Hallo Ik ben op 6-04-2007 bevallen van een gezonde zoon.Daar is wel heel wat aan vooraf gegaan.Ik was 38+1 dag zwanger en kreeg binnen 24 uur een enstige vorm van het HELLP syndroom.Het is zo erg geweest dat ze me zoon binnen een kwatier moesten halen.Anders was het voor ons beiden niet goed afgelopen. Ik zou graag met vrouwen willen praten over hun ervaringen naar het syndroom.Over hoe je de draad weer oppakt naar zoiets ingrijpens. Het heeft toch een hele roof op je lichaam.En de buiten wereld die er niks van snapt hoe ziek of je er van kan zijn!Het ongeloof van familie en vrienden.Zo van je hebt je zoon toch en nu moet je verder! Laat het me weten!
Ik heb er zelf geen ervaring mee(gelukkig!) Maar ik ben IC-verpleegkundige dus ik weet heel goed hoe gevaarlijk dit is.Ik kan mij dan ook heel goed voorstellen hoe jij je voelt.Wat zul je bang geweest zijn, want het is inderdaad een ernstig ziektebeeld.Ik heb enkele dames verpleegd op IC, met deze aandoening. Je hebt absoluut tijd nodig om deze ervaring een plaatsje te geven, ik hoop dat je mensen om je heen hebt die naar je verhaal willen luisteren, en denk ook aan je partner, daar was het ook zwaar voor. Heel veel sterkte en gen iet van je kleintje.
ik heb geen ervaring met HELLP-syndroom. Ik ben zelf met 38 weken opgenomen met Pre-eclampsie. 2 dagen later werd ik ingeleid. Veel van de symptomen die ik heb gehad schreef ik zelf af als gewone zwangerschapskwaaltjes. Ik was voor de eerste keer zwanger en had dus geen idee.... Ik had geen enkels en knieën meer door het vocht, vaak last van strakke bandgevoel en voortdurend een zeurende koppijn. Maar omdat ik dacht dat het erbij hoorde heb ik er nooit zo bij stil gestaan. Dat ik 2 dagen na opname werd ingeleid was wel een verrassing, maar niet schokkend. Ik liep al op het einde... Na de bevalling was ik vrij snel weer de oude. Ik hoop dat je het gebeurde allemaal een plekje kan geven, je kan zoiezo je verhaal hier kwijt als je dat wilt. groetjes
Ook ik had gelukkig geen acute Helpp, wel pre-eclampsie. Inleiden was bij mij niet nodig, en werd ook niet gedaan aangezien de kleine in stuit lag. Ik ben na 2,5 weken ziekenhuis spontaan (natuurlijk) bevallen met een zwangerschapsduur van 36.4 weken. Ik vond het ook allemaal best ingrijpend, en heb achteraf pas in de gaten gekregen dat ik echt behoorlijk ziek ben geweest. Ik snap wel wat je schrijft, over dat andere mensen het niet zo door hebben. Met veel dingen werkt het zo: je weet pas hoe het is wanneer je het zelf meegemaakt hebt!
Hier ook een mama met pre-eclampsie. Geen HELPP. Ben met 30 weken opgenomen, en met 30 weken 6 dagen bevallen dmv een keizersnee. Ik had geen klachten mbt bandgevoel sterretjes zien, misselijk duizelig of ander klachten die er op zouden wijzen. Wel hield ik al vrij vroeg vocht vast . Dit werd afgescheept van het hoort er bij. Bij 28 weken was mijn bloeddruk al aan de hoge kant. Moest toen elke dag naar het ziekenhuis voor een week lang, om aan het CTG te liggen, bloed te laten prikken enzo.. Vrijdags werd ik ontslagen, en mocht ik weer naar de verlos terug. 2 weken later dus weer hoge bloeddruk, dus weer ziekenhuis, en toen werd ik opgenomen. Met gevolg dat ik dus na 6 dagen mama ben geworden van een heel klein meisje. Geboorte gewicht was 1 kilo. Lengte ongeveer 35 cm. Nu een gezonde dreumes van 1 jaar, en bijna 10 kilootjes zwaar. Heb wel met een vrouwtje opzaal gelegen die een erge vorm van HELPP had, maar ook bij haar is het uiteindelijk goed gekomen. Ze is een paar dagen na mij bevallen dat weet ik wel. Bij 36 weken dacht ik? Wat je schrijft dat mensen het niet begrijpen... heel bekend. Hoevaak ik nu nog steeds hoor, van ze is er en het gaat goed toch .... Ja dat is wel zo, maar het heeft wel een enorme impact op je zelf je lichaam en je leven.. Sterkte en geniet van je zoontje.
Mijn zus heeft een hele ernstige vorm van HELLP gehad met 30 weken zwangerschap. Ook zij heeft met spoed een keizersnede gehad. Haar zoontje is inmiddels 7. Als je wil kan ik je met haar in contact brengen, ze staat er altijd voor open om met mensen haar ervaringen te delen.
Ik heb ook de ergste vorm van het hellp syndroom gehad en ben ook met een keizersnee bevallen.Dat moest binnen 15 min anders was ik er niet meer geweest.Me lever,nier functie was helemaal weggevallen en me bloedplaatjes zatten onder de 50!Eigenlijk wilde ze ook geen keizersnee doen ivm lage bloedplaatjes en dan is de kans op een bloeding erg groot.
Wat ik jammer vindt is dat je op deze site niks kan vinden over het HELLP syndroom! Er zijn eigenlijk maar weinig lotgenoten te vinden
Heb je al bij de prematuren gekeken? Ook ik heb HELLP gehad afgelopen december en ben bij 30w1d met spoedkeizersnede bevallen (mijn meisje deed het niet meer goed) en ik was ook behoorlijk ziek. De waardes verslechterde flink, ook de dagen na de bevalling is het nog even slechter gegaan. Hoe pak je het weer op? Nou nog steeds niet eigenlijk Ik heb sinds van de week psychologische hulp (ook in het ziekenhuis heb ik al bij maatschappelijk werk gelopen). Ik weet dat er zeker nog wel meer dames met HELLP hier rondschrijven. En het is nou eenmaal zo dat niet zo heel veel mensen dit krijgen. Ik krijg trouwens in juli onderzoek naar de oorzaak en eventuele herhalingskans.
Hoi Tjinta, bij mn dochter heb ik acute Hellp gehad bij 34+2. Met een spoedkeizersnee is ze geboren, s'nachts hebben we beiden heel slecht gelegen, zij had een ingeklapte long en s'ochtends klapte haar 2e long. Deze zwangerschap heb ik onder intensieve controle gestaan bij de gyn. en gelukkig heb ik deze keer geen Hellp gekregen. Mocht je vragen hebben of er over willen praten mag je me altijd een PB sturen