Kleuter verveelt zich snel...herkenbaar/tips?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door vruchtje24, 13 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Onze zoon van bijna 4,5 jaar verveelt zich de laatste paar dagen vrij snel thuis. Hij vraagt dan continue aan ons wat moet ik nu doen. En alles wat ik dan opnoem is niet goed of niet leuk.

Het enige waar hij veel om zeurt is om de (in mijn ogen dan) minder goede dingen zoals: op de tablet op de Wii of tv kijken;). Daar hebben we vaste momenten voor en daar wijk ik niet vanaf, maar dat gezeur continue is best lastig. We doen genoeg leuke dingen tussendoor dus daar kan het denk ik niet aan liggen. Maar ja soms zijn we ook wel eens een dag of halve dag gewoon thuis. Dit is de laatste schoolvakantie week dus a.s. maandag is dit probleem al opgelost.

Maar vraag me af of dit herkenbaar is en wat jij voor oplossing hebt? En hoe vaak en hoelang mag jouw kind op de tablet, wii of tv kijken?

thanks alvast.

gr vruchtje

2. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

8 jan 2009
    772
    0
    16
    Herkenbaar. Als dochterlief niet met iemand samen kan spelen (dus ook niet met mij) verveelt ze zich snel. Van mij mag ze nu wel wat meer achter de ipad, dan heb ik tenminste ff mijn handen vrij. Denk dat ze er al met al wel bijna 2/3 uur per dag op zit. Erg lang (vind ik zelf ook wel hoor) maar je wil vast een eerlijke reactie. Oja, tv kijken doet ze daarnaast dan niet meer (dat kijkt ze op de ipad :)).

Onze dag ziet er ong als volgt uit.
    - 8 tot 9 : ipad
    - 9 tot 10 : ontbijten, wassen, aankleden
    - 11 tot 12 : op de fiets boodschappen doen
    - 12 tot 13 : lunchen, samen een spelletje doen
    - 13 tot 14 : ipad (jongste slaapt dan, ik poets)
    - 14 tot 16 : buiten samen spelen, ergens op bezoek, speeltuin etc.
    - 16 tot 17 : moet ze zelf spelen (lees speelgoed uit de kasten halen, alle stoelen achter elkaar zetten (=trein) en er vervolgens niets mee doen), ik kook dan
    - 18 tot 19 : eten en daarna in bad
    - 19 tot 20 : ipad, tv kijken of boekje lezen

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    Herkenbaar, zeker in de vakantieperiode. Ik weet dat ik er vroeger zeker in de zomervakantie, en helemaal in de laatste week/weken, erg veel last van had. Lijkt me heel normaal.

Misschien werkt het om vooraf een overzicht te maken van wat je gaat doen/van wat hij kan doen? Verder zou ik het uitzingen. Zelf wat meer met hem doen (als hij dat per sé wil buitenshuis), afspraken maken met mensen die ook kinderen hebben, zodat hij daar mee kan spelen of misschien wel met klasgenootjes als je daar contact mee hebt en hem wat meer op de tablet/wii laten of tv laten kijken. Het is nog maar vijf dagen, daar zou ik zelf dan niet moeilijk over doen (zou wel vooraf duidelijk maken dat het dus ook echt voor die vijf dagen is en dat daarna de gewone regels weer gelden).

4. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Mijn dochter is gisteren weer begonnen op school en dan was precies op tijd. Ook zij had last van vervelen de laatste week. Dat kwam ook, omdat er veel kinderen uit de straat weg waren. Ze heeft die week gewoon extra tv mogen kijken. Ik vind het geen probleem om af en toe een uitzondering te maken.

5. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    heel herkenbaar. zoonlief verveelt zich ook snel. idd nu met de vakantie. tijd dat ie naar school gaat volgende week. hier uit het zich in irritant zeur gedrag en zn zusje pesten. sinds een weekje dus wat vaker een tekenfilm kijken anders kom ik echt nergens aan toe :p

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Als het echt nog maar een week vakantie is.. Zou ik ook af en toe even een filmpje opzetten of een uurtje op spelcomputer of iPad doen :)

Na de vakantie valt alles toch weer in z'n normale ritme en komt het wel weer goed.
    Ik zou niet dat ene weekje enorm gaan stressen in ieder geval.

Hier nog 3 weken te gaan.... En dochterlief vindt het heerlijk.
    Ze heeft weinig vriendinnetjes hier dus we gaan veel op stap.

Maandag voor het eerst een geocache gedaan.
    Dochterlief wilde wandelen.... En geocache is een soort speurtocht...
    Dus dat was helemaal top.
    We moesten op de kinderboerderij houten lieveheersbeestjes zoeken.. Stippen tellen...
    Die optellen, aftrekken... Coderen tot we coordinaten hadden van waar we moesten zijn.
    En aldaar de schatkist zoeken.

Leuk speelcameraatje uit de schatkist gehaald, leuk spiegeltje erin teruggestopt.
    En dochterlief vertelt tegen iedereen dat ze Een Echte Schat heeft gevonden en kan niet wachten tot we nog een keertje gaan.

7. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Ik moet eerlijk zeggen dat als ik dingen noem ze meestal ook niet goed zijn. Als ik echter zonder er iets over te zeggen ergens een stapels puzzels neer leg of iets anders waar ze al even niet mee gespeeld heeft in het zicht leg en zelf iets anders ga doen gaat ze meestal gewoon spelen. Dingen opnoemen begin ik niet aan dan raken we alle-twee gefrustreerd want dat is toch nooit goed. Moet zeggen dat ik ook wel eens zeg dat vervelen ook prima is ( schijnt zelfs heel gezond en goed voor de ontwikkeling te zijn ) En negeer haar gemopper. 9 vd 10 is het zo over. Maar goed mijn dochter is ook nog een stukje jonger misschien scheelt dat.

8. Saskia78

Nee zeggen is natuurlijk ook heel makkelijk...

Merk hier dat het dan een volautomatische "nee" is zonder rat ze uberhaupt heeft nagedacht of ze het wil.

9. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    ja en het eindigt meestal in iets willen wat niet kan of mag op dat moment.. ik begin er gewoon niet meer aan..

Mama wat kan ik doen ? Tja geen idee... wat zou je kunnen doen ? Weet ik niet... Ja dan weet ik het ook niet.. Mama gaat stofzuigen.
    9 vd 10 keer zit ze te spelen als ik klaar ben met stofzuigen. Moet dan wel zelf echt iets duidelijk gaan doen anders blijft ze komen..
    leg dan dus wel iets op tafel van een puzzel of haar tekenblok of de klei of ik zet wat bakjes en doekjes weg ( gek kind heb ik .. vermaakt zich al sinds baby af aan uren met doekjes en bakjes.. )

10. Saskia78

En van vervelen schijn je heel creatief te worden... :)

Hier een kind dat gek is op labeltjes trouwens..
    En sinds kort ook helemaal wild van dopjes... Mag niks weggooien :)
    "Daar kan ik mee knutselen!"

11. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik las inderdaad dat zich vervelen niet slecht is haha. Het zal meer voor ons lastig zijn. De laatste dagen helpen we hem met ideeen wat hij kan doen en speelt danwel. Maar hij blijft toch voornamelijk zeuren om wii of spel op ipad. Geen idee of ipad slecht is voor ze. Hij doet nu een spel "Kingdom Coins" muntjes schuiven

Van de week naar julianatoren geweest en dat was ook erg leuk. Voor t goede iets te druk

12. dame

dame Bekend lid

19 jun 2007
    587
    0
    0
    Hier hetzelfde met een 5 jarige.
    Verveelt zich ook de hele tijd en niets is goed.
    Heb wat dvd's gekocht maar dat boeit hem opeens niet.
    Tekenen/kleuren, knutselen, ipad, spelen met z'n autootjes.
    Allerlei dingen die hij voorheen geweldig vond en nu weigert of na 5 min is hij erop uitgekeken. Door zijn verveling gaat hij me uitdagen door vervelend te gaan doen, niet luisteren, enz..
    Ook zijn zusje van 11 weken ontkomt soms niet aan zijn geplaag.
    School begint op 2 sep pas dus vrees dat het hier nog zware weken gaan worden :(

13. Saskia78

@dame: onze dochter wil steeds iets nieuws... En op het moment is ze helemaal into schatzoeken.
    Geocaching dus.
    (Kan gewoon met je smartphone)

Ik mijn beweging, dochterlief ziet steeds een nieuw stukje park met op het einde natuurlijk ook nog eens een schat :)

14. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    #14 Arevinol, 16 aug 2013
    Laatst bewerkt: 16 aug 2013
    Ik vind dat ze zich nu beter kan vermaken dan toen ze jonger was. Maar toen hadden we ook nog geen tablet.. (zou het daar aan liggen :)) Haha, deels wel, maar sowieso kan ze zich ook langer ergens mee vermaken.
    Daarbij heb ik in de vakantie voldoende kindjes geregeld om mee te spelen (mini club op vakantie, daarna BSO en afspreken met vriendinnetjes, nichtje, neefje).
    Ze heeft zich weinig verveeld, moet ik zeggen. Toen ze jonger was, vond ik de vakanties altijd eindeloos..

Hoeveel ze op de tablet mag.. daar heb ik niet echt harde limieten voor, meer gevoelsmatig. Sowieso kijkt ze maar weinig tv, omdat ze tablet leuker vindt (kijkt ze ook filmpjes op).
    Op 'saaie' dagen vind ik het niet erg als ze er wat meer op zit. Ik denk dat het dagelijks zo'n 1-2 uur is, tv+tablet.
    Ik zeg niet vaak dat ze er niet op mag of dat het genoeg is. Als ik het zeg, dan moet ik zelf wel met een goed alternatief komen ;) Maar meestal is dat als het tijd is om te douchen/eten oid.

Ik kan haar het beste afleiden met knutseldingen, voornamelijk als ze iets alweer een tijdje niet gedaan heeft.
    Samen met haar spelen, vind ik zelf niet zo leuk, ik leer haar liever dingen. Niet heel gericht, maar meer spelenderwijs waar ze op dat moment interesse in heeft.
    Af en toe schmink ik haar wel eens, dat vindt ze (en vriendinnetjes) ook altijd helemaal geweldig.

15. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    #15 Salapio, 16 aug 2013
    Laatst bewerkt: 16 aug 2013
    We hebben geen tablet of wii dus dat is makkelijk. Televisie normaal gezien alleen lindertijd en sesamstraat. Maar soms ook wel overdag een film. Alleen niet als lapmiddel tegen verveling. Dat is voor mij eerder een teken om naar buiten te gaan, dat werkt hier altijd. En vooral M en T vermaken elkaar. Dat zal na M's vakantie wel wennen zijn voor T...

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik wil best iets suggereren masr verveling is goed.... tenminste als je het zelf oplost.
    Hier verveelt men zich zelden eigenlijk. Ik wil best een keer een spelletje doen maar het antwoord "Dan bedenk je iets / Ga je wat doen" zal vaker voor gsan komen.

Kinderen moeten leren zelf verveling te bestrijden.

En een beeldscherm (welke dan ook) vind ik voor een kleuter iets voor af en toe

17. Pasja83

Pasja83 Fanatiek lid

12 mrt 2009
    1.061
    1
    0
    Pffff, hier precies hetzelfde. En hij gaat pas over 3 maanden naar school.;)

Het lijkt wel alsof hij zich alleen nog maar kan vermaken met de Nintendo of de IPad. Hij mag daar elke dag wel even op en ik probeer elke vrije dag ook even naar buiten te gaan maar zodra we binnen zijn begint het gezeur weer.

Hij heeft veel speelgoed maar is snel op alles uitgekeken.

Nou ja, ik zet maar even door. Stimuleren om iets zelf te doen of even iets met zijn zusje te doen. En samen spelletjes doen.

18. p1982

p1982 Niet meer actief

Hier ook 1 die in okt naar school gaat en zich verveelt.
    Overzicht gemaakt hoe vaak nog kdv.heeft ze t niet meer naar de zin.
    Verder veel fietsen knutselen en meelatem helpen met t huishouden vind ze leuk

19. Saskia78

Hier een mooie actie.. Ik werd om 8 uur wakker van een meisje dat met lalaloopsy aan het spelen was...
    Nu beneden na het ontbijt... Is lalaloopsy ineens niet goed genoeg meer en moet er tv gekeken en op mij gehangen worden.

Daar doet deze mama dus niet aan mee.
    En 3x raden wat ze nu dus zit te doen.
    Ik zal een hint geven: het heeft geen beeldscherm :)

Beeldschermpjes zijn gewoon heel makkelijk entertainment.

20. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Tja, ik vind weinig mis met beeldschermpjes, tot op zekere hoogte, zolang ze het afwisselt.
    Of ze nu boekjes leest en mini loco speelt, of leerzame spelletjes op de tablet doet..

Maar ze wisselt het hier zelf wel af meestal. Ze zit nu ook te verven en heeft net in de kamer gevoetbald (scheelt dat t een meisje is; heel rustig dus :p).

Maar als ze zich gruwelijk gaat lopen vervelen op de zaterdagmorgen en ik heb er last van.. Dan gaat ze maar lekker even tabletten hoor. We gaan vanmiddag wel wat doen.

Ik denk bovendien dat het een nadeel is als een kind tegenwoordig niet digital native is.

Deel Deze Pagina