was helaas verkouden) ik moet toegeven dat al dit narigheid snel is vergeten en er meer positieve kanten aan zitten hahhaa(logisch) -eindelijk je kindje in je armen! ( super mooi moment) - je tenennagels weer kunnen knippen - door smalle paden kunnen zonder dat je buik in de weg zit - filet american , biefstuk, rosbief ect ect ect.. - overtollig vocht gaat weer weg - je verander weer in jezelf
Ik heb alle berichten met veel belangstelling zitten lezen. Ik moet nog, dus bij deze bedankt voor alle tips en waarschuwingen!
inmiddels kan ik uit eigen ervaring spreken vergeleken met de bevalling vielen alle kwalen erna me enorm mee, op het herbeleven van de bevalling na. nachten niet kunnen slapen van de nachtmerries en nogsteeds kan ik geen ctg horen of ik zit tegen hyperventileren aan